سخنگوی شورای شهر
تاریخ: 13:38 :: 2018/10/31
هاشمی می تواند شهردار شود!

الان که سومین باری است که شورا ممکن است وارد بحث انتخاب شهردار شود، ما هنوز در شورا در این رابطه بحثی نداشتیم که در این نوبت کسی از شورا خارج بشود یا نشود.

پانزدهمین قسمت از برنامه گفتگو محور «۱۰:۱۰ دقیقه»  با حضور علی اعطا سخنگو و عضو شورای اسلامی شهر تهران با بررسی مسائلی همچون بازنشستگی شهردار تهران و فرآیند بسته شدن لیست امید و شفافیت در شورای پنجم شهر تهران منتشر شد.

گفتنی است برنامه «۱۰:۱۰ دقیقه» یک گفت‌وگوی رو در روست که قرار است به شفافیت فضای سیاسی کشور کمک کند و ابهامات موجود در ذهن مخاطبان در حوزه‌های مختلف را با حضور یک میهمان شاخص مرتبط با آن حوزه، به صورت صریح در یک زمان ۴۵ دقیقه بررسی کند.

در ادامه متن کامل این گفت‌وگو را می‌خوانید:

سم الله الرحمن الرحیم. سلام شب شما بخیر باشد. به ده و ده دقیقه این هفته خیلی خوش آمدید. من وحید ایمانی هستم و مثل هفته های گذشته مهمان عزیزی را به برنامه ۱۰:۱۰ دعوت کرده ایم. جناب آقای علی اعطا سخنگو و عضو شورای اسلامی شهر تهران امروز قبول دعوت کردند و به برنامه خودشان ۱۰:۱۰ تشریف آوردند.  آقای اعطا خیلی متشکرم که دعوت ما را پذیرفتید.

بسم الله الرحمن الرحیم من هم سلام عرض می کنم خدمت همه دوستان و تشکر می کنم بابت دعوت به این برنامه.

آقای اعطا وضع مالی شما خیلی خوب است؟

نه خیلی معمولی است.

کسی برای ورود به لیست شورای پنجم پول پرداخت نکرد/ اعضایی که در لیست بودند، بابت تبلیغات پرداخت پول کردند

شما چقدر پول داده اید که وارد لیست شورای شهر شوید.

برای ورود به لیست کسی پول نداد. بعدها اعضایی که در لیست بودند بابت تبلیغات هزینه ای را پرداخت کردند، ولی برخلاف مطالب کذبی که در بعضی از روزنامه‌ها و سایت‌ها منتشر شد، مطلقا برای ورود به لیست کسی پولی پرداخت نکرد.

 خانم دانشور گفته بودند!

کذب بود! کذب محض بود این حرف! البته چیزی هم که گفته شد، ایشان نگفتند! گویا نقل کرده بودند یک شخصی که الزاماً مسئولیتی هم نداشته از خانم دانشور چنین درخواستی کرده بود؛ اما این  حرف از اساس کذب است.

یعنی لیست را آقای کرباسچی نبسته بودند؟

شورایی به عنوان شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان این لیست را در جلسات مستمر و طولانی بسته بودند،  اما اینکه کسی برای ورود به لیست پولی پرداخت کرده باشد از اساس کذب است.

من به عنوان یک فرد رسانه ای هر چه که تلاش کردم یک رزومه شاخص از آقای اعطا پیدا نکردم، یعنی اینکه قبل از شورای پنجم  یک کار شاخص سیاسی و اجتماعی در رسانه‌ها از شما سراغ نداریم. فکر می‌کردید علی اعطا یک روز عضو شورای کلانشهر تهران شود  و الان در جایگاه سخنگویی اینجا بنشیند و پاسخگویی افکار عمومی باشد؟

من در دوره پیش از عضویت در شورا به مدت سه سال و نیم مشاور دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران بودم. این شورا در واقع در رابطه با نظارت عالی بر شهرداری ها نقش جدی دارد؛ مرجع تصویب طرحهای جامع است و بخش عمده ای از فعالیت های این شورا هم متمرکز بر آن چیزی است که در کلان شهرها می گذرد. از سال ۹۳ از دبیر شورای عالی شهرسازی که در واقع معاون معماری و شهرسازی وزیر مسکن و شهرسازی هم هست، حکم گرفتم و در این سه سال و نیم به طور مستمر به لحاظ تخصصی  با این حوزه سر و کار داشتم .

خیلی ها بودند که در این حوزه با این مسائل سر و کار داشتند.

بله قطعا همین طور است؛ ضمن اینکه در یک بازه زمانی تقریبا ۱۲ ساله  نقد ‌نوشتم و منتقد حوزه معماری و شهرسازی در مطبوعات بودم.  به لحاظ سیاسی هم اگر مطلب خاصی مدنظرتان باشد، من در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی از شهر اهواز که زادگاهم بوده کاندیدای مجلس بودم.  پیش از تهیه لیست نهایی در آن لیست  ۸ یا ۹ نفره شورای اصلاح طلبان خوزستان که قرار بود سه نفر از بین آنها انتخاب شوند حضور داشتم و مورد اقبال هم واقع شدم؛ ولی در نهایت چون ملاحظات خاصی بود و من در لیست نهایی حضور نداشتم، به درخواست خود شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان خوزستان از حضور در رقابت انصراف دادم. خود این مطلب هم در واقع برای اینکه بعدا در لیست شورای شهر قرار بگیرم تاثیر داشت و رفتار تشکیلاتی که انجام شده بود روی این کار موثر بود؛ زیرا برخی هم بودند که به این شکل رفتار نکردند و در رقابت باقی ماندند. من به لحاظ سیاسی چنین فعالیتی داشتم.  البته در دوره دانشجویی خیلی بیشتر فعالیت سیاسی می کردم.

حالا آنها را نمی شود زیاد ملاک قرار داد. ولی قبول دارید که هر اسم دیگری که در این  لیست بود رای می‌آورد و انتخاب شدن اعضای شورای شهر هیچ ربطی به مزیت‌های نسبی شخصی خودشان نداشت؟

ببینید در داخل تهران در هر پنج دوره همینطور بوده است.

در طول  پنج دوره شورا در تهران، فقط یک یا دو نفر توانسته اند خارج از لیست اصولگرایان و اصلاح طلبان رای بیاورند

 نه ، فقط این دوره این طوری بود که همه یک‌دست رای آوردند!

نه! عرضم این نیست. در واقع همیشه دو جناح با هم رقابت کردند و کسانی که وارد شورا شدند یا از لیست اصولگرایان و یا از لیست اصلاح طلبان بودند. به هرحال ترکیبی از این دو بود. فکر می‌کنم که در طول این پنج دوره شورا در تهران فقط یک یا دو نفر بودند که عضو یکی از این دو لیست اصلی نبودند و رای آوردند. در تهران فضا به همین ترتیب بوده و یک فضای دوقطبی سیاسی شکل گرفته است. اشکالی ندارد که همه افرادی که در یک لیست هستند، رای بیاورند. خُب یک کار جبهه ای انجام شده، شورایی وجود داشته، به یک جمع‌بندی رسیده و یک لیست ۲۱ نفره را تدوین و ارائه کرده است.

