گروه: . / تولیدملی
تاریخ: 10:12 :: 2021/11/06
آشنایی با انواع LED

لامپ ال ای دی یکی از انواع لامپ است که صنعت روشنایی را با تحولی بزرگ روبه‌رو کرده است. LED مخفف کلمات Light emitting diode است که معنای دیود ساطع‌کننده نور را می‌دهد. دیودهای ساطع‌کننده نور در واقع جزء خانواده دیودها هستند که زیرگروه نیمه هادی‌ها به‌شمار می‌آیند.

لامپ ال ای دی یکی از انواع لامپ است که صنعت روشنایی را با تحولی بزرگ روبه‌رو کرده است. LED مخفف کلمات Light emitting diode است که معنای دیود ساطع‌کننده نور را می‌دهد. دیودهای ساطع‌کننده نور در واقع جزء خانواده دیودها هستند که زیرگروه نیمه هادی‌ها به‌شمار می‌آیند.

بنابر اعلام راندنو، در این مطلب به معرفی لامپ ال ای دی خواهیم پرداخت و پس از کاربردهای این لامپ را با هم مرور خواهیم کرد. در بخش پایانی نیز انواع لامپ ال ای دی مانند پنل ال ای دی و لامپ اس ام دی و.. را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

لامپ ال ای دی چیست؟

لامپ ال ای دی نوعی لامپ است که برای ایجاد نور از دیودهایی به نام دیود نورافشان استفاده می کند. دیودهایی که از خود نور ساطع می کنند. در واقع این دیودها نوعی نیمه هادی محسوب می شوند.

خاصیت دیودهای نیمه افشان که در لامپ ال ای دی به کار می‌روند این است که تمامی جریان  الکتریکی  از آنها عبور نمی‌کند و بخشی از آن به صورت نور بازتاب می شود. لامپ ال ای دی با عبور جریان  الکتریکی، از خود نور مرئی منتشر می‌کند.

تاریخچه لامپ ال ای دی

ال ای دی یا دیود نورافشان نوعی واحد نوری است. این واحدهای نوری ابتدا در سال ۱۹۶۲ میلادی و توسط مهندس Nick Holonyak Jr تولید شد. اولین ال ای دی‌ها تنها با رنگ قرمز ارائه شدند و از ترکیب آلومینیوم، گالیم و آرسناید ساخته شده بودند.

پس از آن در دهه ۷۰ میلادی ال ای دی هایی با رنگ های آبی، نارنجی، سبز و زرد نیز به بازار ارائه شدند. این محصولات بازده نوری کمی داشتند و به همین دلیل تنها در مدارهای الکترونیکی از آن ها استفاده می‌شد. سال‌ها بعد در دهه ۸۰ و اوایل ۹۰ میلادی، ال ای دی هایی با بهره نوری بسیار بالا به بازار عرضه شدند.

کاربرد لامپ ال ای دی

این نوع لامپ در ابتدا به عنوان چراغ های کوچک نشان دهنده روشن و خاموش بودن و یا هشدار در دستگاه های الکترونیکی کاربرد داشتند و اغلب به رنگ های قرمز و سبز تولید می شدند. اما امروزه کاربرد گسترده تری دارند زیرا شرکت های تولیدکننده این گونه لامپ ها توانستند آن ها را در ابعاد بزرگ تری تولید کنند. این محصولات می توانند نور را در جهت های خاصی انتشار دهند.

آشنایی با انواع LED

علاوه بر این، مشکل رنگ نور این نوع لامپ ها که یکی از معایب آنها محسوب می شود نیز، برطرف شده است. امروزه این لامپ ها در ابعاد، رنگ، توان و شکل های ظاهری مختلف به بازار عرضه می شوند. در حال حاضر از لامپ ال ای دی سقفی در اغلب مجموعه ها به عنوان منبع اصلی نور استفاده می شود. لامپ ال ای دی مهتابی نیز در اغلب مکان ها جایگزین لامپ فلورسنت مهتابی شده اند.

لامپ های LED امروزه در تولید انواع چراغ خیابانی و وال واشرهای نمای ساختمان، پروژکتورها و انواع نورافکن، چراغ دفنی و استخری، چراغ راهنمایی و رانندگی، تولید لامپ های حبابی و ال ای دی هالوژنی، لامپ مهتابی ال ای دی، لامپ ال ای دی خودرو و … کاربرد دارد.

اجزای تشکیل دهنده لامپ LED

نمی‌توان به موضوع لامپ ال ای دی چیست؟ پرداخت و از اجزای تشکیل دهنده لامپ ال ی دی صحبت نکرد. LEDها از سه بخش اصلی تشکیل شده اند. قطعات لامپ ال ای دی عبارتند از:

دیودهای بازتاب دهنده نور

درایو و مدار لامپ ال ای دی

هیت سینک و یا انتقال دهنده حرارت

دیودها جریان برق مستقیم را از درایو دریافت کرده و سپس آن را به نور تبدیل می کنند. هیت سینک نیز گرمای ناچیز تولیدشده را به خارج سیستم هدایت می کند

انواع لامپ ال ای دی براساس فناوری ساخت

لامپ پاور ال ای دی

لامپ SMD

لامپ COB

لامپ اس ام دی

اس ام دی به فناوری ساخت تجهیزات الکترونیکی بر اساس لحیم کاری روی برد اشاره دارد. در ساخت لامپ های SMD تعدادی دیود نورافشان با توان پایین بر روی یک برد کوچک قرار می گیرند. این لامپ ها گرمای کمتری تولید می‌کنند و طول عمر بیشتری دارند.

آشنایی با انواع LED

انواع کلی لامپ ال ای دی

لامپ ال ای دی حبابی

لامپ ال ای دی طرح گل

لامپ ال ای دی فیلامنتی

لامپ ال ای دی هالوژنی

لامپ ال ای دی شمعی

پنل های ال ای دی

پنل ال ای دی

یکی از جدیدترین و زیباترین لامپ های ال ای دی موجود در بازار، پنل های ال ای دی می باشد که معمولا دارای ابعاد ۶۰ در ۶۰ هستند و به شکل چسبیده به سقف مورد استفاده قرار می گیرند. توان این پنل ها مختلف بوده و در انواع ۱۸ وات، ۳۰ وات و ۵۰ وات ساخته می شوند.

شار نوری بالا، بهره وری بیش از ۹۰ درصد، شاخص نمود رنگ بیش از ۸۰، طول عمر بیش از ۲۵ ساعت و زاویه تابش ۱۲۰ درجه ای از خصوصیات بارز این نوع پنل ها محسوب می شود.

پنل های سقفی ال ای دی برای مصارف خانگی، تجاری، اداری، هتل ها، بیمارستان ها و زیباسازی  دکوراسیون ها مورد استفاده قرار می گیرند و در سه رنگ آفتابی، مهتابی و نور طبیعی تولید می شوند.

مزایای لامپ ال ای دی

لامپ های ال ای دی مزایا و ویژگی های مختلفی دارند که در ادامه به برخی از ویژگی های مثبت آن اشاره خواهیم کرد:

بهره نوری بالا

مصرف کم

کیفیت نور مناسب

طول عمر بالا

سالم بودن نور

روشن شدن آنی

تولید نکردن گرما

ساختار بدنه قوی

سازگار با محیط زیست

تنوع در تولید

عدم تأثیرپذیری از دمای هوا

برچسب ها: