تاریخ: 13:06 :: 2023/11/27
جزئیات جدید از ویژگی‌های ناوشکن دیلمان+فیلم

ناوشکن دیلمان در کلاس موج جدیدترین دستاورد صنایع دفاعی است که به ناوگان شمال نیروی دریایی ارتش الحاق شد، ویژگی‌های جدیدی نسبت به شناورهای قبلی در کلاس موج دارد.

ناوشکن دیلمان بعنوان پنجمین فروند از شناورهای کلاس موج صبح امروز (دوشنبه، ۶ آذرماه) طی مراسم با حضور سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش و دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش به ناوگان شمال نیروی دریایی ارتش الحاق شد.

«دیلمان»، پنجمین فروند از ناوشکن‌های پروژه موج و از کلاس جماران، توسط نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران طراحی و تحت نظارت این نیرو، در مجموعه صنایع دریایی ساخته شده و از امروز به ناوگان شمال نیروی دریایی راهبردی ارتش ملحق شد.

دریادار داود قلی‌زاده از افراد گروه طراحی و ساخت ناوشکن دیلمان با اشاره به ویژگی‌های این ناوشکن، گفت: ناوشکن دیلمان از سری ناوشکن‌های کلاس موج بوده و تفاوت این شناور با سایر شناورهای این کلاس، فرم بدنه آن است که رادار گریز است.

وی افزود: ناوشکن دیلمان بین ۱۳۰۰ تا ۱۵۰۰ تن وزن دارد.

عضو گروه طراحی و ساخت ناوشکن دیلمان، بیان کرد: تفاوت بعدی ناوشکن دیلمان با سایر شناورهای کلاس موج در استفاده از دکل راداری پیشرفته است که دکل پیشرفته و چهار وجهی چشم عقاب روی آن نصب شده که هر وجه آن دارای ۱۰۰۰ آرایه است که مجموعاً دارای ۴۰۰۰ آرایه است.

رادار چهار وجهی چشم عقاب

وی ادامه داد: این رادار در آن واحد، ۱۰۰ هدف را شناسایی و ۱۳ هدف را رهگیری می‌کند. این رادار با خاصیت ضد جنگالی، اهدافی شامل جنگنده‌ها، پهپادها، بالگرد، موشک‌های سطح به هوا و سایر اهداف سطحی را شناسایی و رهگیری می‌کند. رادار نصب‌شده بر روی شناور دیلمان تا ۲۰۰ کیلومتر را رهگیری اهداف را انجام می‌دهد.

دریادار قلی‌زاده، اظهار کرد: ما در گروه طراحی ناوشکن دیلمان با توجه به اعزام ناوشکن دنا به ماموریت ۳۶۰ و سایر ماموریت‌های نیروی دریایی در آب‌های آزاد و دریاهای طولانی، حجم مخازن سوخت در ناوشکن دیلمان را افزایش دادیم تا ماندگاری در دریا افزایش پیدا کند.

این عضو گروه طراحی و ساخت ناوشکن دیلمان با اشاره به تسلیحات این شناور، افزود: در بخش سلاح و تسلیحات، از تجهیزات و تسلیحات و سامانه جنگال بروزتر با برد بیشتر استفاده کرده‌ایم و قدرت تخریب و سرعت تسلیحات دیلمان افزایش یافته است.

دریادار قلی‌زاده، گفت: این شناور دارای بوتراستور سینه نیز است که قدرت مانور شناور را بالاتر می‌برد. در خصوص پد بالگرد نیز، ابعاد پد بالگرد این شناور نسبت به شناورهای قبلی در کلاس موج بیشتر است و بالگردهای SH قابلیت نشست و برخاست بر روی آن را دارند. البته امکان نشست و برخاست بالگرد در شب نیز در ناوشکن دیلمان وجود دارد.

وی ادامه داد: تعداد موشک‌های کروز در ناوشکن دیلمان افزایش داشته دو برابری نسبت به همکلاس‌های خود داشته است.

سامانه کمند

این عضو گروه طراحی و ساخت ناوشکن دیلمان، گفت: در این شناور از سامانه کمند و موشک‌های عمود پرتاپ نیز استفاده شده است.

دریادار قلی‌زاده در پایان از نصب موشک‌های برد کوتاه پدافندی بر روی ناوشکن دیلمان خبر داد و افزود: این موشک‌ها برای انهدام اهداف هوایی روی این شناور نصب شده و دقت و سرعت این موشک‌ها ارتقاء پیدا کرده است.

دیدگاه ها بسته شده اند.