 خوب بگذریم برویم سراغ موضوع خودمان برویم در شورا و شهرداری، موافقید که خیلی  شفاف و بی پرده در مورد شورا و شهرداری با هم گفتگو کنیم؟ 

بله.

 شما با شفافیت که مشکلی ندارید آقای عطا؟

ما نشان داده ایم که مشکلی نداریم.

بجز یک جلسه، همه جلسات شورا را علنی برگزار کرده ایم

 یکی از شعارهای شما برای شورای پنجم بحث اتاق شیشه ای در شورا بود. به نظرتان چقدر توانستید که این شعار را محقق کنید و آن چیزی را که در شعارتان بود انجام دهید؟

من فکر می کنم در شورا این اتفاق خیلی خوب افتاده است. چند مصداق را خدمت شما عرض می کنم. تا پیش از اینکه ما به شورا بیاییم جلسات شورا یکی  در میان غیرعلنی بود و به طور معمول جلسات شورا یکشنبه ها به صورت غیرعلنی برگزار می‌شد؛ ولی ما همه جلسات را علنی کردیم.

 جلسات داخل صحن؟

بله منظورم همین جلسات داخل صحن است و تا امروز که بیش از ۹۰ جلسه در شورا برگزار شده است، صرفا یک جلسه به صورت غیرعلنی بوده که آن هم به خاطر این بود که باید در شورا نامه های محرمانه یکی از نهادهای نظارتی بررسی می‌شد و لذا نمی‌توانست علنی باشد. البته این بحث علنی کردن جلسات هم یک زمینه قانونی دارد و برای اینکه هر جلسه ای بخواهد غیر علنی بشود، باید دو سوم اعضاء به غیرعلنی شدن رأی بدهند.  به هر حال به دلایلی تا پیش از این به طور معمول یک جلسه در هفته غیرعلنی بود و ما همه جلسات را علنی کردیم.

در جلسات شورای هم اندیشی اعضای شورا، هیچ تصمیمی گرفته نمی شود

شما جلساتی به نام جلسات شورای مشورتی (هم اندیشی) دارید که آنها کاملا محرمانه است و اساسی ترین تصمیمات در آن جلسه گرفته می شود.

این جلسات، جلساتی است که اعضا با هم همفکری می‌کنند و اطلاعاتشان را رد و بدل می کنند. این جلسات هیچ مصوبه ای ندارد و تمام مذاکرات در صحن است. بگذارید من این گونه موضوع را خدمت شما طرح کنم. در همین شورای چهارم مگر دوستان اصولگرا و اصلاح‌طلبان عضو شورا جلسات فراکسیونی نداشتند؟ آیا جلسات فراکسیونی در حضور خبرنگاران برگزار می‌شد؟

تفاوتش این است که آنجا دو طیف متفاوت حضور داشتند ولی الان کل شورا یک دست است؛ پس هنگامی  که جلسات به یک جای مخفی و به دور از فضای رسانه‌ها می‌رود یعنی یک سری تصمیماتی گرفته می شود.

مطلقا تصمیمی گرفته نمی شود.

مثال نقض بیاورم؟ مگر شما شهرداران را در همین جلسه مشورتی انتخاب نمی کنید؟

شهرداران که یک روند علنی خیلی مشخص داشتند. من تعجب می کنم!

شما در آن اتاق تصمیم می گیرید و بعد یک نفر را وارد شورا می کنید و می‌گوید حالا همه به این یک نفر رای بدهید. این چه پروسه مشخصی است؟

شما بررسی کردید این دو انتخاب شهردار را ؟

کاملاً! در این باره هم صحبت می کنیم.

نخیر اشتباه می‌کنید؛ ببینید در هر دو نوبتی که در واقع شورای پنجم شهردار انتخاب کرد، چه در مورد آقای نجفی و چه در مورد آقای افشانی، ابتدا یک لیست بلند تهیه شد و بعد یک لیست هفت نفره تهیه شد. در صحن آمدند، برنامه دادند، بعد در صحن رأی‌گیری شد و دو نفر انتخاب شدند. بعد مجددا صحبت کردند. بعد از بین دو نفر یک نفر انتخاب شد و این در هر دو مورد اتفاق افتاد. ما حتی در انتخاب اول که برای آقای نجفی اتفاق افتاد، پیش از جلسات شورا در مرداد جلساتی گذاشتیم و خبرنگاران را دعوت کردیم و همین فرآیند را در حضور خبرنگاران  انجام دادیم. در حالیکه آن موقع الزامی به این کار نبود. در جلسات مرداد برای اینکه زمان را از دست ندهیم، فرآیندی را تنظیم کردیم و اطلاع رسانی کردیم که اول لیست بلندی تهیه شود؛ بعدا هفت نفر از بین آنها رای گیری و انتخاب بشوند؛ این هفت نفر به دو نفر و سپس به یک نفر برسند. در آن مقطعی که صحن را در اختیار نداشتیم، شورای مستقر همچنان شورای چهارم بود و جلسات را در آن مقطع در سالن طبقه یک برگزار کردیم و خبرنگاران دعوت شدند و اتفاقاً خود من هم پیگیر بودم که پخش آنلاین انجام شود.

در جلسه ای که اخیرا برای ماندن آقای افشانی با مجمع امید داشتید، آیا خبرنگاران هم حضور داشتند؟

نخیر، آن یک جلسه، جلسه شورا نبوده است. ما در تهران مجمع امید را تشکیل دادیم که یک مجمعی متشکل از ۳۰ نماینده مجلس و ۲۱ عضو شورا است و معمولا شهردار و استاندار هم در این جلسه شرکت می‌کنند. اخیراً ما جلسه‌ای داشتیم که موضوع آقای افشانی به بحث گذاشته شد. در این جلسه خبرنگاران حضور نداشتند. خود من به عنوان سخنگوی شورا که در واقع سخنگوی مجمع امید هم نیستم، در آن جلسه مشروح مذاکرات و جمع بندی هایی که شد را تبدیل به یک متن کردم، به خبرگزاریها ارسال کردم و منتشر کردند. آن جلسه که جلسه تصمیم‌گیری نبوده است!  معنای شفافیت این است که فرآیند تصمیم سازی و تصمیم گیری در شورا در معرض دید کسانی که ما به نمایندگی از آنها  در شورا نشستیم برسد. ما تمام جلسات شورا را شفاف کرده ایم. نکته دوم اینکه وقتی یکی از ۲۱ نفر عضو شورا به موضوعی رای می دهد، ثبت شده و مشخص می‌شود که چه کسی رای موافق یا مخالف داده است. نکته سوم این که در واقع مشروح مذاکرات شورا برای اولین بار در این ۵ دوره  ثبت می شود و شما می توانید به سایت شورای شهر مراجعه کنید و ببینید.

