عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه بیانیه گام دوم انقلاب دارای وظایفی تمدنی و جهانی است، گفت: این انقلاب آغازگر عصر جدیدی در عالم است و ما با شعار نه شرقی و نه غربی کلیشهها را شکستیم، مفهوم آن نفی شرق و غرب نبود، شعارهای انقلاب را برای نفی ابتدا نقد میکنند ولی باید به مفهوم اصلی آن پرداخت.
حسن رحیمپور ازغدی در دانشگاه نیشابور با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب، گفت: بیانیه گام دوم انقلاب دارای وظایفی تمدنی و جهانی است و باید توقعمان از خودمان افزایش یابد، این مهم است که یک ملت خودش را چگونه تعریف کند و براساس این تعریف توقع و سطح زندگی تغییر میکند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: ملتهایی که خودشان را تحقیر میکنند و صاحبان قدرت و رسانه را تعریف میکنند، کارایی مردم و کشور را پایین میآورند و امیدها، تصمیمها و برنامهریزیها حقیر میشود. براساس احادیث فردی که حقیر شده باشد، چیزی برای از دست دادن ندارد و هر خیانتی را انجام میدهد.
وی خاطرنشان کرد: وقتی میگویند شما نمیتوانید و حتی آب خوردن دست دشمنان است نتیجهاش تحقیر میشود و وقتی تحقیر کردند افراد حقیر میشود. آسیبهای اجتماعی از تحقیر شدن میآید و یکی از نکات مهم بیانیه گام دوم انقلاب قرار دادن و تعریف کردن خود در سطح برتر تمدنسازی متصور است.
رحیمپور ازغدی با اشاره به متن بیانیه گام دوم انقلاب، گفت: این انقلاب آغازگر عصر جدیدی در عالم است و ما با شعار نه شرقی و نه غربی کلیشهها را شکستیم و مفهوم آن نفی شرق و غرب نبود، شعارهای انقلاب را برای نفی ابتدا نقد میکنند، ولی باید به مفهوم اصلی آن پرداخت.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: باید تلاش کنیم تمدنی بسازیم که از مزایایی شرق و غربب استفاده کنیم، ولی مشابه این دو نباشد.
وی بیان کرد: عنوان سوم در بیانیه این است که شعارهای ما جهانی و فطری است، شعارهای ما آیا چیزی جز عزت، استقلال، عدالت، برادری، صلح، عقلانیت و اخلاق است؟ مردمی را نمیتوان متصور شد که این شعارها را قبول نداشته باشد و به دنبال این آرمانها نباشد؟
رحیمپور ازغدی بیان کرد: باید نسل آینده خودش را برای ایجاد تمدن بزرگ اسلامی و انقلاب و حکومت حضرت ولیعصر (عج) آماده کند، قرار است انقلاب ما مقدمه ایجاد تمدنی بزرگ باشد و در نتیجه انقلاب حضرت ولیعصر (عج) باشد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: ما باید بررسی کنیم که چه آسیبهای اجتماعی را باید مورد هجوم قرار دهیم تا زمینه برای تمدنسازی آماده شود، البته باید این تلاشها ابتدا در جامعه خودمان باشد و بعد به هر جا که دستمان میرسد.
وی تأکید کرد: ما انتظار یک همبستگی جهانی هستیم و آن را جزئی از عبادت خود برای رسیدن به فرج امام عصر میدانیم، عدالت جهانی بزرگترین امر خیریه جهانی است و فراتر از آن رساندن این عدالت به سیستم اجتماعی و سیاسی است.
رحیمپور ازغدی تأکید کرد: فقط افراد سیاسی را میکشند، کسانی که به زر و زور حمله نکنند و تمام ائمه اطهار(ع) ما به همین دلیل سیاسی بودهاند که به شهادت رسیدهاند، حکومت امام علی (ع)، سقیفه و غدیر، صلح امام حسن (ع) و واقعه کربلا همه سیاسی است و مرجعیت غیرسیاسی به ویژه ولایت به معنای حب ائمه را همه مسلمین قبول دارند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: همه ائمه و حتی امام زمان کارشان سیاسی است و مبارزه با جور و ایجاد عدالت تمام سیاسی است، تنها کاری که امام زمان برای اولین بار انجام میدهد، برانداختن تمام حکومتهای فاسد است، ما سیاستزده نیستیم، ولی سیاسی هستیم.
وی ادامه داد: شیعه انگلیسی اسلام غیرسیاسی است، ولی شیعه واقعی عزاداری را در کنار سیاست میداند.
