خودرو جدید گروه بهمن
تاریخ: 15:27 :: 2018/03/27
بررسی هاوال H2  قبل از ورود به بازار

هاوال برند خودروساز چینی است که زیر مجموعه گروه گریت وال محسوب می شود و به کار تولید خودروهای شاسی بلند و کراس اوور مشغول است. این برند را باید از مطرح‌ترین برندهای خودرویی کشور چین دانست چراکه توانسته موفقیت خوبی را در بازار داخلی چین و البته سایر بازارهای جهانی کسب کند. جالب است […]

هاوال برند خودروساز چینی است که زیر مجموعه گروه گریت وال محسوب می شود و به کار تولید خودروهای شاسی بلند و کراس اوور مشغول است. این برند را باید از مطرح‌ترین برندهای خودرویی کشور چین دانست چراکه توانسته موفقیت خوبی را در بازار داخلی چین و البته سایر بازارهای جهانی کسب کند. جالب است بدانید که محصولات هاوال حتی در کشور استرالیا نیز به فروش می‌رسند.
بیش از ۱ دهه از اولین حضور یک خودروی چینی در بازار کشورمان می‌گذرد و خودروهای چینی که در ابتدا به کیفیت و ایمنی پایین شهرت داشتند، امروزه توانسته‌اند گوی سبقت را از خودروسازان داخلی ما ربوده و محصولاتی رقابتی را با مشخصات و امکاناتی قابل توجه به بازار کشورمان عرضه کنند. در حقیقت می‌توانید با نگاهی به محصولات چینی یک دهه پیش بازار و محصولات کنونی آن‌ها در بازار کشور، متوجه رشد سریع و قابل تحسین خودروسازان این کشور شده و البته میزان عقب‌ماندگی خودروسازان داخلی هم شوید. محصولات چینی که در بازار ایران حضور دارند در رده‌های متوسط بازار رقابت می‌کنند و در سطوح بالاتر بازار رخنه نکرده‌اند. اما در نمایشگاه خودروی تهران در سال جاری بود که زمزمه‌های ورود برندی مشهور در بازار ایران قوت گرفت و بهمن موتور خبر از ورود و تولید چند محصول هاوال را داد. شرکتی که یکی از با کیفیت ترین خودروسازان چینی است و پس از یک تلاش ناموفق برای حضور در ایران، حال با بهمن قرارداد تولید و واردات گسترده ای را منعقد کرده تا در رده های مختلف قیمتی با حریفان سخت خود وارد رقابت شود.
اولین محصولی که قرار است بهمن موتور با همکاری شرکت هاوال به ایران عرضه کند، هاوال H2 است، خودرویی که در سال گذشته بیش از ۲۶۰ هزار دستگاه از آن تولید شد و به زودی از روی خط تولید بهمن به ایران عرضه خواهد شد و ارزان ترین محصول هاوال در ایران خواهد بود. در زمان نگارش این مقاله، هنوز این خودرو توسط بهمن موتور عرضه نشده و خودرویی که در تصویر می‌بینید، هاوال های تحویلی توسط شرکت عظیم خودرو است و به همین واسطه قصد داریم با این خودرو قبل از عرضه توسط بهمن موتور آشنا شویم.

طراحی خارجی

هاوال H2 در عکس‌ها ممکن است خودروی بزرگی به نظر برسد اما باید بدانید که این خودرو دارای طول ۴٫۳ متر است که در طول و عرض کوچک‌تر از کیا اسپورتیج و بزرگ‌تر از نیسان جوک رده‌بندی می‌شود ولی هاوال H2 قدبلندتر از آنها است و می‌توان آن را یک کراس‌اوور نه‌چندان بزرگ دانست. فاصله محوری، عرض و ارتفاع این خودرو نیز به ترتیب ۲۵۶۰، ۱۸۱۴ و ۱۶۹۵ میلیمتر هستند. در نخستین نگاه می‌توان به تناسب خوب عرض به ارتفاع خودرو اشاره کرد که همانند چری تیگو ۵ اینطور نیست که خودرو حس کم عرض بودن و یا ارتفاع زیاد را منتقل کند و از این نظر هاوال دارای تناسب خوبی در بخش ابعاد است.

نمای جلویی هاوال H2 کاملاً ساده است و شامل یک جلو پنجره بزرگ است که چراغ‌های اصلی در دو سمت آن قرار گرفته‌اند. طراحی چراغ‌های جلو ساده و نه‌چندان مدرن است و سعی شده تا با استفاده از لامپ‌های LED در این بخش نمایی کمی به روزتر به چراغ‌ها داده شود. سپر خودرو نیز دو نور افکن دایره‌ای را به همراه چراغ‌های روشنایی در روز در خود جای داده و بدور از طراحی اغراق‌آمیر است. البته طرح چراغ‌های روشنایی در روز همخوانی زیادی با سایر بخش‌ها ندارد و بهتر بود این چراغ‌ها در داخل مجموعه چراغ‌های اصلی خودرو قرار می‌گرفتند.