جلسات هم اندیشی هم ثبت می شود؟

اگر به این صورت بخواهیم استدلال بکنیم، اگر حتی اعضای شورا بخواهند دور هم جمع بشوند و شام بخورند، حتما باید با حضور رسانه‌ها باشد!

نه بحث شام خوردن شان نیست، ولی جلسات هم اندیشی جلساتی است که در آن تصمیم گیری های مهم و خاصی انجام می شود.

هیچ تصمیمی گرفته نشده است.

شما حرف از اتاق شیشه ای می زنید؛ اتاق شیشه ای یعنی اینکه هیچ زوایای پنهانی ندارد، اگر شما به شورا می آیید فقط آن صحن شورا اتاق شیشه ای نیست.

اگر مواردی هست که در جلسات هم اندیشی تصمیمی گرفته شده شما بفرمایید، من همینجا تسلیم!

در مورد تصویب رقم کمک به اربعین، جدی‌ترین اختلاف نظرها در صحن مطرح شد

من که در جلسات نبودم بدانم چه اتفاقی افتاده است.

شما به عنوان مجری برنامه که حتما با مطالعه تشریف آورده اید، باید بدانید. چند دقیقه پیش شما فرمودید که تصمیم گرفته شده است و من پرسیدم چه تصمیمی گرفته شده است. ما که در جلسات صحنه شدیدترین اختلاف‌نظرها را مطرح می‌کنیم، مگر در مورد اربعین اختلاف‌نظرها وجود نداشت و در مورد تصویب رقم کمک به اربعین جدی‌ترین اختلاف نظرها در صحن مطرح نشد؟ اگر اینطور بود در همان جلسات هم اندیشی تصمیم گرفته می‌شد و به بحث هم نمی رسید.

پس در جلسات هم اندیشی چه کار می کنید؟ آیا فقط شام می خورید و حال و احوال می کنید؟

نه!  شام نمی خوریم، صبحانه می خوریم چون آن جلسات صبح است. در این جلسات تبادل اطلاعات می‌شود. مواردی است که اعضا باید با هم همفکری کنند. مثلا در جلسه اخیر هم اندیشی یکی از نکاتی که به تفصیل بحث شد، این بود که با قانون جدید مجلس برای منع به کارگیری بازنشستگان، اگر مسئله در مورد شهردار تهران حل نشد، ما از چه زمانی فرآیند انتخاب شهردار را آغاز کنیم و به چه صورت عمل کنیم. آیا مانند دفعه قبل باشد و یا فرآیند جدیدی در نظر گرفته شود، در این رابطه همفکری شده است. آیا این از نظر شما اشکالی دارد؟

نه! من چه کاره ام که بخواهم نظر بدهم.

اختیار دارید شما ارباب جراید هستید.

تمایل اعضا این بود که هیئت رئیسه تغییر نکند و به همین علت در صحن بحث جدی  در مورد کاندیداها صورت نگرفت

مثلا در بحث انتخاب هیئت رئیسه ما شاهدیم که در صحن صحبت جدی نمی شود و یک صحبت کلی می شود و آقای هاشمی یا خانم آروین و خانم نژادبهرام و سایرین به عنوان هیئت رئیسه انتخاب می شوند. خُب معلوم است که این شکل گیری هیئت رئیسه در آن جلسه هم اندیشی اتفاق افتاده است.

در مورد انتخاب هیئت رئیسه، تمایل اعضا این بود که هیئت رئیسه تغییر نکند. علت اینکه در صحن بحث جدی صورت نگرفت این بود. وقتی که جلسه اداره می‌شد و افرادی کاندیدا بودند، برای اینکه رئیس یا نایب رئیس باشند، بالاخره باید کاندیدا می‌شدند. پیش از این از حدود یک ماه قبل در این رابطه بحث‌هایی مطرح شده بود؛ الزاما در جلسه هم اندیشی هم نبوده است و در گفتگوهای دو نفره بین اعضا هم این بحث انجام شده بود و بحث بر سر این بود که تمایل بیشتر بر سر این است که این ترکیب به هم نخورد. علت این که در صحن بحث جدی صورت نگرفت این بود و علت خیلی پیچیده ای نداشت که بخواهد پنهان بماند.

 ترجیح دادیم ثبات در شهرداری، به قیمت ایجاد بی‌ثباتی در شورا نباشد
شورای پنجم چرا اجازه نمی دهد که آقای محسن هاشمی شهردار شود؟

آقای محسن هاشمی یکی از توانمندترین مدیرانی هست که در حال حاضر می تواند برای شهرداری مطرح باشد و گاهی اوقات  در جلساتی که معاونان شهردار یا مدیران شهرداری در حوزه‌های تخصصی به شورا می آیند آقای هاشمی تسلطش از همان افراد در همان حوزه‌ها بیشتر است. انتخاب شورا این بوده که کسی از شورا خارج نشود. برای انتخابی که احتمالا با توجه قانون جدید در آینده خواهیم داشت، در این رابطه هنوز صحبتی نشده است، اما پیش از این چه در زمانی که آقای نجفی و چه زمانی که آقای افشانی شهردار شد، انتخاب اعضای شورا این بود که کسی از شورا خارج نشود. آقای مهندس هاشمی در واقع به عنوان رئیس شورا بسیار خوب عمل کرده و ما در حال حاضر در مقطع دوم ترجیح دادیم اگر در شهرداری یک بی ثباتی مقطعی اتفاق افتاده، ایجاد ثبات در شهرداری، به قیمت ایجاد بی‌ثباتی در شورا تمام نشود.

در دوره قبل آقای هاشمی یک رای گیری استمزاجی انجام داد تا ببیند تمایل شورا به این سمت است که او شهردار بشود یا نه! /اکثریت قابل توجهی از اعضا تمایل دارند که آقای هاشمی همچنان رئیس شورا بماند

سوال من از شما که اینقدر شیشه ای و شفاف هستید، این است که اگر آقای افشانی برود، آقای هاشمی شهردار می شوند؟

به هر حال آقای هاشمی هم می تواند یکی از گزینه‌هایی باشد که قابل بحث است. پیش از این، در دوره قبل در واقع زمانی که آقای افشانی شهردار شد، این نکته را فکر می کنم قبلا هم گفتم. ولی خُب در مورد آقای هاشمی بحث و صحبت شد! خود ایشان یک رای گیری استمزاجی انجام دادند تا ببینند تمایل شورا به این سمت است که او شهردار بشود یا نه! آقای هاشمی گفتند که من نتیجه رای گیری را هم اعلام نمی‌کنم ولی در نهایت می گویم تعداد کسانی که تمایل دارند من از شورا خارج بشوم، به حدی هست که من جلو بیایم یا نه! در نهایت ایشان گفتند که اکثریت قابل توجهی از اعضا تمایل دارند که ایشان همچنان رئیس شورا بمانند و لذا نیامدند.

