تاریخ: 10:55 :: 2019/04/10
انگلیس درخواست آمریکا را رد کرد: سپاه را تروریستی نمی دانیم

انگلیس درخواست وزیر خارجه آمریکا برای تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران از سوی متحدان این کشور را رد کرد.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس در پاسخ به سؤال  (ایرنا) درخصوص درخواست ‘مایک پمپئو’ وزیر امور خارجه آمریکا از متحدان واشنگتن برای پیوستن به رفتار غیرقانونی آن کشور علیه سپاه گفت: تصمیم آمریکا درباره تروریستی نامیدن سپاه به خود آن کشور مربوط است.
پمپئو دیروز (دوشنبه) بعد از آنکه دونالد ترامپ رئیس ‌جمهوری آمریکا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بخشی از نیروهای مسلح رسمی جمهوری اسلامی را در لیست گروه‌های تروریستی خارجی قرار داد، مدعی شد: ‘با شناسایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌عنوان یک سازمان تروریستی خارجی، به رهبران ایران از جمله قاسم سلیمانی پیام روشنی را می‌فرستیم که ایالات ‌متحده تمام فشارهای ممکن را اعمال می‌کند تا ایران را وادار کند دست از رفتار غیرقانونی خود بردارد. ما همچنین از متحدان و شرکای خود در سراسر جهان می‌خواهیم تا اقدام مشابهی را صورت دهند’.
وزارت خارجه انگلیس روز سه‌شنبه این اظهارنظر را در پاسخ به این سؤال مطرح کرد که واکنش لندن به درخواست پمپئو درباره تروریستی اعلام کردن سپاه توسط شرکای واشنگتن چیست؟ تأکید وی نشان می‌دهد که این تصمیم آمریکا موردحمایت انگلیس نخواهد بود.
همزمان، یک سخنگوی اتحادیه اروپا هم در پاسخ به سؤال خبرنگار ایرنا با اجتناب از حمایت از تقاضای غیرقانونی وزیر خارجه آمریکا گفت که این اتحادیه درباره اقدامات آمریکا اظهارنظر نمی‌کند.
‘محمدجواد ظریف’ وزیر خارجه جمهوری اسلامی در پی اعلام تصمیم آمریکا درباره سپاه، در نامه‌ای به رئیس‌ جمهوری و رئیس شورای عالی امنیت ملی پیشنهاد کرد که شورای عالی امنیت ملی نیروهای نظامی آمریکا در منطقه غرب آسیا موسوم به ‘سنتکام’ را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد.
شورای عالی امنیت ملی نیز در اقدامی متقابل، دولت آمریکا را حامی تروریسم و فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام را از گروه‌های تروریستی معرفی کرد.
اقدام نابخردانه و خلاف موازین بین‌المللی دولت آمریکا با واکنش‌ها و انتقادهای زیادی درمیان چهره‌های سیاسی آمریکا هم روبه‌رو شده است. سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که باوجود قرار گرفتن سپاه پاسداران ایران در فهرست سازمان‌های تروریستی، تغییری در شیوه عملیات نظامیان آمریکا ایجاد نمی‌شود.
خبرگزاری رویترز هم در گزارشی زیر عنوان ‘ آمریکا در اقدامی بی‌سابقه سپاه را یک گروه تروریستی نامید ‘ به نقل از مقام‌های آمریکایی که خواسته‌اند نامشان فاش نشود، نوشت: تروریستی نامیدن سپاه پاسداران، به‌منزله آغاز تغییر رفتار ارتش آمریکا با سپاه به شیوه رفتار با القاعده، داعش یا گروه‌های تروریستی دیگر نیست.
ازسویی، کشورهای عضو اتحادیه اروپا مدت‌هاست که با دولت آمریکا بر سر سیاست‌های ضد ایرانی آن کشور اختلاف‌نظر دارند و ازجمله فشارها بر خروج از برجام را رد کرده‌اند.
دولت انگلیس پس از تصمیم رئیس‌ جمهوری آمریکا برای خروج از برجام و اعمال تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران، در کنار فرانسه، آلمان، چین و روسیه به حفظ این توافق متعهد مانده است. در همین پیوند، وزیران امور خارجه سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس یازدهم بهمن‌ماه گذشته از ثبت کانال ویژه پرداخت اروپا و ایران تحت عنوان «سازوکار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا (اینستکس – INSTEX) خبر دادند.
این سازوکار در گام نخست تجارت کالاهای اساسی(مواد غذایی و دارو) را تحت پوشش قرار می‌دهد، اما به‌تدریج دامنه‌ آن گسترش خواهد یافت.
تحلیل گران انگلیسی معتقدند که تصمیم آمریکا درباره سپاه مصرف داخلی دارد و دولت لندن و اتحادیه اروپا از آن پیروی نخواهد کرد.
سفیر اسبق انگلیس در سوریه می‌گوید: سپاه پاسداران نقش شجاعانه و سازنده‌ای را برای شکست گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق ایفا کرد و ما در غرب بایستی قدردان تلاش‌ها و بهایی باشیم که ایران و به‌ویژه سپاه در این زمینه پرداخت کرده است .
«پیتر فورد» که در سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ سفیر انگلیس در سوریه بوده است، تأثیر تصمیم آمریکا درباره سپاه بر جریان مبارزه با تروریسم را ‘صفر’ ارزیابی کرد و گفت: تنها چیزی که این تصمیم روی آن تأثیر نمی‌گذارد هدفی است که برای آن طراحی‌شده است. یعنی ایران را متقاعد کند تا سیاست‌های خود را تغییر دهد.
وی افزود: این تصور که چنین توهینی ایران را مطیع آمریکا خواهد کرد احمقانه است. این اتفاق هرگز نخواهد افتاد و هدفی که آمریکا درباره چنین تصمیمی عنوان کرده دروغ است. هدف این است که آمریکا به منافع کوتاه‌مدت خود دست پیدا کند و ترامپ و دوستش نتانیاهو وجهه خود را در داخل تقویت کنند.
این دیپلمات اسبق انگلیسی با پیش‌بینی موضع انگلیس گفته بود بعید می‌داند که انگلیس بخواهد از سیاست‌های اروپا در قبال ایران فاصله بگیرد و اتحادیه اروپا هم از تصمیم آمریکا پیروی نخواهد کرد.