سادگی طرح هاوال H2 در نمای جانبی نیز ادامه دارد و شاهد استفاده از درب‌های بزرگ و خط شانه‌ای با ارتفاع زیاد هستیم. خطوط جانبی خودرو بسیار ساده هستند و طراحان در این بخش تنها به استفاده از نوار کرومی در حاشیه‌ شیشه‌ها اکتفا کرده‌اند. البته نمونه مورد آزمایش دارای سقف سفید رنگ بود که نمایی اسپرت به خودرو بخشیده بود. در نمای عقبی از چراغ‌هایی ساده به همراه دو نوار کرومی استفاده شده است. چراغ‌های عقبی از نوع LED هستند و دو خروجی اگزوز نیز در دو سمت سپر عقب موجود هستند. در این بخش البته می‌توانیم هارمونی و هماهنگی بین این قسمت و دیگر محصولات هاوال را ببینیم و با یک نگاه می‌توان متوجه شد که همگی توسط یک شرکت واحد انجام شده‌اند که نشان از هماهنگی بین طراحی محصولات مختلف این شرکت است.

طراحی داخلی و امکانات

طراحی داخلی هاوال H2 بر عکس نمای بیرونی خودرو نسبتاً مدرن و البته قابل قبول است. داشبورد از خطوط صاف و تیز با هماهنگی مناسبی تشکیل شده و یک نمایشگر بزرگ نیز در کنسول مرکزی نصب شده است. فرمان سه‌شاخه اسپرت با روکش چرمی هم از دیگر بخش‌های مهم کابین خودرو است که یک تریم نقره‌ای رنگ براق روی آن اجرا شده است. کابین خودرو از نوع دو رنگ است و کیفیت خوبی دارد. بر روی رودری‌ها نیز سعی شده تا با استفاده از روکش چرم مصنوعی به رنگ قهوه‌ای روشن، فضایی لوکس پدید آید که باید بگوییم در این مورد کاملاً موفق هم بوده است. طرح نشان دهنده‌های هاوال H2 هم اسپرت و جذاب است و شاید تنها ایرادی که بتوانیم به این قسمت بگیریم، طراحی ساده کنسول میانی باشد که البته سعی شده با استفاده از رنگ‌های مختلف و از سادگی خارج شود اما کیفیت پلاستیک استفاده شده در داخل کابین بالاتر از انتظار است.

فضای کابین در مقایسه با سگمنت  خودرو در وضعیت مناسبی قرار دارد و سرنشینان مشکلی از نظر فضای پا و سر ندارند. از امکانات کابین هاوال H2 باید به سانروف برقی، شیشه‌های برقی، آینه وسط ضد نور، کروز کنترل، رینگ آلومینیومی ۱۸ اینچی، نمایشگر لمسی ۸ اینچی، سیستم کنترل پایداری، گرمکن صندلی‌های جلو، آینه‌های تاشوی برقی، تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو به صورت دستی، استارت بدون کلید، تهویه دوگانه خودکار، تودوزی چرمی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، بلوتوث، دوربین دید عقب، سیستم نمایش فشار باد لاستیک TPMS و ۶ عدد کیسه هوا، سنسور نور و باران، سنسورهای پارک عقب، پاور ویندوز و آنتن کوسه‌ای اشاره کرد. البته جالب است بدانید که خودرویی که در نهایت گروه بهمن تولید خواهد کرد، به جز این موارد گرمکن صندلی نیز داشته و به سیستم ناوبری نیز مجهز خواهد بود.

لازم به ذکر است که هاوال H2 موفق شده است ۵ ستاره ایمنی را از موسسه ANCAP کشور استرالیا دریافت کند که نشان می‌دهد این خودرو از نظر ایمنی نیز در وضعیت مناسبی قرار دارد.

موتور و گیربکس

هاوال H2 از نظر سگمنت، یک کراس اوور جمع و جور شهری است و با استفاده از یک موتور کم حجم سعی شده تا مصرف سوخت را کم کند ولی سیستم پرخوران نیز روی آن کار شده تا شتاب خوبی را برای استفاده‌های شهری به راننده تحویل دهد.

پیشرانه‌  هاوال H2 یک موتور ۴ سیلندر خطی ۱۶ سوپاپ است که ۱٫۵ لیتر حجم داشته و می‌تواند حداکثر ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن‌متر گشتاور را تولید کند. بر خلاف بعضی از رقبای چینی که از گیربکس CVT استفاده می‌کنند، در هاوال از یک گیربکس شش دنده اتوماتیک بهره گرفته شده که نیروی موتور را به چرخ‌های جلویی انتقال می‌دهد و همین گیربکس باعث می‌شود تا هر چه بهتر توانایی پیشرانه روی چرخ‌ها منتقل شود.