چون آقای محمد هاشمی گفتند که بعد از فوت آیت الله هاشمی اصلاح طلبان دیگر مایل نیستند که دوباره قدرت به دست خاندان هاشمی بیافتد.

بحث شورا بحث دیگری است. اتفاقا الان رئیس شورا قدرتش کم نیست.

خود آقای محسن هاشمی هم می گوید شورا یک اتفاق تشریفاتی است.

آن مطلبی که آقای هاشمی گفته است، به اختیارات شوراها در ساختار حقوقی کشور برمی‌گردد. نسبت بین شورا و شهرداری مشخص است و می دانیم که شورا ناظر بر شهرداری است و سیاستگذاری می کند و بالاخره شورا است که خط مشی شهرداری را تعیین می کند . به خصوص در دوره‌ای که بین شورا و شهرداری یکدستی و هماهنگی وجود دارد.

قانون کلی شوراها با آن چیزی که در  قانون اساسی برای شوراها پیش‌بینی شده، فاصله زیادی دارد

آقای امینی هم گفته است که شورا ماشین مشتی ممدلی است.

این نکته تقریبا درست است، اما در ساختار کلی کشور؛ می‌توان در مورد آن بحث کرد. چون شما وقتی قانون کلی شوراها را می‌خوانید می‌بینید با آن چیزی که در  قانون اساسی برای شوراها پیش‌بینی شده خیلی فاصله دارد.

آقای هاشمی یکی از توانمندترین مدیرانی است که می‌تواند  شهردار شود
اما در ساختار قانونی کشور کسی به شهردار تهران ماشین مشتی ممدلی نمی‌گوید.

در حال حاضر در این نوبت که شهردار تهران باید انتخاب شود و به نظر می رسد شرایط هم به همین سمت باید برود، ما هنوز در شورا بحثی نداشتیم که آیا در مورد خروج عضوی از اعضاء، نظر اعضا همچنان مثل قبل هست یا می توان به شکل دیگری هم تصمیم گرفت. در این تردیدی نیست که آقای هاشمی یکی از توانمندترین مدیرانی است که می‌تواند این مسئولیت را بپذیرد.

یک سوال مهمی که برایمان وجود دارد این است که آیا آن سوالات و ملاحظاتی که در دو دوره قبلی که شهردار انتخاب کردید، الان نسبت به آقای هاشمی برطرف شده است و الان اسم ایشان در میان گزینه ها مطرح است؟

من عرضم این نبود، گفتم الان که سومین باری است که شورا ممکن است وارد بحث انتخاب شهردار شود، ما هنوز در شورا در این رابطه بحثی نداشتیم که در این نوبت کسی از شورا خارج بشود یا نشود.

الان آقای هاشمی جزو گزینه ها هست؟

هنوز در شورا در مورد گزینه ها صحبت نشده است.

آقای آخوندی چطور؟

هنوز در شورا در مورد گزینه ها صحبت نشده است.

هیچ حرفی؟

مطلقا در مورد هیچ شخصی در شورا صحبت نشده است.

پس این حرف‌هایی که الان مطرح می شود از کجا می آید؟

از طرف همکاران شما.
یعنی شما با کنار دستی تان هم در این رابطه صحبت نکردید؟

به صورت فردی ممکن است گفتگوهایی بشود و اعضا بررسی می کنند که من آن را نفی نمی کنم.

 آقای هاشمی گفته بودند که در جلسات مشورتی بعضی وقت‌ها حرفهایی در مورد این قضیه مطرح می‌شود.

در مورد فرآیند صحبت شده است که از چه زمانی می توان این فرآیند را آغاز کرد. در مورد این صحبت شده که اگر این بار، وارد فرآیند بشویم حتما نسبت به دوره پیش کوتاه تر شود. اما در مورد مصادیق مطلقا تا به امروز در شورا صحبتی نشده است.

حذف لفظ «هم ترازی وزرا» موجب شد که افشانی شامل قانون منع به کارگیری بازنشستگان شود

آن روزی که آقای افشانی را انتخاب کردید، اصلا به این موضوع توجه نکردید؟ چون همان موقع هم قانون منع بکارگیری بازنشستگان در کمیسیون‌های مجلس در حال بررسی بود و در رسانه‌ها هم آمده بود که یک عده از نمایندگان مجلس تهران  و به عبارتی همان مجمع امید، مثل آقای موسوی این موضوع را به تعدادی از اعضا گفته بودند که مراقب باشید، چون ما در حال تصویب این موضوع هستیم. چرا آن زمان شما به این قضیه توجه نکردید؟

آن زمان روشن نبود که لفظ هم ترازی حذف خواهد شد چون موضوع از اینجا شروع می‌شود. چون پیش از این در این ماده قانونی از لفظ هم ترازان وزرا هم استفاده شده بود و شهردار تهران هم طبق آیین نامه ای هم تراز وزرا هست، ما ارزیابی مان  این نبود که همترازی حذف خواهد شد. چون اگر این هم‌ترازی باقی می ماند، تنها شامل حال چهار یا پنج نفر از مقامات می شد و با حذف همترازی عملا این قانون منع به کارگیری شامل این تعداد هم شد. تلقی ما آن موقع این نبود که آنچه که جلو خواهد رفت شامل حال شهردار تهران هم می شود.

یک روایتی هم از دیدار آقای لاریجانی با آقای افشانی وجود دارد، چقدر این قضیه صحت دارد؟

آنکه روشن شد! آقای افشانی با آقای لاریجانی جلسه ای داشتند و نکاتی را مطرح کردند.

اینکه آقای لاریجانی قولی به آقای افشانی داده بود، درست بود؟

آقای لاریجانی که این مطلب را تایید نکردند. مطلبی در بعضی از رسانه ها منتشر شد که آقای لاریجانی قولی داده بودند. البته بعدا این حرف تایید نشد و تکذیب شد.
هفته نامه صدا خبر را منتشر کرده بود!

این حرف تایید نشد! من حرفی را که از طرف آقای لاریجانی منتشر شده بود، مطالعه کردم.

نجفی به دلیل بیماری و مسائل دیگری که خارج از شورا اتفاق افتاد، از شهرداری خارج شد

یک عده ای هم می گویند شورای پنجم شخص کارآمدی مثل آقای قالیباف را پیدا نکرده و برای همین این قدر دچار مشکل شده است. چقدر این موضوع را تایید می کنید؟

 زمانی که شورای پنجم آغاز به کار کرد و آقای نجفی را انتخاب کرد، به لحاظ سوابق و توانایی مدیریتی همه آقای نجفی را می شناختند و خیلی پیچیده نیست. علت خروج ایشان از شهرداری در اختیار شورا نبود و به دلیل بیماری و مسائل دیگری که خارج از شورا اتفاق افتاد، از شهرداری خارج شد.
مسائل دیگر چیست؟ چون آقای نجفی تأکید می کنند که من صرفاً به خاطر بیماری از شهرداری رفتم.
اعطا: در روزی که ایشان تشریف آوردند در شورا و شرایط خودشان را تشریح کردند و اینکه نمی توانند ادامه خدمت بدهند، در رابطه با بعضی از تنگناها هم صحبت کردند. البته گفته شد که اگر این بیماری بر ایشان عارض نمی شد، شهرداری را ترک نمی کردند.
آقای نجفی از قبل بیمار بودند! در سمت قبلی اش که سمت ستادی تری هم بود و اینقدر مثل شهرداری اجرایی نبود به خاطر همین بیماری استعفا کردند.

