علی مطهری شب گذشته در جمع دانشجویان دانشگاه اصفهان با بیان اینکه روز دانشجو روز مبارزه با استعمار خارجی و استبداد داخلی است، اظهار داشت: یکی از دلایل اهمیت این روز شهادت سه تن از دانشجویان دانشگاه فنی در جریان مبارزات پس از کودتای ۲۸ مرداد ۳۲ و در شرایط خفقان به نوعی در ظلمت است.
وی با بیان اینکه ما همواره برای یک دانشجو و دانشگاه رسالتی محسوب میکنیم، گفت: در شرایطی سخن از رسالت اجتماعی دانشجو و دانشگاهیان بیان میکنیم که برای سایر طبقات جامعه این صحبت را مطرح نمیکنیم و این یعنی دانشجو طبقهٔ خاص و در شرایط ویژه است.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه میل به عدالت خواهی و مبارزه با ظلم در دانشجو همواره زنده است و دارای هوش و استعداد خاصی نیز میباشد، خاطرنشان کرد: به همین منظور میگوییم در این دوره زندگی رسالتی در مقابل جامعه دارند.
وی با بیان اینکه همین دوره میتواند آسیبهایی نیز برای دانشجو داشته باشد، تصریح کرد: اول اینکه فرد دانشجو در دوره جوانی هستند و طبیعتا دوره احساسات، خشم و شهوت خود را سپری میکند و ممکن است گاهی احساسات بر عقلشان غلبه کند و گاهی مرتکب جهل مرکب شود.
مطهری با بیان اینکه دانشجو واسطهای میان عوام و صاحب نظران است، تصریح کرد: تکلیف عوام مشخص است و برای مسائل خود به روحانیون و صاحب نظران مراجعه میکنند؛ افراد صاحب نظر نیز برای خود صاحب نظر و ایده هستند اما دانشجویان متوسط میان این دو قشر هستند.
وی با بیان اینکه وظیفه اصلی دانشجو مبارزه با استعمارخارجی و استبداد داخلی است، گفت: لازمه این امر نقادی است، و دانشجو باید دانشجو باید منتقد باشد و توانایی نقد درست را داشته باشد چراکه نقد درست ما بین تملق و چاپلوسی و لجن مال کردن است و همه کسی توانایی این امر را ندارد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی پیرامون شرایطی نقد درست، گفت: در ابتدا لازمه نقد تسلط بر موضوع یعنی نباید نسبت به موضوعی که تخصصی در آن نیست ورود کرد سپس کسی که قصد نقد کردن دارد باید نیتش خیرخواهی برای جامعه باشد.
وی با بیان اینکه دانشجو میتواند یک مصلح اجتماعی باشد و یک مصلح قبل از هر چیز باید صالح باشد، یعنی کسی صالح نباشد نمیتواند ادعای مصلح داشته باشد، گفت: کسی که ادعای اصلاحگری و اصلاحطلبی دارد باید در ابتدا خودش صالح باشد؛ این یعنی مصلح نباید اهل رودربایستی باشد.
مطهری پیرامون شرایط دیگر فرد مصلح، خاطرنشان کرد: ایراداتی که مصلح میخواهد برطرف کند نباید در خودش وجود داشته باشد؛ از سویی دیگر مصلح نباید بنده طمع، شهوت، ثروت و منصب باشد و ابتدا باید خودسازی کردهباشد و سپس به سراغ اجتماعسازی آمدهباشد.
وی پیرامون لزوم توجه به واقعیت با وجود دارا بودن آرمانهای بلندی، خاطرنشان کرد: اگر ما آرمان فلسطین را داریم باید به وحدت میان کشورهای اسلامی نیز توجه کنیم.
نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیروزی مردم با دست خالی در انقلاب اسلامی، گفت: در انقلاب اسلامی همه اقشار مردم حتی اغنیا نیز حضور داشتند چرا که اهداف انقلاب اسلامی مادی و اقتصادی نبود، برای ریشه انقلابها محرومیت مادی، آزادی و مکتب یا همان ایدئولوژی را مطرح میکنند و انقلاب ایران یک انقلاب ایدئولوژیک و به معنای واقعی کلمه اسلامی و پیامبرانه بود.
وی پیرامون دلایل نارضایتی مردم از حکومت پهلوی، اظهارداشت: بیاعتنایی به اعتقادات مردم و گسترش فساد و فحشا در زمان طاغوت عامل اصلی ناراحتی مردم شده بود و در این زمینه از تبدیل تاریخ اسلامی به تاریخ شاهنشاهی به عنوان یکی از اشتباهات بزرگ پهلوی نام برد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امام خمینی (ره) از این فرصتها و اشتباهات رژیم پهلوی به بهترین شکل ممکن استفاده کرد، گفت: دموکراسی و حق دخالت در سرنوشت خود موضوعی بود که امامخمینی (ره) آن را شرعی و دینی معرفی کرد و عملا پیوندی میان دین و سیاست برقرار کرد.
وی با اشاره به جامعه اسلامی به عنوان یک جامعه بدون تبعیض، گفت: آزادیخواهی یکی دیگر از آرمانهای انقلاب اسلامی بوده و هست؛ در این زمینه این نکته نیز باید مدنظر قرار گیرد که آزادی اجتماعی به این معنی است که کسی نباید برده دیگری باشد.
مطهری پیرامون تعریف آزادی، خاطرنشان کرد: در این زمینه هم آزادی انسانی و هم آزادی حیوانی داریم ولی آن چیزی که باید آزاد باشد استعدادهای تفکر و اندیشه است و استعدادهای حیوانی نباید آزاد باشد پراکه این مطابق با دیدگاه غرب است.