تاریخ: 10:08 :: 2019/05/22
اولتیماتوم دو هفته‌ای آمریکا به ترکیه؛ از خرید اس ۴۰۰ انصراف دهید

منابع خبری بامداد چهارشنبه گزارش دادند که آمریکا به ترکیه دو هفته مهلت داده است تا از خرید سامانه ضد موشکی «اس ۴۰۰» از روسیه صرف نظر کند.

شبکه تلویزیونی «سی ان بی سی» آمریکا گزارش داد، منابعی در وزارت خارجه این کشور گفتند: آمریکا دو هفته به ترکیه برای انصراف از خرید اس ۴۰۰ مهلت داده است.

این منابع افزودند: واشنگتن از آنکارا خواسته تا قرارداد خرید اس ۴۰۰ با مسکو را تا فرار رسیدن هفته اول ژوئن لغو کنند و تاکید کردند که این تاریخ تمدید نخواهد شد.

شبکه تلویزیونی سی ان بی سی به نقل از منابع دیپلماتیک آمریکا گزارش داد: کشورهای عضو ناتو به تجهیزات نظامی که با سامانه ناتو منطبق است نیاز دارند، اما سامانه های روسیه با این معیارها تناسبی ندارند.

این منابع گفتند: ترکیه در صورتی که به سامانه اس ۴۰۰ دست پیدا کند با پیامدهای واقعی و منفی مواجه خواهد شد.

بنابراین گزارش، یکی از این پیامدها اعمال تحریم های آمریکا و کشورها عضو ناتو علیه ترکیه و نیز توقف برنامه خرید جنگنده های اف ۳۵ از سوی ترکیه و پرداخت هزینه ۱۰۰ جنگنده از این نوع است.

روزنامه بیلد چاپ آلمان روز شنبه ۲۱ اردیبهشت (۱۱ مه) به نقل از یک مقام بلندپایه دولت ترکیه در آنکارا خبر داد که آمریکا این کشور را تهدید کرده در صورت خرید موشک‌های اس ۴۰۰ دست به تحریم این کشور می‌زند و ‘در شرایط فعلی افت ارزش لیر نیز به معنای سقوط اقتصاد ترکیه است’.

ترکیه تاکنون نسبت به این تهدیدها سرسختی نشان داده و بر خرید این موشک‌ها از روسیه پای فشرده بود. کشورهای عضو ناتو نگران هستند که روسیه با فروش موشک‌های اس ۴۰۰ به اطلاعات درونی ناتو دست پیدا کند.

سخنگوی رئیس جمهوری ترکیه خبر تسلیم شدن اردوغان به خواست آمریکا را رد کرده و گفته که تصمیم به خرید سیستم دفاعی اس ۴۰۰ از روسیه به جای خود باقی است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه،۵ آوریل (۱۶ فروردین) پیش از سفر به مسکو در مصاحبه با خبرنگاران در ارتباط با خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰روسیه گفت: «آمریکا برخلاف روسیه شرایط مناسبی برای خرید سیستم دفاع موشکی پاتریوت را فراهم نکرد و ترکیه نظر مثبتی در این باره ندارد.» او تاکید کرد که واشنگتن درباره خرید سامانه‌های روسی توسط ترکیه اشتباه می‌کند.