من چند روز پیش در خبر ۱۸:۳۰ شبکه تهران دیدم که یک مصاحبه از آقای نجفی پخش شد که به  زمان شهردار بودنشان ربط داشت. این مصاحبه در حدود ۱۵ تا ۲۰ ثانیه بود که توضیح دادند یک مسئله قلبی در ۴ سال قبل بوده و رفع شده است و در حال حاضر از این زاویه هیچ مشکلی ندارند. روزی که ایشان به صحن آمدند، مشخصاً تشریح کردند که یک بیماری جدیدی مربوط به یک ماه اخیر ایجاد شده و به همین دلیل ایشان استعفا می‌دهند. البته شورا موافق نبود و یک نوبت هم مخالفت کرد. اما بالاخره ایشان پافشاری داشت که برود.

پس صرفاً بیماری مورد نظر بود درست می گویم؟

ایشان در  مورد بعضی از تنگناها هم صحبت کردند.

مثلاچه تنگناهایی؟

باز نکردند و توضیح بیشتری ندادند. اجازه بدهید من پاسخ سوال قبلی شما را بدهم.

بفرمایید.

در رابطه با انتخاب دوم هم آقای افشانی بود، با رای خیلی بالایی انتخاب شدند و شهردار تهران شدند. دلیل اینکه احیانا ایشان بخواهد از شهرداری برود، چیزی خارج از اراده شورا هست. عملکرد شورا در انتخاب شهردار خوب بود و شورا ضعیف عمل نکرد. در هر دو نوبت خوب عمل کرد. اتفاقا نقطه ضعفی که در کشور متوجه اکثر شوراهاست، این است که معمولا با شهردار  منتخب خودشان اختلاف پیدا می‌کنند و یا شوراها در درون خودشان اختلاف پیدا می‌کنند. هیچکدام از این دو مورد را در شورای تهران نمی‌بینید.

شما می خواهید بگویید که شورا هیچ اختلافی با آقای نجفی نداشت؟  البته سوال خنده داری است، من هم جای شما باشم می‌گویم نه!

شورا در هر دو مورد از شهردار پشتیبانی کرد و سعی کردیم شهردار حفظ شود و در واقع انتخاب ها هم انتخاب خوبی بود، اما اینکه نمی‌تواند انتخاب خوبی کند و گزینه ای ندارد، حرف درستی نیست. هر دو مورد انتخاب‌های خوبی بودند اما علت اینکه آنها نتوانستند ادامه کار بدهند، هر دو مواردی خارج از اراده شورا بود.

قبول دارم که شورای پنجم نتوانسته  ثبات نسبی در شهر ایجاد کند

آقای اعطا قبول دارید که شورا حدود یک سال و چند ماه گذشته هنوز نتوانسته یک عملکرد خاصی را از خود به جا بگذارد و حتی یک ثبات نسبی هم نتوانست در شهر ایجاد کند. مدیریت شهری در انتخاب شهردار دچار مشکل بوده و یا همیشه دچار بدشانسی می‌آورد؟

بحث عدم ثبات نسبی را من قبول دارم، این را می پذیرم که علتش هم روشن است و خود شما هم در همین رابطه صحبت می‌کردید. شهردار اول تهران مدت ۷ ماه حضور داشتند. در مورد شهردار دوم، آقای مهندس افشانی هم با توجه به مصوبه اخیر مجلس چنین مباحثی مطرح است. اینها موجب می شود که در آنچه ما تحت عنوان برنامه های شورای پنجم به مردم ارائه دادیم و رای گرفتیم و قول دادیم که عمل کنیم، وقفه بیافتد. این را من می‌پذیرم و قبول دارم. یک نمونه را خدمت شما عرض کنم که به بحث عملکرد هم مربوط است. ما پیش از این وعده مشخصی را در رابطه با حفظ باغات داده بودیم. این موضوع در رابطه با مصوبه شورای دوم تحت عنوان «برج باغ» بود که ما نسبت به آن انتقاد جدی داشتیم و معتقد بودیم که باعث شده بخش قابل توجهی از باغات تهران از بین برود. تاکید مکرر مقام معظم رهبری هم در مورد حفظ باغات همواره وجود داشته است. مجموعه شرایط به گونه ای بود که ما باید در این رابطه عمل می‌کردیم. زمانی که شورا در شهریور ماه مستقر شد، جمعی از اعضا طرحی را برای لغو مصوبه شورای دوم تهیه کردند که برای کار کارشناسی به کمیسیون ها رفت. به تفصیل در سه کمیسیون شهرسازی و معماری، کمیسیون سلامت و محیط زیست و کمیسیون نظارت و حقوقی اقدامات کارشناسی انجام شد. آن را در اسفندماه به صحن بردیم و تصویب کردیم. یک مهلت ۲ ماهه مقرر کردیم که شهرداری برود و برای اصلاح این موضوع لایحه جایگزین بیاورد که این کار با استعفای آقای نجفی همزمان شد. متعاقب آن آقای مهدی حجت معاون شهرسازی و معماری هم که باید این کار را دنبال می‌کرد از شهرداری رفت و این کاری که باید در خرداد پیشنهاد جایگزین می آورد با چالش مواجه شد. مدتی گذشت و آقای افشانی شهردار تهران و آقای  حناچی هم معاون شهرسازی شد. هم آقای افشانی و هم آقای حناچی نسبت به این موضوع حساسیت داشتند. لذا موضوع مجددا در دستور کار قرار گرفت. موضوعی که از وعده های جدی ما در شورای پنجم بوده است. کارها انجام شد، جلسات مفصلی داشتیم و در مقطعی که لایحه آماده شده و باید به شورا بیاید، مجدد به این وضعیت نسبتاً ناپایدار در شهرداری برخورد کرد.

یعنی در یک سال گذشته یک همچنین موضوعی را داشتید، با دو انتخاب ناموفق شهردار؟

وقتی که چنین ناپایداری در سیستم اتفاق می‌افتد مسئله فقط مسئله خود شهردار نیست.

اینکه دو شهردار اخیر نتوانستند ادامه کار بدهند، خارج از اراده شورا بود
این به خودتان بر نمی گردد؟

خیر، در این دو مورد اینکه شهرداران نتوانستند ادامه کار بدهند، هر دو مورد به مسئله‌ای خارج از اراده شورا برمی گردد. بنابر این وقتی سیستم ناپایدار می شود، آنچه که شورا وعده کرده و به مردم قول داده، نمی تواند عملی کند.

