تاریخ: 11:38 :: 2021/11/10
صادرات صنایع فرهنگی یکی از راه‌های جلوگیری از ایران‌هراسی است

سرپرست پارک علوم و فناوری‌های نرم جهاددانشگاهی:صادرات صنایع فرهنگی یکی از راه‌های جلوگیری از ایران‌هراسی است

سرپرست پارک علوم و فناوری‌های نرم جهاددانشگاهی:صادرات صنایع فرهنگی یکی از راه‌های جلوگیری از ایران‌هراسی است

سرپرست پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی، از تاسیس خانه صادرات فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی خبر داد و گفت: صادرات صنایع فرهنگی یکی از راه‌های معرفی ایران و جلوگیری از ایران‌هراسی است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، اختتامیه دومین جایزه ملی طراحی بسته‌بندی در صنایع فرهنگی، سه‌شنبه شب (۱۸ آبان ماه)، در پارک فناوری دانشگاه علم و فرهنگ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از فعالان فرهنگی برگزار شد. در این مراسم برگزیدگان در بخش های گوناگون معرفی شدند.

سرپرست پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی، در این مراسم با اشاره به اهمیت توجه به مزیت‌های فرهنگی در کشور گفت:  ما مزیت مطلق کم داریم، مثلا تخت جمشید مزیت مطلق است و در هر دوره ای و در هر جای دنیا، مزیت ایرانی به حساب می‌آید، به طور کلی مزیت مطلق را در حوزه فرهنگ می توانیم جست و جو کنیم.

محمد حسین ایمانی‌خوشخو، افزود: اما مزیت‌های نسبی زیادی داریم و صنایع فرهنگی، دنیای مزیت هاست که به آن توجه نکرده ایم و به آسانی می توانند برای ما اعتبار و ثروت آفرینی کنند. اگر توجه کرده بودیم تحریم ها ما را این قدر اذیت نمی کرد، امروز فناوری در فرهنگ در دنیا قابل عرضه است و دنیا به صنایع فرهنگی توجه می کند.
این استاد دانشگاه با اشاره به فناوری های نرم در جهاد دانشگاهی، اظهار داشت: در پارک های علوم، فناوری های نرم، دانش را به فرهنگ نزدیک کردند. در کشور ما به فرهنگ می گویند حوزه کمک بگیر اما در کشورهای دیگر این گونه نیست در کشورهای پیشرفته از شرق دور تا غرب، فرهنگ تولید درآمد می کند و صنعت مولد است. بخش عمده ای از صادرات کشور چین صنایع دستی است.
ایمانی خوشخو با بیان این که ما ابتدای راه در صنعتی شدن صنایع دستی هستیم، اضافه کرد: مجلس شورای اسلامی رسیدگی به موضوع صنایع خلاق فرهنگی را پیش گرفته است و در وزارتخانه های گوناگون نیز این موضوع پیگیری می شود. کشور ما در فقدان مدیریت واحد مشکل دارد، در فرهنگ و سیاست تفاوتی ندارد، دستگاه های ما هیچ هماهنگی ندارند. در این باره وزیر فرهنگ و ارشاد در یک سخنرانی گفتند رئیس جمهوری، مدیریت فرهنگی کشور را به وزارت ارشاد می سپارد و من فکر می کنم صنایع فرهنگی هم از آن سود خواهد برد.

 فناوری های نرم شامل همین است که بخش عمده ای از ایده ها و علومی که در علوم انسانی و هنر هست را در یک قالب کاری تجمیع کنیم. ما در برخی مواقع استاد صادرات فله ای هستیم، می خواهیم برای بسته بندی فرهنگی محصولات، فکر جدی کنیم و با لزوم استفاده از فناوری بتوانیم مواد را خام نفروشیم.

ایمانی خوشخو گفت: صادرات صنایع فرهنگی یکی از راه های معرفی ایران و جلوگیری از ایران هراسی است. در حال کار و پژوهش در این زمینه هستیم و خانه صادرات فناوری های نرم و صنایع فرهنگی تأسیس خواهد شد. پارک فناوری به عنوان حامی، عرصه را باز می کند و ما نزدیک به ۸۰ مجموعه را شناسایی کردیم که آمادگی برای صادرات دارند. در اکسپوی دوبی هم ملاقات هایی با پارک های فناوری در سراسر جهان خواهیم داشت، جام جهانی قطر هم فرصتی برای حضور مردم علاقه مند است که می توانیم این اهداف را پیش ببریم.

صنعت بسته بندی محصولات فرهنگی هم یک صنعت فرهنگی است

رئیس مرکز شوراهای حل اختلاف قوه قضائیه نیز با اشاره به اهمیت معرفی فرهنگی صنایع دستی، گفت: خود صنعت بسته بندی محصولات فرهنگی هم یک صنعت فرهنگی است، صنایعی که از مقولات فکر و هنر هستند و از آن ارزش آفرینی و تولید ثروت کنند، می توانند خدمت بزرگی به فرهنگ باشد.
حجت الاسلام هادی صادقی، اظهار داشت: در گذشته بسیار عقب بودیم، اکنون شرایط بهتر شده اما همچنان بدترین شکل بسته بندی محصول را داریم. ما رتبه دوم تا چهارم دنیا را در تولید خرما را به دست آورده ایم اما خرمای ما در کشورهای دیگر که دیده می شود با قیمت نازل تری به فروش می رود، چون در بخش بسته بندی ضعیف بودیم.

وی جایزه طراحی بسته بندی را جهشی در تولید دانست و افزود: جهشی در سال‌های اخیر  روی داده و این جایزه نشان می دهد که به قدری این موضوع ارزشمند شده که جایزه ای برای آن وجوددارد و زمینه سازی برای توسعه محصول آن فراهم می شود. ما نباید لبه فناوری بمانیم باید از آن جلو بزنیم، زیرا هم توانایی آن را داریم و هم جوانان با استعدادی که کار خود را پیش می برند.
حجت الاسلام صادقی با ابراز امیدواری نسبت به این که دانشگاه و مدارس زمینه رشد خلاقیت و استعداد کودکان و نوجوانان باشند، گفت: اکنون مدارس کشنده خلاقیت است و ظرفیت های کودک را از بین می برد، آموزش و پرورش باید انسان محور شود و از این قالب صنعتی بودن بیرون بیاید،  دانشگاه برای توجه به خلاقیت دیر است اما ارزشمند هم هست، پارک های ملی فناوری هم فرصت خوبی را فراهم می کنند. در عرصه حقوق هم نباید تنها به رشته های سنتی توجه کرد، پیشنهاد می کنم رشته های داوری هم ایجاد شود و ما در قوه قضاییه از آن حمایت می کنیم، باید روش های توسعه علمی در حوزه داوری هم داشته باشیم.

در بخشی از این برنامه، کمیسیون ملی یونسکو-ایران گواهی صنایع خلاق فرهنگی را به محمد حسین ایمانی خوشخو، سرپرست پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی تقدیم کرد.

به گزارش ایرنا، جایزه ملی طراحی بسته‌بندی در صنایع فرهنگی، از سال ۱۳۹۸ کار خود را در راستای رشد و بالندگی اقتصاد فرهنگی کشور آغاز کرد، این جایزه به مدیریت پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، با همکاری نهادهای فرهنگی چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، دانشگاه‌ها و… برگزار می‌شود.