تاریخ: 11:39 :: 2023/10/16
توصیه‌های متخصص طب ایرانی برای فصل پاییز

متخصص طب ایرانی : در این فصل مصرف غذاهایی با طبع معتدل، گرم و تر مخصوصاً برای افراد دارای مزاج سرد و خشک و سالمندان توصیه می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان و متخصص طب ایرانی داشتن خواب کافی در فصل پاییز را توصیه کرد و گفت: باتوجه به شیوع بیماری‌های ویروسی و تنفسی و به دلیل سردی و خشکی این فصل، سر خود را با کلاه و … بپوشانید تا در معرض سرما قرار نگیرد.

دکتر هاله تاج‌الدینی  درباره مراقبت‌های فصل پاییز اظهار کرد: با توجه به اینکه فصل پاییز به سمت خشکی و سردی می‌رود، افراد باید توجه ویژه‌ای به تغذیه‌شان در این فصل داشته باشند.

او پرهیز از خوردن غذاهایی که باعث خشکی در بدن می‌شود را توصیه کرد و ادامه داد: باید از مصرف ترشیجات، غذاهای فست فودی، کنسروی، شور، سرخ کرده و آماده در فصل پاییز مخصوصاً افرادی که مزاج خشک دارند، پرهیز شود.

این متخصص طب ایرانی افزود: در این فصل مصرف غذاهایی با طبع معتدل، گرم و تر مخصوصاً برای افراد دارای مزاج سرد و خشک و سالمندان توصیه می‌شود.

او اظهار کرد: خوردن غذاهایی مثل آش سبزیجات، آبگوشت، خورشت طبخ شده با گوشت گرم(گوسفند یا پرندگان)، انواع حلیم‌ها و شولی‌ها در فصل پاییز مناسب است.

تاج‌الدینی ادامه داد: استفاده از انار به خصوص انار شیرین و میخوش توصیه می‌شود زیرا باعث تعادل و پاکسازی خون می‌شود و برای اکثر مزاج‌ها مفید است، همچنین میوه بِه را به صورت مربا یا پخته و انواع غذاهایی که با این میوه طبخ می‌شود، در وعده‌های غذایی قرار دهید.

او داشتن خواب کافی در فصل پاییز را توصیه کرد و گفت: باتوجه به شیوع بیماری‌های ویروسی و تنفسی و به دلیل سردی و خشکی این فصل، سر خود را با کلاه و … بپوشانید تا در معرض سرما قرار نگیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: از خوردن نوشیدنی‌های خنک(آب سرد) در فصل پاییز حتماً پرهیز شود.

متخصص طب ایرانی با اشاره به بیماری‌های فصل پاییز توصیه کرد: در این فصل احتمال بروز افسردگی، بیماری‌های روحی و خستگی زیاد است لذا نوشیدن برخی شربت‌ها مثل گلاب زعفران، عرق بیدمشک، نسترن و … و همچنین دمنوش بِه، بابونه و … در صورت نظر پزشک معالج مفید است.

او تاکید کرد: در فصل پاییز به دلیل خشکی، رعایت اصول حفظ سلامتی طب ایرانی بسیار توصیه شده است.

تاج الدینی با اشاره به نقش تعادل مزاج در حفظ سلامتی افراد بیان کرد: مزاج فصل پاییز سرد و خشک است و هر چه به انتهای فصل پاییز می‌رسیم، میزان سردی و خشکی افزایش پیدا می‌کند.

این متخصص طب ایرانی اظهار کرد: در این فصل بیماری‌های مرتبط با سردی و خشکی مانند آسم، بیماری‌های پوستی، اختلالات خواب، اختلالات خلقی(افسردگی)، ترک‌های پوستی و خشکی پوست، سرفه‌های خشک و التهاب حلق و لوزه تشدید می‌شود.

برچسب ها:

دیدگاه ها بسته شده اند.