حالا حق می دهید که مردم از عملکرد شما راضی نباشند؟

اینکه ما نتوانستیم در بعضی از زمینه‌ها موفق و سریع عمل کنیم چون اینکه درگیر مسائلی از این دست شدیم، قابل فهم است.

اصلاح طلبان بزرگترین شعار را در مورد جوانگرایی می‌زنند و بیشترین شعار را در مورد بانوان می دهند. نسبت به دوره گذشته میزان پست هایی که بانوان در شهرداری گرفتند کاهش پیدا کرده است. در همین موضوع چقدر از جوانان استفاده می‌کنید؟ چرا از اول یک شهردار جوان انتخاب نکردید که دچار این مشکل ها نشوید؟

از این زاویه عملکرد اصلاح طلبان در مقطع بستن لیست امید، عملکرد روشنی بود. شش نفر جوان وارد لیست شد، اگر بنا نبود که طبق فرمول، سهمیه ۳۰ درصد جوانان و ۳۰ درصد بانوان با ۱۰ درصد همپوشانی در نظر گرفته شود، طبیعتاً ممکن بود امثال من، آقای نظری و  خانم آروین وارد شورا نشوند.

این دغدغه وجود دارد که چرا جوانان شایسته  وارد بدنه شهرداری نمی شوند

خیلی ها به همین موضوع هم نقد دارند چون حاصل این تفکر باید به شهرداری بیاید.

در شهرداری مشکلات و مسائلی وجود دارد و الان شما می‌بینید یک سری دغدغه هایی هست که چرا جوانانی که لایق و شایسته  هستند وارد بدنه شهرداری نمی شوند و نمی‌توانند در مناصب کلیدی حضور یابند و فعالیت کنند.

حتی به عنوان شهردار تهران!

حالا در مورد شهردار هم توضیح می دهم. موضوع این است که در یک بدنه متورم که چند ده هزار نیروی مازاد دارد که پیش از این آنها وارد ساختار شهرداری شده اند و الان بخش عمده ای از بودجه شهرداری برای حقوق آنها مصرف می‌شود، خیلی طبیعی است که جذب نیروهای جوان خیلی سخت است. ما در این رابطه چالش جدی داریم.

چرا جذب؟ چرا از همان جوان هایی که در بدنه شهرداری هستند استفاده نمی شود، شما می خواهید آنها را حذف کنید و یک عده جوان جدید بیاورید.

مطلقا این طور نیست. در حال حاضر این جوانگرایی اتفاق افتاده است. شما در سطح ادارات کل می‌بینید که بخش قابل توجهی از آنها جوانان هستند.

جوان هایی که تازه جذب شده اند؟

خیر.

مثال برایتان بیاورم، از کسانی که ژن خوب هستند.

من مثال می زنم، آقای سعادتی شهردار منطقه ۱۲ که از افراد متخصص هستند، متولد سال ۶۰ است و پیش از این هم در شهرداری بوده است و تازه جذب نشده است.

مثال نقض هم زیاد داریم.

بالاخره کسانی هم جذب شده اند ولی تعداد آنها زیاد نیست. از طریق معاونت منابع انسانی شهرداری تلاش شده که افراد شایسته موجود در سیستم  شناسایی و ارزیابی شوند و در مناصب قرار بگیرند.

یعنی از چه طریق شناسایی بشوند ؟ ملاک‌ها چیست؟

معیارهایی دارند که باید جزئیاتش را از خودشان بپرسید.

ملاک اصلاح‌طلب بودن است یا کارآمدی؟

مطلقا این گونه نیست! بحث، بحث کارآمدی است. الان بسیاری از افرادی که در شهرداری کار و فعالیت می کنند، الزاما گرایش سیاسی ندارند و تکنوکرات هستند. آنها متخصص هستند که در یک زمینه جذب می‌شوند، ارتقا پیدا می‌کنند و فعالیت می‌کنند. الزاما بحث گرایش سیاسی نیست! اما باید پذیرفت که وقتی شما یک برنامه و رویکرد مشخصی را به مردم ارائه می کنید و از آن ها رای می گیرید، این سازمان باید بر اساس آن رویکرد ها اداره شود و  طبیعتا کسانی هم که در مناصبی می‌آیند و فعالیت می‌کنند، باید کلیات  این رویکردها را بپذیرند و در آن چارچوب حرکت کنند. در حال حاضر در بخش عمده‌ای از ادارات کل شهرداری جوانان حضور دارند. البته جوانان منتقدند، حق دارند و ما هم حق می دهیم آنطور که شایسته است شهرداری نتوانسته از پتانسیل موجود در جوانان استفاده کند. بخش قابل توجهی از جوانانی که توانمند و متخصص هستند در بیرون این فضا هستند و ما باید از پتانسیل آنها استفاده کنیم. شهرداری تا به امروز در این زمینه چندان موفق ظاهر نشده است.

پنج دقیقه وقت داریم چند سوال خیلی مهم است که خواهش می کنم خیلی کوتاهتر جواب بدهید.

بفرمایید.

برخی معتقدند که اعضای شورای پنجم شهر خود را در حواشی زیادی گرفتار می‌کنند. در بدو حضورشان میز و صندلی و پرده ها را عوض می کنند و برای خودشان ماشینهای نو  و لپ‌تاپ لاکچری می‌گیرند. آیا این را می پذیرید؟

واقعا من نمی دانم به این سوال چه جوابی باید داد. شخص من به عنوان یک عضو شورا در اتاقم کامپیوتر و لپ‌تاپ هم ندارم. یک تبلت را شورا خریداری کرده و در اختیار ما گذاشته است.

یک تبلت خیلی لاکچری آمریکایی!

بله! خوب این اشکالی دارد؟

نه اشکال ندارد، ولی در شرایطی که کشور در فضای اقتصاد مقاومتی به سر می برد…

شما هزینه های دوره چهارم شورای شهر را هم اینطور رصد می کردید؟

آنها هم اگر این کار را کرده اند اشتباه می کردند!

خوب حالا اشتباه می کردند؛ شما بررسی می کردید؟

اگر باشد از آنها دعوت می‌کنیم و می خواهیم که پاسخ بدهند.

خوب چرا این کار را نمی کنید؟

حتما این کار را هم می کنیم.

من ندیدم.

