تاریخ: 13:32 :: 2023/12/12
تولید قدرت و افزایش بازدارندگی؛ مولفه‌های اقتدار دفاعی ایران

تولید قدرت و افزایش بازدارندگی دو مولفه مهم در ایجاد اقتدار دفاعی کشورمان است.

دستاورد‌های بزرگ، پیشرفته و به‌روز صنایع دفاعی کشور در حوزه‌های نظامی و غیرنظامی جلوه‌هایی از تولید قدرت در راستای دفاع از کشور و مایه اطمینان و آرامش مردم است. موضوعی که هیچ‌کس حتی دشمنان و مخالفان جمهوری اسلامی ایران نیز نمی‌توانند با آن مخالفت کنند و به‌راحتی می‌توان گفت امروز صنایع دفاعی کشور پشتیبان نیرو‌های مسلح در تامین و ارتقای امنیت، اقتدار و بازدارندگی جمهوری اسلامی هستند.

ایران کشوری با موقعیتی مهم و استراتژیک در منطقه است که در طول تاریخ همواره با تهدید‌های زیادی روبه‌رو بوده است. به همین خاطر نیرو‌های مسلح کشورمان همیشه تلاش داشته‌اند تا توانایی خود در زمینه نظامی را تقویت کنند. علاوه بر این‌ها باید به نقش و تاثیر جنگ‌ها در تثبیت این امر اشاره کنیم از جمله این جنگ‌های مهم می‌توان به ۸ سال دفاع مقدس و حمله حزب بعث عراق به ایران و مقاومت کشورمان اشاره کرد. جنگی که تبدیل به تجربه بزرگ و مهمی برای نیرو‌های مسلح ایران شد.

افزایش قدرت دفاعی کشورمان چه دلایلی دارد؟

یکی از دلایلی که تقویت توانمندی و قدرت دفاعی کشورمان را به یک ضرورت مهم تبدیل می‌کند، تلاش رقبا و دیگر قدرت‌های منطقه‌ای در تقویت توانمندی دفاعی‌شان است. عربستان سعودی در سال ۲۰۱۴ با پشت سر گذاشتن کشور هند، به بزرگ‌ترین واردکننده‌ی سلاح در سال ۲۰۱۴ تبدیل شد. در سال ۲۰۱۴، عربستان سعودی ۶.۴ میلیارد دلار صرف واردات سلاح کرد که ۵۴ درصد در مقایسه با سال ۲۰۱۳ رشد داشته است.

هند به‌عنوان یکی از قدرت‌های مهم جهان، ۵.۵۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ واردات سلاح داشته است. درعین‌حال، مطابق گزارش «مؤسسه بین‌المللی صلح استکهلم»، عربستان سعودی با ۸۷ میلیارد دلار بودجه‌ نظامی (معادل ۵.۲ درصد بودجه‌ی نظامی جهان) اولین بودجه‌ نظامی در منطقه‌ی غرب آسیا و سومین بودجه‌ نظامی در جهان را پس از آمریکا و چین در اختیار دارد. در سال ۲۰۱۵ بودجه‌ نظامی ایالات‌ متحده‌ آمریکا ۵۹۶ میلیارد دلار (۳۶ درصد بودجه‌ نظامی جهان) و بودجه‌ نظامی چین ۱۸۹ میلیارد دلار (۱۳ درصد بودجه‌ی نظامی جهان) بود.

قدرت نظامی

حجت‌الاسلام سیدضیاءالدین آقاجانپور، رئیس سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان در ارتباط با افزایش قدرت بازدارندگی کشورمان گفت: برخی‌ها شاید مطرح کنند و بخواهند بدانند که ٖآیا ما نیازی به تولید اقتدار دفاعی داریم و این تولید اقتدار تا چه زمانی باید ادامه پیدا کند، به آن‌ها باید گفت تا زمانی که نظام سلطه وجود دارد و کسانی هستند که به خودشان این حق را می‌دهند که به ملت‌های جهان زورگویی کنند ما نیازمند داشتن قدرت و تولید آن هستیم، تا زیر بار زورگویی آن‌ها نرویم.

وی افزود: در دوران دفاع مقدس زمانی که دشمنان ما انواع تجهیزات نظامی را در اختیار رژیم بعث قرار می‌دادند و آن‌ها بر سر زنان و کودکان بی‌گناه ما آتش می‌ریختند شعار ما موشک جواب موشک بود و آن زمان ما تجهیزات و موشکی نداشتیم که پاسخ بدهیم.

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع اظهار کرد: اگر سران رژیم اشغالگر قدس تهدید کنند و خطایی علیه ما انجام دهند، تل‌آویو و حیفا را با خاک یکسان می‌کنیم بنابراین تا زمانی که حالت بازدارندگی به صورت کامل ایجاد شود نیازمند تولید اقتدار هستیم.

امیر شیخ معاون تربیت و آموزش ارتش جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با تولید قدرت و افزایش بازدارنگی نیرو‌های مسلح در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران اظهار کرد: بازدارندگی بر اساس قدرت تشکیل می‌شود. اگر آموزش درست به نفر داده نشود باعث ایجاد مشکلات فراوانی می‌شود.

وی ادامه داد: تجربیات ما در صحنه‌های مختلف میدانی نشان داده اگر آموزش درست نباشد اول خود فرد آسیب می‌بیند و از بین می‌رود و پس از آن سازمان نیز از بین می‌رود، لذا آموزش است که باعث بقای نفر و سازمان و موفقیت در همه مراتب می‌شود.

وی گفت: اصطلاح کلی وجود دارد که می‌گوید انسان‌ها نادان به دنیا می‌آیند، اما نظام آموزشی آن‌ها را احمق می‌کند لذا نادانی بحثی متفاوت است، اما دانایی و خردورزی بر اساس نظام آموزشی و فرآیند‌های تربیت و آموزش شکل می‌گیرد.

یاسین

در سایه این رویکرد امروز شاهد آن هستیم که حدود ۹۰ درصد از نیازمندی‌های تسلیحاتی، محصولات و تجهیزات دفاعی برای نیرو‌های مسلح در داخل کشور پوشش داده می‌شود که ارزش ریالی آن در سال گذشته بیش از ۲۴ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. این تولیدات شامل انواع شناورها، تسلیحات دریایی، جنگنده و بالگرد‌های نظامی و غیرنظامی است به‌طوری که در تولید انواع موشک‌های بالستیک سوخت جامد با افزایش قابل ملاحظه، موشک‌های کروز با افزایش دو برابری، موشک‌های پدافند هوایی با رشد ۴۵ درصدی و انواع شناور‌های دریایی تندرو با رشد ۳۰ درصدی دنبال شده است.

تمانی ملت‌های بزرگ و هوشیار که به‌دنبال امنیت هستند، به انجام اقداماتی نظیر تقویت قدرت دفاعی تمایل دارند. در واقع پرآشوب‌تر شدن وضعیت در ساختار منطقه‌ای غرب آسیا، موجب می‌شود تا ایران به‌عنوان یک کشور مهم، درصدد تأمین امنیت ملی خود از طریق حفظ و افزایش قدرت نسبی‌اش باشد. به عبارت بهتر، بیشینه‌سازی قدرت نظامی توسط ایران با هدف افزایش قدرت بازدارندگی و تأمین امنیت کشور انجام می‌شود

دیدگاه ها بسته شده اند.