مشخصات فني
مدل هاوال H2
پيشرانه ۴ سیلندر خطی
حجم موتور ۱۴۹۷ سی سی
حداکثر قدرت ۱۴۰ اسب بخار در ۵۶۰۰ دور بر دقیقه
حداکثر گشتاور ۲۱۰ نیوتن متر در ۲۲۰۰ تا ۴۵۰۰ دور بر دقیقه
شتاب رسمي ۱۱/۶۰
مصرف سوخت ترکيبی ۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
وزن ۱۵۲۵ کیلوگرم
قيمت حدود ۹۰ میلیون تومان

تجربه رانندگی

در ابتدای شروع حرکت با هاوال H2 متوجه سر حالی و سبکی خودرو نسبت به قدرت تولیدی خواهید شد و فرمان نرم آن باعث می‌شود تا با یک کراس‌اوور اما با شتاب و چابکی یک سدان سر و کار داشته باشید. شتاب‌گیری خودرو در دنده یک مناسب است و قدرت تولیدی با کمک توربوها چنان است که حتی با خاموش کردن سیستم کنترلی، می‌توان با همین موتور ۱٫۵ لیتری هرزگردی نیز انجام داد. اما با بالا رفتن دنده متوجه افت گشتاور و کاهش توانایی خودرو خواهید شد که البته این موضوع به دلیل حجم کم موتور است. در این بین باید به کمی تاخیر و لگ توربوها در ابتدای حرکت نیز اشاره کرد که البته موضوعی مرسوم بین خودروهای دارای این سیستم است. شتاب صفر تا صد کیلومتر نیز با توجه به گشتاور ۲۱۰ نیوتن‌متری و وزن تقریباً ۱٫۵ تنی خودرو نسبتاً خوب است و در روز تست توانستیم به عدد ۱۱٫۶۰ برای شتاب صفر تا صد کیلومتر دست پیدا کنیم. نتیجه تست شتاب اولیه و ثانویه را با دستگاه VBOX می‌توانید در زیر مشاهده کنید.

فرمان خودرو نیز نرم است و برای استفاده‌های درون شهری راحت است. اما باید به یک نکته مثبت نیز اشاره کرد که یکی از آن‌ها کیفیت سواری مناسب این خودرو است. سیستم تعلیق هاوال H2 در جلو از نوع مک‌فرسون مستقل و در عقب از نوع مستقل چند اتصالی (مولتی لینک) است. سواری خودرو نرم است و در مقایسه با بسیاری از رقبای هم کلاس خود در سطح بهتری است. البته این سواری نرم سبب شده تا در هنگام عبور از پیچ‌ها شاهد زاویه گرفتن بدنه باشیم. اما با توجه به وجود سیستم کنترل پایداری و سیستم تعلیق مناسب خودرو چندان جای نگرانی وجود ندارد.

در کل هاوال H2 خودرویی مناسب برای افرادی است که آنچنان به دنبال رانندگی اسپرت نیستند اما راحتی و کیفیت آن در حدی است که ساعت‌ها می‌توانید با آن رانندگی کنید و خسته نشوید. نرمی سواری این خودرو با وجود استفاده از رینگ‌های بزرگ خود جای خوشحالی دارد و بزرگ‌ترین نکته مثبت H2 است.
عایق‌بندی کابین نیز در حد اعلا نیست اما در مقایسه با سایر هموطنان هاوال صدای باد و لاستیک کمتری را در کابین هاوال H2 می‌شنوید اما صدای موتور در دورهای بالا همچنان به داخل کابین نفوذ می‌کند. در بخش مصرف سوخت نیز گرچه سازنده عدد ۷٫۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر را برای این خودرو اعلام کرده اما در عمل مصرف سوخت ترکیبی هاوال H2 چیزی در حدود ۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که برای یک خودروی کراس‌اوور عدد بدی نیست و قابل قبول است. این را باید از برکات وجود توربوشارژر در این کراس‌اوور تازه وارد دانست.

کار با ادوات داخلی کابین هاوال H2 هم راحت است و ارگونومی کابین در عین سادگی، در حد خوبی قرار دارد. صندلی‌های عقب قابلیت تا شدن به صورت ۴۰:۶۰ را نیز دارند و یک زیر آرنجی مجهز به دو جا لیوانی هم برای افزایش راحتی سرنشینان عقبی تعبیه شده است.

نتیجه‌گیری

هاوال H2 با قیمتی در حدود ۹۰ میلیون تومان به بازار عرضه می‌شود که آن را هم سطح جک S5 اتوماتیک، هایما S7 و چری تیگو ۵ قرار می‌دهد اگرچه هاوال از نظر جثه کمی از این رقبا کوچک‌تر است. باید گفت در مقایسه با رقبای هم وطن خود هاوال جزو بهترین گزینه‌های قابل انتخاب خواهد بود زیرا امکانات، کیفیت و سواری مناسبی را در کنار ایمنی قابل قبول یکجا دارد. هاوال H2 با وجود اینکه به عنوان یک کراس‌اوور شهری نسبت به رقبا کمی کوچک‌تر است اما از نظر کیفیتی از آن‌ها در رده بالاتری قرار دارد.

حال باید منتظر بمانیم و ببینیم که بالاخره بهمن موتور می‌تواند این خودرو را در رده قیمتی ۹۰ میلیون تومان به بازار عرضه کند یا خیر. قطعاً تولید این خودرو در داخل مزیت رقابتی برای قیمت‌گذاری است و بالاتر رفتن قیمت این خودرو می‌تواند کار را برای رقبات با حریفان سخت‌تر کند.

منبع: خودرو بانک