شما نمی خواهید درباره حواشی اعضای شورا جواب بدهید؟

حتما جواب می دهم! همین الان شورای شهر به لحاظ تجهیزات سخت افزاری دچار مشکلات جدی است. الان کارشناسان ما بابت کاهش هزینه ها و صرفه جویی که باید انجام شود، با کمترین امکانات در حال کار هستند و همین باعث شده که ما از خیلی سامانه هایی که در شهرداری و مرکز رصد وجود دارد، نتوانیم برای کار رصد استفاده کنیم. بعد شما اشکال می گیرید که چرا تبلت در اختیار دارید؟

در دوره قبل هم  لپ تاپ بوده است. چرا از آنها استفاده نکردید؟

خیر، الان خود من که به عنوان مثال در دو کمیسیون عضویت دارم و سخنگوی شورا هم هستم، صرفاً یک تبلت در اختیار دارم که با برچسب اموال شهرداری تهران است  و تا پایان دوره در اختیار ماست و بعد هم به شورا برمی‌گردد. در مورد خودروها هم طوری تبلیغ شد که در واقع گویا این خودروها برای اعضای شورا خریداری شده است. اینها اموال شهرداری تهران است.

این امکان وجود داشت که خریداری نشوند  و از همان قبلی ها استفاده کرد!

بله، می شد.

اخیراً هم برکناری آقای حجت میرزایی معاون برنامه ریزی سابق شهرداری حاشیه ساز  شد، بفرمایید که معادلات حزبی چقدر در برکناری او نقش داشت؟

در رابطه با جابجایی معاونت برنامه‌ریزی، خود من به عنوان سخنگوی شورا در آن مقطع اعلام کردم که الان که برنامه سوم به شورا آمده و معاونت برنامه‌ریزی متولی تهیه برنامه بوده، الان زمان مناسبی برای این جابجایی نبود. بعداً البته آقای مهندس افشانی توضیحاتی برای من دادند که چرا این جابجایی انجام شد و صلاح دیدند که این کار انجام شود. ولی به هرحال نظر من و بخش قابل توجهی از اعضا این بود که این الان، زمان مناسبی برای جابجایی نبود. ضمن اینکه هر مدیری این حق را دارد که خودش معاونینش را انتخاب کند. بحث ما، صرفاً آن مقطع بود، چون اعتقاد ما این است که کسی که این برنامه را تدوین کرده و به شورا ارسال کرده، باید در شورا، کمیسیون ها صحن و کمیته ها بیاید تا از آن دفاع کند.

در حال حاضر افشانی درباره در مورد عزل و نصب ها دست نگه داشته است
الان که آقای افشانی در حال رفتن است، چرا اینقدر دوست دارد که عزل و نصب های زیادی را انجام دهد؟

تا آن مقطع آقای افشانی فکر می‌کرد که مسئله حل خواهد شد، ولی الان می بینیم در مورد عزل و نصب ها  یک مقدار دست نگه داشتند تا وضعیت روشن شود.

خوب یک سوال حاشیه ای هم دارم و دیگر وقت برنامه‌مان تمام است. ماجرای تصادف برادر خانم خداکرمی دقیقا چه بود که در جاده شمال با ماشین تصادف کردند. در جریان آن هستید؟

من در حدی اطلاعاتی که دارم، خدمتتان عرض می کنم. اولا جاده شمال نبوده و خانم خداکرمی توضیح داده که جاده شمال نبوده و جای دیگری بوده است. گویا در یکی از مسیرهای جنوب تهران بوده است. ثانیاً راننده خانم خداکرمی برادر ایشان در شورای شهر است. یعنی اینکه گفته شد ایشان ماشین را در اختیار برادر خودشان گذاشته و تصادف کرده، خب تمام حقیقت مطرح نشده بود.  الان که من اینجا خدمت شما هستم، یک راننده با من همکاری می‌کند؛ اگر این فرد تصادف کند، نمی گویند که اعطا ماشین را به یک شخصی داد و آن راننده تصادف کرد.

اننده شخصی به نام آقای عبدی بوده و یکی از اعتراضات این بود که برادر ایشان تصادف نکرده و فرد دیگری به نام آقای عبدی به عنوان راننده بعد از تصادف معرفی شده است.

من از مدت‌ها قبل در جریان بودم که برادر خانم خداکرمی راننده ایشان است. البته نمی‌دانم که قراردادها به چه صورت است. ایشان این حساسیت را داشت که کسی که قرار است همیشه به عنوان راننده همراه ایشان باشد، یکی از محارم باشد و لذا برادرشان را برای این کار در نظر گرفتند و متاسفانه این اتفاق رخ داد.

برای اینکه این قضیه شفاف شود، چرا خانم خداکرمی آن کروکی صحنه تصادف را منتشر نکرد؟ کروکی را که پلیس همان لحظه به طرفین می دهد.

من این را اطلاع ندارم، اما همان روزی که این مطلب منتشر شد روابط عمومی شورا یک اطلاعیه ای را منتشر کرد که در واقع ماحصل  اطلاعاتی بود که در آن زمان روابط عمومی با خود ایشان مصاحبه کرده بود. با من هم به عنوان سخنگو و مسئول حوزه اطلاع‌رسانی صحبت شد و من هم با دوستان دیگری مشورت کردم و در نهایت اطلاعیه را منتشر کردیم. حالا ممکن است اطلاعاتی ناقص باشد و کافی نباشد ولی در آن مقطع تشخیص ما این بود که سرعت عمل در واکنش به آنچه که مطرح شده، مهمتر از این است که احتمالا اطلاعاتی ناقص باشد.

یک سوال هم در مورد دولت! چرا با وجود اینکه   ۱۳ ماه از آغاز به کار شورای شهر گذشته، هنوز رقم دقیقی از میزان بدهی دولت به شهرداری اعلام نشده است.

این موضوع در حال پیگیری است. معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری یک ارقامی را محاسبه کرده که عدد دقیق آن الان در ذهنم نیست. ولی محاسبه کرده و مکاتباتی هم شده است . آقای مهندس هاشمی رایزنی کردند و صحبت‌هایی هم کردند. من از آخرین نتایج این موضوع متاسفانه مطلع نیستم، اما موضوعی است که از طرف ریاست شورا در حال دنبال شدن است.

خیلی‌ها تصورشان این بود که عدم کمک دولت در دوره های گذشته شهرداری به خاطر اختلافاتی بوده که دولت با شهردار تهران داشته، اما حالا می‌بینیم که  هم دولت و هم شورای شهر تهران از یک جریان برخاسته‌اند، اما دوباره هیچ پولی به شهرداری تهران پرداخت نمی‌شود.

در بودجه سنواتی دولت، در بعضی موارد دولت مجاز دانسته شده است که ارقامی را پرداخت کند و در برخی موارد هم مکلف شده است. آن مواردی که دولت مجاز دانسته شده را امروز نمی‌توانیم را به حساب بیاوریم، چون آنها مربوط به بودجه همان سال است و دیگر تمام شده است. اما در مواردی که دولت مکلف بوده،  ارقام آنها بررسی و مذاکرات و مکاتباتی هم انجام شده و در حال پیگیری است. البته این موضوع  به شرایط اقتصادی و مالی حاکم بر ساختار مدیریتی کشور هم برمی‌گردد و مسئله این نیست که دولت نخواهد پرداخت کند. ولی با این حال مکاتباتی انجام شده و آقای مهندس هاشمی پیگیر این موضوع هستند.