رحیمپور ازغدی تأکید کرد: ما فقط با مشرکینی که علیه اسلام دست به سلاح ببرند و جنگ کنند، میجنگیم و به بقیه حتی کمک هم میکنیم، پیامبر اکرم (ص) نیز گردن هیچ غیرمسلمانی را برای اجبار به مسلمان شدن نزد جز افرادی که برای مبارزه شمشیر برداشتند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: حتی در احادیث آمده است که امام زمان (عج) با ادیان مختلف براساس آیین و کتاب خودشان صحبت میکند، با همه صحبت میکند چون اسلام طرفدار گفتوگو است، شمشیر امام زمان (عج) با استکبار و کسانی که آدم میکشند و بمب اتم میزنند، است.
وی گفت: هر حقی که با مبنا و اصول باقی حقوق درنیفتد قابل اجرا است، آزادی مطلق معنا ندارد، چون امکان دارد سبب از بین بردن آزادی دیگران شود. کرامت انسان هم تا زمانی که جنایت نکند وجود دارد، نامحدود نیست، ولی قابل خدشه است.
رحیمپور ازغدی خاطرنشان کرد: ما با کسی دشمن نیستیم، ولی صاحبان قدرت با ما دعوا دارند، امام خمینی(ره) گفتند، اگر آمریکا مانند یک کشور معمولی باشد، ما با او کاری نداریم، ما میخواهیم بیگانگان بخواهند شریک و دوست شوند، ولی نباید این دشمنی با تحقیر و استعمار صورت پذیرد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: عدل و عقل دو رکن متفاوت اسلام با دیگر ادیان است.
وی تصریح کرد: ما در اسلام سنیهایی داشتیم که بعد از سه خلیفه، ۱۲ امام را قبول داشتند، افرادی مانند مولوی که ارادت خاصی به اهلبیت(ع) داشتند و برای همه امامهای شیعه شعر سروده، از این دست عارفان بسیار است.
رحیمپور ازغدی افزود: برخیها از کینه به اهلبیت(ع) و در اصل کینه به قرآن مفاخر سنی را به دلیل اینکه از ائمه تعریف کردهاند را زیر سؤال میبرند و آنها را نادیده میگیرند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: شعار یالثارات حسین (ع) که شعار امام زمان (عج) است سبب بسیاری از انقلابها و حرکات ضد ظالمین در سراسر جهان بوده است، در انقلاب ما نیز سراسر این شعار و توسل به ائمه اطهار وجود دارد.
رحیمپور ازغدی بیان کرد: جنایات دشمنان زشت است، ولی نباید اقدامات ما نیز به همان صورت باشد و باید عدالت توسط ما مسلمانان اجرا شود و بدون رعایت حقوق، حتی حقوق دشمنان نمیشود عدالت اجتماعی را رعایت کرد.
وی عنوان کرد: مشکل بشریت در تمام جوامع روابط استثماری بوده و است، امام زمان (عج) نیز با هدف ایجاد روابط اخلاقی، انسانی و ضد استثماری میآید، چون منشأ تروریست و جنگ استثمار است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: هدف انقلاب امام عصر (عج) این است که دوطبقه اجتماعی در جامعه نداشته باشیم و همه در یک سطح باشند و تلاش میکنند با قیام خود همه ادیان و همه افراد را به حقوق خود برسانند.
رحیمپور ازغدی اظهار داشت: جهانیسازی به روش انبیای دیگر هدف امام زمان (عج) است و هیچکس حق ندارد قوم دیگری را تحت سلطه قرار دهد، جنبش دینی ما به دنبال جهانیشدن واقعی است و مدعیان امروز برای جهانیشدن غربی شدن تمام جهان بوده، شعارها و حرفهای آنها در نهایت حرف سلطهگران است.
وی تأکید کرد: حتی اقتصاد آزاد شعار غربیها هدفش آزادی سرمایهداران و بسته بودن اقتصاد برای دیگر مردم است، کمونیستها سرمایهگذاری دولتی میخواستند، ولی غربیها دولت سرمایهداران را میخواهند، اینها دنبال بازار آزاد نیز نیستند، بلکه بازار آزاد برای خود میخواهند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: شعار استثمار با توحید در تضاد است، بعضیها میخواهند با جهانخوارها آشتی کنند و میگویند بیاید با جهان آشتی کنیم، امام خمینی(ره) میگفتند، اگر اجازه دهند صدای ما به مردم آمریکا برسد، آنها نیز حامی ما میشوند.
رحیمپور ازغدی خاطرنشان کرد: هر کس بگوید کار مهدی (عج) در جهانیسازی را میتواند انجام دهد، قطعا دروغ گفته است، ولی اینکه کسی بگوید تا آمدن حضرت ما کاری برای جهانیسازی نمیکنیم، قطعا کذاب است.