هوای ناسالم برای همه گروهها در ایستگاههای کیفیت هوا ثبت شد. همین شرایط منجر به تشکیل نشست هماهنگی اضطرار آلودگی هوای تهران بود و جلوگیری از تردد کلیه موتورسیکلتها و خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی توسط پلیس راهور و کاهش زمان درجا روشن بودن اتوبوسهای درون شهری در پایانههای حمل و نقل از مصوبات این نشست بود.
بهزاد اشجعی، عضو سابق کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای کلانشهرها در گفتوگو با پانا علت افزایش غلظت آلایندهها طی سه سال گذشته را رهاکردن اقدامات موثر در زمینه کاهش آلودگی هوا اعلام کرد و گفت: تا سال ۹۷ که راهکارهای کاهش آلودگی هوا از جمله نوسازی اتوبوسها و تاکسیها، ارتقای استاندارد خودروها و موتورسیکلتها و اصلاح کیفیت سوخت کمابیش اجرا و اقداماتی نظیر ممنوعیت تولید موتورسیکلتهای کاربراتوری از سال ۹۵ و الزام انجام معاینه فنی انجام میشد، غلظت آلایندهها روندی کاهشی داشت اما پس از سال ۹۷ که این اقدامات رها و ناقص اجرا شد، هر سال کیفیت هوا بدتر و آلودگی بیشتر شد.
دبیر سابق کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: راهکارهای کاهش میزان آلایندهها مشخص است و تمامی راهکارها در مصوبات مربوط به کاهش آلودگی هوا اعلام شده اما از سال قبل تاکنون برای اجرای مصوبات مربوط به کاهش آلودگی هوا اتفاق خاصی نیفتاده و اقدام خاصی نیز صورت نگرفته است.
این کارشناس آلودگی هوا با بیان اینکه نوسازی ناوگان حمل و نقل، معاینه فنی خودروها، اصلاح سوخت نیروگاهها، اسقاط خودروهای فرسوده و کاهش منابع موثر در آلودگی هوا به ویژه در فصل زمستان، بخشی از مصوبات در زمینه کاهش آلودگی هوا است، گفت: «به دلیل اجرا نشدن مصوبات، امسال انتشار آلایندهها نسبت به سال پیش کمتر نخواهد شد و پیشبینی این است که بیشتر خواهد شد. از طرفی شرایط جوی نیز اثرگذار است و اگر جو پایدار باشد در آلودگی هوا تاثیرگذار خواهد بود.»
وی خاطرنشان کرد: «اگر راهکارهای کاهش آلودگی هوا که در قالب قوانین مصوب و ابلاغ شدهاند، به درستی اجرا میشد اکنون بهطور قطع از نظر آلودگی هوا وضع بهتر بود و تعداد روزهای آلوده سال به مراتب کمتر بود. در واقع تا زمانی که راهکارها و اقدامات لازم برای کاهش آلودگی هوا توسط دستگاهها و نهادهای ذیربط رعایت و اجرا نشود، نمیتوان به بهبود کیفیت هوا امیدوار بود.»
اشجعی تصریح کرد: «سقف آسمان شهر(ارتفاع لایه مرزی) و سرعت باد عاملی برای تعیین مجموع ضریب تهویه شهر هستند که روزهایی که سقف آسمان کوتاه و سرعت باد کم است، ضریب تهویه پایین میآید و هوا آلوده میشود. بر این اساس سقف آسمان تهران در خرداد و تیر بیشترین مقدار را دارد و به ۱۰۰۰ متر میرسد و در آذر و دی هم به کمترین حد میرسد و ۲۰۰ متر میشود.»
این کارشناس آلودگی هوا تصریح کرد: «سرعت باد در تهران در آذرماه به کمترین حد خود میرسد و بهطور میانگین ۷ کیلومتر برساعت است. به همین دلیل است که بیشترین آلودگی ذرات معلق در آذر و دی رخ میدهد.»