یک سوال دیگر هم بپرسم. در واقع رفقای  رسانه ای و خبرنگارم از من توقع دارند که این موضوع را از شما سوال کنم، اجازه بدهید این سوال را از شما بپرسم. هنوز هم اصحاب رسانه در مورد بحث طرح ترافیک از شهرداری تهران در سال جدید گله‌مند هستند. یک موضوع شنیده شد که انجمن مدیران رسانه های غیر دولتی به دستور آقای افشانی ۳۰۰ کارت شناور تحویل گرفته است. اولا این کار با چه توجیهی انجام شده و دوم اینکه شورای شهر نسبت به این موضوع اعتراضی نداشت؟

اخیراً شنیدیم که چنین چیزی اتفاق افتاده است. از صحت و سقم آن مطمئن نیستیم و پیگیری کردیم تا گزارش موضوع را دریافت کنیم که به چه ترتیب این کار انجام شده است.

اگر صحت داشته باشد اعتراض می کنید؟

قطعا این موضوع را دنبال می‌کنیم، بالاخره باید دید که اگر چنین اتفاقی افتاده، تحت چه ضابطه ای انجام شده و از چه منبعی این کار انجام شده است. شورا قطعاً این کار را دنبال خواهد کرد. ما وقتی که مصوبه طرح ترافیک را تصویب کردیم، بحث این بود که فرآیندها شفاف شود و یک سری از اشکالاتی که در سیستم پیشین وجود داشت، دیگر وجود نداشته باشد.

قبول دارید که شفافیتی را که می‌گفتند، خیلی جالب و دارای مدل خاصی بود؟

حالا شما سوال کردید؟ ولی اجازه بدهید من هم یک سوال کنم! اجازه هست؟
بفرمایید.

شما پارسال مطلع می‌شدید که کدام یک از همکاران رسانه ای شما طرح ترافیک گرفته اند؟

الان هم با سال گذشته تفاوتی نکرده است، الان هم یک لیست اعلام شده ولی مشخص نیست از کدام رسانه هستند!

نه، ولی مشخص هست که چه کسانی طرح ترافیک  گرفته اند. پارسال مطلع می‌شدید؟ به نظر شما این دستاوردی در حوزه شفافیت هست یا خیر؟

 چرا الان نمی گویید که هر کدام از این ها متعلق به کدام رسانه است؟
اعطا: اول جواب من را بفرمایید بعد سوال کنید من هم جواب می‌دهم.

در سال آینده  لیست رسانه های دریافت کننده طرح ترافیک را  منتشر می کنیم

نه پارسال ما نفهمیدیم! دستاورد هست، متشکریم. چرا وقتی یک کاری را انجام دادید درست انجام ندادید یعنی اجازه می‌دهید که یک سری ابهام در آن باقی بماند؟

اجازه بدهید من جواب بدهم، یک بخشی از دستاورد را الحمدلله قبول کردید که با مصوبه شورا یک دستاوردی در حوزه شفافیت در بحث طرح ترافیک اتفاق افتاد. یک بخشی از موضوع را شهرداری عمل نکرد، ما پیگیری کردیم، تذکر دادیم، عمل نکرد و همچنان هم پیگیری می کنیم.

کدام قسمت را پیگیری می کنید؟ 

همین را که خودتان هم فرمودید، که اینها چه رسانه هایی بودند. لیست کسانی که طرح گرفتند منتشر شد ولی اینکه به تفکیک مشخص شود این ها از چه رسانه هایی بودند، منتشر نشده و باید این کار انجام شود.

قبول دارید که ممکن است در این موضوع یک رانت خیلی ویژه‌ای وجود داشته باشد؟

رانت خیلی ویژه را قبول ندارم ولی برای شفاف سازی این کار باید انجام شود. آنهایی که طرح ترافیک گرفتند، برمبنای یک سری از معیارهای خیلی روشن بوده که همه آنها هم مطرح شده و در مورد افراد هم مشخص است. ولی اینکه چند نفر از کدام رسانه بودند، نمی تواند یک رانت خیلی ویژه باشد. چون سهمیه به رسانه اختصاص پیدا نکرد بلکه به افراد اختصاص پیدا کرد.

حالا که نام رسانه‌ها را منتشر نکردند این خودش قابل نقد است؟

بله قطعاً قابل نقد است حتما نقد کنید و ما سال آینده اصلاح می کنیم.

به خود شما گفته اند که چه رسانه هایی طرح گرفته اند؟

من این لیست را ندیده ام ولی ممکن است برای کمیسیون حمل و نقل ارسال کرده باشند. از این موضوع اطلاع ندارم و چنین لیستی را ندیده ام. ولی بحث شما درست است. این لیست رسانه ها باید منتشر می شده است و ما هم گفتیم که باید منتشر شود و تذکر هم داده ایم. من حتی در نشست های خبری خود هم به عنوان سخنگو  این نکته را گفته ام.

آقای اعطا گفتن چه فایده ای دارد؟ شما ناظر شورا بر شهرداری هستید.

کاری که انجام شده، این است که ما چند گام به سمت شفاف سازی حرکت کردیم. ما باید ۱۰ گام برمی داشتیم که در گام هفتم یک مانع ایجاد شده است. فرض کنید که بخش مربوطه همراهی نکرده است. بله! نقص هست. مگر در دوره قبل، شهرداری همه مصوبات شورا را عمل کرده است؟ ما باید تذکر بدهیم، دنبال کنیم و سال بعد هم آن را اصلاح کنیم.

شما در یکی از تذکرات تان در شورا گفته بودید که ۱۷۸ سامانه شهرداری در تهران وجود دارد که استفاده شورا از آنها منوط به تایید مدیران شهرداری است، یعنی شهرداری به دلخواه خودش به شما اطلاعات می دهد؟ یعنی شما دسترسی به اطلاعات ندارید؟ الان شما دسترسی کامل به اطلاعات طرح ترافیک دارید؟

در شهرداری تهران، سازمان فناوری اطلاعات شهرداری از این نظر به لحاظ سامانه ها بسیار قوی و تجهیز شده است. این در دوره قبل هم اتفاق افتاده و شهرداری در دوره قبل برای این کار وقت و انرژی بالایی گذاشته است. در حال حاضر این تعداد  ۱۷۸ سامانه در شهرداری وجود دارد که ما درخواست کرده بودیم که به تعدادی از آنها که برای نظارت و تسهیل کار نیاز است، دسترسی پیدا کنیم. اما مقاومت هایی صورت گرفت و من هم به عنوان یک عضو شورا، نه به عنوان سخنگو در صحن شورا تذکر دادم که این موضوع حل شود و اخیراً هم دسترسی را فراهم کردند.
خیلی متشکرم.

خیلی ممنون من هم از شما تشکر می کنم.

خیلی از شما هم سپاسگزارم که این هفته برنامه ما را تماشا کردید.

برچسب ها: