رئیس مرکز ملی پیشبینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از تداوم آلودگی هوای شهرهای پرجمعیت و بارش باران در ۱۴ استان طی امروز (۳۰ آبان ماه) خبر داد.
صادق ضیاییان افزود: امروز(۳۰ آبان ماه) تداوم آلودگی را در شهرهای صنعتی و پرجمعیت نظیر تهران، کرج ،اراک، اصفهان، مشهد و تبریز خواهیم داشت.
رئیس مرکز ملی پیشبینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با بیان اینکه طی دو روز آینده سامانه بارشی در غرب و جنوب غرب کشور فعال خواهد بود، اظهارکرد: امروز(۳۰ آبان ماه) بارندگی، وزش باد شدید موقت، گاهی رعد و برق در استانهای خوزستان، ایلام، همدان، مرکزی، لرستان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، غرب خلیج فارس، تهران، البرز، قزوین، اصفهان و زنجان رخ خواهد داد. دوشنبه (اول آذرماه) علاوه بر این مناطق، بارش به استانهای کردستان، جنوب آذربایجانهای شرقی و غربی، مناطق جنوبی گیلان، مازندران ، برخی مناطق یزد و شمال فارس کشیده خواهد شد. بارش در ارتفاعات البرز مرکزی و زاگرس مرکزی به صورت برف خواهد بود.
رئیس مرکز ملی پیشبینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در ادامه گفت: سه شنبه (۲ آذرماه) در شمال شرق، شرق و نواحی مرکزی کشور، چهارشنبه (۳ آذرماه) در شمال شرق و سواحل دریای خزرو پنجشنبه (۴ آذرماه) در سواحل دریای خزر بارش پراکنده پیش بینی میشود. غرب خلیج فارس نیز امروز (۳۰ آبان ماه) مواج حواهد بود.
رئیس مرکز ملی پیشبینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده اظهارکرد: آسمان تهران فردا (اول آذرماه) ابری همراه با بارش باران و گاهی وزش باد با حداقل دمای ۵ و حداکثر دمای ۱۴ درجه سانتیگراد و طی سه شنبه( ۲ آذرماه) نیمهابری، گاهی وزش باد شدید و بهتدریج قسمتی ابری با حداقل دمای ۵ و حداکثر دمای ۱۵ درجه سانتیگراد پیشبینی میشود.
ضیاییان در پایان گفت: طی امروز و فردا (۳۰ آبان و اول آذرماه) بندرعباس با دمای ۳۲ و ۳۳ درجه سانتیگراد گرمترین و همدان با دمای ۹ و ۸ درجه سانتیگراد سردترین مراکز استان کشور هستند.
اضطرار در هوای تهران
در حالی که کیفیت دیروز هوای پایتخت ۱۳۹ و در شرایط ناسالم برای گروههای حساس بود، کیفیت هوا در۱۶ ایستگاه در شرایط قرمز قرار داشت. برخی پروازهای دیروز فرودگاه مهرآباد بهدلیل آنچه آلودگی هوا و کاهش دید اعلام، باطل شد. پایتخت از ابتدای سال ۲ روز هوای پاک، ۱۹۱ روز هوای قابل قبول، ۵۰ روز هوای ناسالم برای گروههای حساس جامعه و یک روز آلوده برای همه افراد داشته است. این در حالی است که تهران در مدت مشابه سال پیش ۱۵ روز هوای پاک، ۱۶۷ روز هوای قابل قبول، ۶۰روز هوای ناسالم برای گروههای حساس جامعه و ۲ روز آلوده برای همه افراد داشته است.
روزنامه شهروند نوشته است: سازمان هواشناسی در این شرایط جوی نسبت به پرهیز از ترددهای غیرضروری بهویژه سالمندان، کودکان و افراد با سابقه بیماری، خودداری از فعالیت فیزیکی و ورزشی در فضای باز تاحد امکان، مدیریت سوخت و زمان فعالیت واحدهای صنعتی در سطح و حومه کلانشهرها توصیه میکند.
درخواست برای اقدام عاجل کارگروه اضطرار
رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به اینکه منطقه ۲ شدیدترین وضعیت آلودگی هوا را دارد، گفت: «۱۶ ایستگاه در تهران در وضعیت «ناسالم برای همه گروهها» قرار دارند. این مناطق با شاخص بالای ١۵٠ هستند؛ در منطقه ۲ شدیدترین وضعیت آلودگی را شاهد هستیم و کیفیت هوا در این منطقه بسیار ناسالم است.»
او ادامه داد: «آلودگی هوا به معضل جدی پایتخت تبدیل شده است. در همین راستا کارگروه شرایط اضطرار استان تهران باید نسبت به تصمیم عاجل اقدام کند.»
در حالی است که موتورسیکلتهای کاربراتوری به اندازه ۵ خودروی سواری تولید آلودگی دارند و شاهد تردد میلیونی موتورسیکلتهایی در شهر هستیم که اکثر آنها باعث آلودگی هوا میشوند
شاهسونی با اشاره به اینکه گروههای حساس همچون سالمندان، بیماران تنفسی و قلبی، زنان باردار و کودکان تا حد امکان در سطح شهر تردد نکنند، تاکید کرد: «همچنین ورزشکاران از ورزش در فضای باز پرهیز کرده و افرادی که در محل کار حاضر میشوند کمتر در فضای باز حضور داشته باشند.»
گفتنی است که شاخص کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیمبندی میشود. بر اساس این تقسیمبندی از عدد صفر تا ۵۰ هوا «پاک»، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا «قابل قبول(سالم) یا متوسط»، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا «ناسالم برای گروههای حساس»، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا «ناسالم برای همه گروهها»، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا «بسیار ناسالم» و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا «خطرناک» است.
ورود سازمان بازرسی و دادستانی به عدم اجرای قانون هوای پاک
عملکرد ضعیف دستگاهها در اجرای قانون هوای پاک، پای سازمان بازرسی را به این موضوع باز کرده چراکه اخیرا سازمان بازرسی کل کشور طی یک نشست علمی و تخصصی با حضور نمایندگان دستگاههای مسئول و همچنین برخی اساتید دانشگاهی و صاحبنظران این حوزه عملکرد دستگاهها در اجرای قانون هوای پاک را بررسی کرد.
بر این اساس غلامعباس ترکی، معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور در این نشست، ضمن تبیین اهمیت موضوع آلودگی هوا، وضعیت نامناسب آلودگی هوا در کلانشهرها بهخصوص شهر تهران، اظهار کرد: «بررسیهای سازمان بازرسی کل کشور حاکی از آن است که بسیاری از تکالیف قانونی دستگاهها، اجرا نشده است.»
به گفته او، در این قانون اعتبار لازم نیز پیشبینی شده و در ماده ۳۳ قانون هوای پاک بهطور صریح تعیین شده است. از طرفی بررسیهای سازمان بازرسی کل کشور نشان میدهد مفاد ماده ۳۳ مذکور و سایر مقررات در زمینه تأمین بودجه و هزینهکرد بهدرستی و کامل محقق نشده و ما نیز پیگیریهای لازم در این زمینه را انجام خواهیم داد تا مشخص شود که آیا منابع، برای کنترل آلودگی هوا مورد استفاده قرار گرفته یا تخطی شده است.
معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور: «بررسیهای سازمان بازرسی کل کشور حاکی از آن است که بسیاری از تکالیف قانونی دستگاهها، اجرا نشده است.»
او ادامه داد: «در سال ۹۹ و هم در سالجاری بازرسیهای متعددی را انجام دادهایم و نشستهای تخصصی در این زمینه برگزار شده است. در همین راستا دستگاههای متخلف را به مراجع قانونی معرفی کرده و با احراز تخلف و ترک فعل چند دستگاه، موضوع به هیأت تخلفات نهاد ریاست جمهوری اعلام شده است؛ نتایج بررسیهای تکمیلی در خصوص اجرای تکالیف قانونی دستگاهها را حتما پیگیری خواهیم کرد و ناگزیر هستیم که اگر کوتاهی در اجرای هر بخش از قانون صورت گرفته باشد ضمن اعلام عمومی، به مبادی مربوط منعکس کنیم.»
دستگاههای مسئول مکلف به ارایه گزارش عملکرد شدند
در نهایت معاون نظارت و بازرسی کل کشور، دستگاههای مسئول را مکلف کرد ظرف مدت دو هفته توضیحات تکمیلی از چگونگی اجرای تکالیف قانونی، چالشها و موانع موجود را تهیه و بهصورت مستند به سازمان بازرسی کل کشور ارایه کنند.
درباره شهرداری تهران در ادوار گذشته باید «ترک فعل» در اجرای قانون هوای پاک مورد بررسی قرار گیرد و بهویژه مدیریت شهری سابق باید نسبت به کوتاهیهای خود در ۴ سال گذشته پاسخگو باشد.
از حدود ۵ هزار اتوبوس فعال در سال ۹۶ به ۲ هزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس رسیدهایم و سایر اتوبوسها به دلایلی مانند فرسودگی یا کمبود لوازم یدکی از رده خارج شدهاند و امکان استفاده از آنها وجود ندارد
ناصر امانی، عضو شورای اسلامی شهر تهران در اینباره میگوید: «در حوزه حملونقل عمومی که یکی از روشهای اساسی در کاهش آلودگی هواست با کاهش ظرفیت مترو و اتوبوس مواجه هستیم و توان حملونقل عمومی نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است. متأسفانه از حدود ۵ هزار اتوبوس فعال در سال ۹۶ به ۲ هزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس رسیدهایم و سایر اتوبوسها به دلایلی مانند فرسودگی یا کمبود لوازم یدکی از رده خارج شدهاند و امکان استفاده از آنها وجود ندارد.»
عضو کمیسیون برنامهوبودجه شورای شهر تهران میگوید: «برقی کردن اتوبوسها نیز به جایی نرسید و بهجز یک دستگاه اتوبوس که به شکل نمایشی در دوره پنجم رونمایی شد، شاهد توسعه و افزایش اتوبوسهای برقی در خیابانهای تهران نبودیم. نوسازی تاکسیهای فرسوده نیز متأسفانه با کندی بسیاری مواجه شد این در حالی است که ناوگان تاکسیرانی نیز مانند اتوبوسرانی فرسوده است.»
او خاطرنشان کرد: «درخصوص موتورسیکلتهای برقی نیز آنچه عیان است چه حاجت به بیان است! باید به خیابانهای مرکزی و جنوبی شهر سری بزنید تا بببنید چه وضعیتی حاکم است؛ این در حالی است که موتورسیکلتهای کاربراتوری به اندازه ۵ خودروی سواری تولید آلودگی دارند و شاهد تردد میلیونی موتورسیکلتهایی در شهر هستیم که اکثر آنها باعث آلودگی هوا میشوند.»
منبع: آفتاب نیوز