گروه: / / سیاسی / دولت
تاریخ: 9:08 :: 2024/07/06
«پزشکیان» نهمین رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران شد

پزشکیان با کسب اکثریت آرا در دومین مرحله انتخابات ریاست جمهوری، رئیس‌جمهور منتخب مردم شد.

آقایان مسعود پزشکیان و سعید جلیلی که در دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم بیشترین رای را کسب کرده بودند روز جمعه در دور دوم انتخابات با یکدیگر به رقابت پرداختند که در این رقابت مسعود پزشکیان توانست حائز اکثریت آرا شود.

در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال ۶۱ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۳۲۱ نفر واجد شرایط رای دادن بودند که در دور اول، مسعود پزشکیان با کسب ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۹۹۱ رای و سعید جلیلی با کسب ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸ ‏رای به دور دوم راه یافتند.

در دور دوم اما «مسعود پزشکیان» ۱۶.۳۸۴.۴۰۳ رأی و «سعید جلیلی» ۱۳.۵۳۸.۱۷۹ رأی کسب کردند تا پزشکیان به عنوان نهمین رئیس‌جمهور منتخب ایران انتخاب شود.

رئیس‌جمهور جدید ایران کیست؟

مسعود پزشکیان -متولد ۱۳۳۳ در مهاباد- سابقه نمایندگی در ادوار هشتم، نهم، دهم (نایب رئیس)، یازدهم و دوازهم مجلس از حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو را در کارنامه خود دارد. او همچنین به عنوان وزیر بهداشت در دولت هشتم (اصلاحات) خدمت کرد و در مقطعی نیز ریاست بیمارستان قلب شهید مدنی تبریز را بر عهده داشت.

پزشکیان دارای مدرک دکترای حرفه‌ای پزشکی و تخصص جراحی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تبریز و همچنین فوق‌تخصص جراحی قلب از دانشگاه علوم پزشکی ایران است.

وی پیشتر دو مرتبه برای نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری در دوره‌های یازدهم (سال ۱۳۹۲) و سیزدهم (سال ۱۴۰۰) نام‌نویسی کرده بود. در سال ۱۳۹۲ پیش از اعلام اسامی افراد احراز صلاحیت شده، به نفع هاشمی رفسنجانی از ادامه حضور در رقابت‌های انتخاباتی انصراف داد و در سال ۱۴۰۰ نیز از سوی شورای نگهبان احراز صلاحیت نشد.

دیدگاه ها بسته شده اند.