گروه: . / علمی
تاریخ: 18:50 :: 2018/08/10
بومی‌سازی، نخستین گام در تولید بازی‌های رایانه‌ای

توسعه بازی‌های رایانه‌ای در جهان، اهمیت تولیدات این حوزه به لحاظ اقتصادی و فرهنگی و نیز افزایش شمار گیمرها از اهمیت کسب دانش و مهارت تولید این بازی ها در کشور حکایت دارد و به گفته یک فعال این حوزه، بومی سازی می تواند گامی در آن راستا باشد.

بازی های رایانه ای فارغ از این که می توانند تاثیرات فرهنگی قابل توجه داشته باشند، امروزه صنعتی پولساز را در دنیا ایجاد کرده اند.
گفته می شود جاذبه های سودآوری در این بازار فنلاندی ها را ترغیب کرده است که به جای تولید گوشی های همراه به ساخت بازی رایانه ای روی آورند.
صنعتی که گفته می شود از گردش مالی بالایی در دنیا برخوردار است و در حال حاضر تیم های بازی ساز با صرف حداقل هزینه در مقایسه با سایر مشاغل، چرخ دنده های اقتصادی تعدادی از کشورهای بزرگ و کوچک را می‌چرخانند.
طبق اعلام مرکز تحقیقات بازی های دیجیتال که گویای اهمیت پرداختن هر چه بیشتر به تولید بازی در کشور است، هم اکنون تعداد گیمرهای ایرانی حدود ۲۸ میلیون نفر یعنی حدود ۳۵ درصد جمعیت کشور است، این در حالی است که کمتر حوزه صنعتی در کشور را می توان پیدا کرد که از چنین بازار مصرفی برخوردار باشد.
«طبق گزارش ها از میزان ۹۲۰ میلیارد تومان کل درآمد بازار بازی‌های دیجیتال ایران در سال ۱۳۹۶ حدود ۵۲۵ میلیارد تومان سهم سخت‌افزار و حدود ۳۹۵ میلیارد تومان سهم بازی است. ضمن اینکه در میان بازی‌ها نیز بازی‌های موبایلی با سهم ۲۲۹٫۵ میلیارد تومان در رده‌ نخست و پس از آن بازی‌های کنسولی و بازی‌های رایانه‌‎ای از جمله بازی‌هایی هستند که توسط خریداران ایرانی تهیه شده‌اند.»
اهمیت توسعه بازی های رایانه ای در کشور به اندازه‌ای است که حسن کریمی قدوسی، مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، توسعه بومی سازی این بازی‌ها را از مصادیق اقتصاد مقاومتی دانسته و معتقد است: صنعت بازی می‌تواند بهترین نمونه و الگو در این زمینه باشد چرا که از تمام فاکتورهای لازم از جمله فعال سازی بخش خصوصی، اشتغالزایی جوانان، کارآفرینی و برگشت سریع سرمایه برخوردار است.

