نوشتافزار اسلامی ایرانی در هفتمین سال فعالیت خود توانسته علاوه بر ارتقای کیفی آثار و افزایش میزان تولیدات خود از ۵۰۰ هزار نسخه به ۷ میلیون عدد تیراژ، علاوه بر جلب توجه خانوادهها، بیانگر ظرفیت کار در این حوزه باشد.
با وجود این، تولیدکنندگان و فعالان این حوزه با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم میکنند؛ از واردات بیرویه اقلام مختلف نوشتافزار گرفته تا نبود طرحهای متناسب با مخاطبان کودک و نوجوان امروز. بنا بر بررسیهای انجامشده، عمده مشکلات تولیدکنندگان این حوزه در زمینههای شخصیتسازی، توانمندسازی کسب و کارهای نوپا و دغدغهمند و ارزشی، نظارت و تبلیغات و ذائقهسازی خلاصه میشود.
فعالان نوشتافزار اسلامی ایرانی کار خود را با دو برند و حدود ۵۰۰ هزار نسخه در سال ۹۱ آغاز کردند، این میزان تا سال ۹۶ به بیش از ۷۰ برند و تیراژ بیش از ۷ میلیون نسخه افزایش یافته است. تعداد تولیدکنندگان این حوزه در سال ۹۷ به ۱۰۰ تولیدکننده و فعال افزایش یافت، علاوه بر این، فعالان این حوزه در سال گذشته با ورود به تولید و فعالیت در حوزههای جدیدتر، توانستند تنوع محصولات خود را به پنجهزار محصول افزایش دهند.
علاوه بر تأثیر فرهنگی که نوشتافزارهای ایرانی اسلامی بر مخاطب دارند، توانستهاند در زمینه ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی کشور نیز تأثیرگذار باشند. سعید حسینی، مدیرعامل مجمع نوشتافزار ایرانی اسلامی با اشاره به این موضوع گفت: در سال ۹۷ تعداد ۱۰۰ تولیدکننده به فعالیت در این زمینه پرداختند. همچنین توزیعکنندگان جدیدی نیز وارد این چرخه شدند. در مجموع میتوان گفت که نوشتافزار ایرانی اسلامی توانسته در شش سال گذشته هزار شغل پایدار ایجاد کند.
بهگفته حسینی؛ نوشتافزار ایرانی اسلامی قابلیتهای بیشتری در این زمینه دارد. میتوان با حمایت مسئولان و ایجاد فرصت برای فعالیت کسب و کارهای جدید، زمینه اشتغال بیشتری در این زمینه ایجاد کرد.
محصولات بومی نوشتافزار در سالهای اخیر توانستهاند با ایجاد تنوع و ارتقای کیفیت محصولات، یکی از گزینههای خانوادهها باشند، این در حالی است که مجموعههای فعال در این زمینه، توانستهاند در سالهای گذشته ارتقای کار خود، برای توزیع در کشورهای همسایه نیز حرفی برای گفتن داشته باشند.