توجه داشته باشیم، همین امر باعث میشود که انصاف در جامع فراگیر شود.
حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا نصوری با بیان اینکه ما اگر نه تنها به مقوله انصاف، بلکه به سایر مسائل دینی نگاه عمیقی نداشته باشیم، در اجرایی کردن مفاهیم دچار اشتباه می شویم، اظهار کرد: دلیل اینکه در برخی از موارد چه در بعد شخصی و چه در بعد اجتماعی نتوانستهایم براساس معیارهای ناب اسلام عمل کنیم و دچار اشتباه شدهایم، این است که در بعد تربیتی رفتارهای دینی فعالیت کمی داشتهایم.
وی خاطرنشان کرد: انصاف در تمام ابعاد و مراحل زندگی از جمله آموزش، کار، ارتباط با هم نوع و… کاربرد دارد، رابطهی ما با تکتک افراد جامعه در هر بعدی باید براساس انصاف باشد، اما ما همواره براساس طرح و وظیفهای که برای ما تعریف شده است رفتار میکنیم. با این وجود از دیدگاه اسلام میتوانیم در برخی از رفتارها بعد انصاف را مدنظر داشته باشیم.
این کارشناس مهدویت با ارائه مثالهایی از رعایت انصاف در جامعه گفت: وقتی از نظر اقتصادی در شرایط حادی قرار داریم کاسبان نباید نگران سود و زیان باشند و یا گرانفروشی و غش در معامله کنند. یا استادی که دانشجویی دارد و دانشجو او شاید از منظر حافظه نسبت به سایر دانشجویان ضعف داشته باشد و بگویید من برای او بیش از این وقت نمیگذارم، این رفتارها به دور از تقوا وانصاف الهی است. ما میتوانیم همواره از تمام فضاهایی که در آن قرار داریم، در راستای فراگیر شدن انصاف در جامعه بهره ببریم.
نصوری با تاکید بر این مطلب که کاسب بیانصاف باید بداند که لقمهی او دارای شبه است و شبه هم حرام است، گفت: برای فراگیر شدن انصاف در جامعه راهکارهایی وجود دارد که از جمله آن ایجاد فضای تربیتی در جامعه است، مردم باید بدانند که رعایت نکردن انصاف پیامدهای منفی در جامعه برای آنها به همراه دارد و نباید نسبت به این موضوع بیتفاوت باشند. اگر در جامعه برای فرامین دینی ایجاد حساسیت کنیم، خیلی راحتتر میتوانیم آنها را در جامعه عملیاتی کنیم.
وی تاکید کرد: ترویج انصاف در جامعه و نه فقط در بیان بلکه در عمل باید مشهود باشد، ارائه الگوهایی که انصاف را رعایت میکنند میتواند برای افراد جامعه که از همنوعان خودشان هستند تاثیرگذار باشد؛ همانند پیرمردی که در فضای مجازی عدل و انصاف او فراگیر شد. تقویت ابعاد تربیتی و تقوایی میتواند انصاف را در جامعه ترویج بدهد، خیلیها پیامدهای لقمه حرام را نمیدانند و چون فقط مادی فکر میکنند، درصدد این هستند که فقط به اهداف دنیای خودشان برسند.
این کارشناس مذهبی در ادامه با اشاره به آیه ۸ سوره مائده «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُونُوا قَوّامینَ لِلّهِ شُهَداءَ بِالْقِسْطِ وَ لا یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْم عَلی أَلاّ تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوی وَ اتَّقُوا اللّهَ إِنَّاللّهَ خَبیرٌ بِما تَعْمَلُونَ» و آیه ۱۳۵ سوره نساء «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُونُوا قَوَّامینَ بِالْقِسْطِ شُهَداءَ لِلَّهِ وَ لَوْ عَلی أَنْفُسِکُمْ أَوِ الْوالِدَیْنِ وَ الْأَقْرَبینَ إِنْ یَکُنْ غَنِیًّا أَوْ فَقیراً فَاللَّهُ أَوْلی بِهِما فَلا تَتَّبِعُوا الْهَوی أَنْ تَعْدِلُوا وَ إِنْ تَلْوُوا أَوْ تُعْرِضُوا فَإِنَّ اللَّهَ کانَ بِما تَعْمَلُونَ خَبیراً» گفت: خداوند در قرآن انسانها را به عدل، قسط و انصاف دعوت میکند. اینها همه در کنار هم هستند و از بعد توحیدی از یکدیگر جدا نمیشوند، برای ترویج انصاف باید نگاه توحیدی مبنی بر آیات و روایات داشته باشیم.