**پیشرفت و توسعه با ذهن بسته امکان پذیر نیست
در این خصوص فواد امیری از طراحان و فعالان بازی های رایانه ای در کشور استفاده از دانش و تجربه سایر کشورها را برای رشد و توسعه بسیار مهم دانست و با نقد این ذهنیت که صفر تا صد یک فناوری در کشور باید ایرانی باشد، اظهار داشت: به طور کلی در بخش فناوری های بازی شرایط به گونه ای است که شرکت ها و استودیوها از کشورهای مختلف با یکدیگر همکاری می کنند و استفاده نکردن از ظرفیت ها و پیشرفت های سایر کشورها و اینکه کار در یک محیط بسته انجام شود، قابل تصور نیست.
این متخصص طراحی بازی های آنلاین به خبرنگار علمی ایرنا، گفت: به طور معمول تمام بازی هایی که در سطح جهان ساخته می شود حاصل کار چند استودیوی بزرگ هستند که در یک استودیو کار طراحی و دیگری برنامه نویسی و یا امور فنی انجام می شود؛ بازی به‌طور ویژه برای یک شرکت یا یک استودیو نیست.
امیری افزود: ما هم البته از این قاعده مستثنی نیستیم با این تفاوت که در استودیوهای ما در همه زمینه های مختلف از جمله فنی، طراحی و برنامه نویسی کار انجام می شود.
امیری خود عرضه کننده یک بازی کامپیوتری بین المللی در کشور است که بومی سازی شده و در آن از فضاهای ایرانی همچون تخت جمشید استفاده شده است.
این دانش ‌آموخته رشته فناوری اطلاعات در خصوص جایگاه این بازی بومی شده در بازار گیم کشور با توجه به وجود انواع و اقسام بازی های خارجی گفت: به طور کلی هیچ شرکت خارجی تولیدکننده بازی های کامپیوتری در کشورمان نمایندگی ندارد و رقیب ما شرکت های توزیع کننده بازی های خارجی هستند که به صورت غیرقانونی و قاچاق و رعایت نکردن حق کپی رایت اقدام به واردات این نوع بازی ها می کنند.
وی با بیان این که مصمم هستیم این بازی بومی شده را در کشورهای اروپایی و همچنین آمریکا توزیع کنیم، گفت: هنگامی که اروپایی ها و آمریکایی ها نقشه تخت جمشید را در بازی دیدند، نظرشان جلب شد زیرا بسیاری از آنها از تخت جمشید و سایر بناهای تاریخی ایران بازدید نداشته و وارد محیط آن نشده اند بنابراین ورود به این محیط‌ها از طریق این بازی برای آنها هیجان انگیز است.
امیری درباره بازی رایانه ای بومی سازی شده ای که مسوولیت عرضه آن را در کشور به عهده دارد، گفت: این بازی در واقع از نوع اول شخص شوتر جنگی و یک مدل پیاده سازی شده ایرانی از بازی های پرطرفدار کانتر استریک (Counter Strike)، بتلفیلد (Battlefield) و کالاف دیوتی (Call of Duty) است.
امیری که خود را نخستین مجری و منتشرکننده بازی اول شخص شوتر فارسی در ایران می داند، ادامه داد: در این بازی برخی شاخص‌های فارسی همچون نقشه تخت جمشید و تهران طراحی و پیاده سازی شده است که در نوع خارجی آن دیده نمی شود.
وی اظهار کرد: اسلحه های طراحی شده در نسخه ایرانی بازی همه ایرانی هستند و تمام کاراکترهای این نسخه با مجوز وزارت ارشاد طراحی شده است.
وی با بیان اینکه بازی های خارجی حداقل نتیجه ۱۰ تا ۱۵ سال کار حرفه ای هستند، افزود: حدود دو سه سال است که ما کار طراحی و ساخت این بازی را شروع کرده ایم و نمی توان گفت صد در صد کامل است چراکه آنها سابقه بیشتری در این عرصه دارند اما تمام تلاش خود را برای رقابت با آنها داشته ایم.

**استفاده از دانش فنی خارجی برای ساخت بازی کامپیوتری
امیری در ادامه اظهار داشت: بازی در واقع از سوی یک استودیو ایرانی طراحی شد اما به دلیل برخی ضعف های فنی به منظور افزایش سطح کیفی با استودیویی در یک کشور خارجی نیز همکاری داشته ایم.
وی با بیان اینکه هزینه طراحی بازی های کامپیوتری بسیار زیاد است گفت: اگر کمک چندین استودیو بصورت همزمان نبود عملا امکان پیاده سازی این بازی وجود نداشت چراکه تنها هزینه طراحی یک بازی کامپیوتری بیش از سه تا چهار میلیارد تومان است و به همین دلیل یک استودیو به تنهایی قادر به انجام کار نیست.
امیری افزود: به هرحال اگر بخواهیم پیشرفت کنیم مراوده با محققان و پژوهشگران سایر کشورها تاثیر زیادی دارد، ما برای ساخت یک بازی کامپیوتری با پیاده سازی فرهنگ ایرانی از این فرصت استفاده کرده ایم و شاید تا حداکثر پنج سال دیگر خود بدون هیچگونه نیازی به خارجی ها یک بازی صددرصد ایرانی طراحی و تولید کنیم.