تاریخ: 10:55 :: 2021/11/06
هدف عربستان از مذاکره با ایران حل مشکلاتش در یمن است

یک کارشناس مسائل منطقه‌ای گفت: عربستان می‌خواهد از مذاکره با ایران برای حل مشکلاتش در مسئله‌ یمن استفاده کند.

یک کارشناس مسائل منطقه‌ای گفت: عربستان می‌خواهد از مذاکره با ایران برای حل مشکلاتش در مسئله‌ یمن استفاده کند.

سعدالله زارعی کارشناس مسائل منطقه‌ای  ضمن تحلیل مذاکرات اخیر بین ایران و عربستان گفت: مذاکرات ایران و عربستان تا امروز عمدتاً پیرامون تحولات یمن بوده است و سعودی‌ها به گمان اینکه ایران می‌تواند، نیروهای یمنی را مدیریت کند که به خواسته‌های سعودی‌ها تن دهند، وارد مذاکرات شدند.

وی ادامه داد: سعودی‌ها علی رغم اینکه بی‌دلیل روابطشان را با ایران قطع کردند و در طول سال‌های اخیر ادبیاتشان نسبت به ایران خصمانه بود، بحث گفتگو با ایران را مطرح کردند.

چهار دور مذاکرات بین ایران و عربستان، با وساطت نخست وزیر عراق انجام شده است

این کارشناس مسائل سیاسی اضافه کرد: تاکنون چهار دور مذاکرات نیز بین ایران و عربستان، با وساطت نخست وزیر عراق انجام شده است.

زارعی اضافه کرد: این مذاکرات از آنجایی که مربوط به طرف ثالث (یمن) می‌شود، عملاً پیشرفتی نداشته است. از این جهت که سیاست سعودی‌ها درباره آن کشور ثالث (یمن) یک سیاست سلبی بوده است.

وی ادامه داد: در حالی که سعودی‌ها حتی حاضر نشدند در حین مذاکرات عملیات هوایی علیه مردم یمن را متوقف کنند، از ایران انتظار دارند که به حوثی ها برای تن دادن به خواسته‌های سعودی فشار وارد کند که این منطق درستی نداشته است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی اضافه کرد: برخی تحلیل‌گران سیاسی معتقد بودند که سعودی‌ها درصدد راه‌اندازی روابط با ایران هستند، در حالی‌که سعودی‌ها تاکنون در این جهت قدمی بر نداشته‌اند و صحبتی با ایران نداشتند.

هدف عربستان از مذاکره با ایران حل مشکلاتش در یمن است

زارعی همچنین گفت: عربستان در مذاکرات اخیر موضوع یمن را مطرح کرد در حالی که جمهوری اسلامی علاقمند بود در مذاکرات، موضوع روابط ایران و عربستان مطرح شود؛ اما عربستان می‌خواهد از مذاکره با ایران برای حل مشکلاتش در مسئله یمن استفاده کند.

این کارشناس مسائل منطقه‌ای اضافه کرد: چشم‌انداز مذاکرات به هیچ وجه این را نشان نمی‌دهد که عربستان در مسیر بازگشایی روابط با جمهوری اسلامی است. ایران همواره سیاست مبتنی بر انتفاق با عربستان را دنبال کرده، جمهوری اسلامی هیچ وقت به دنبال انسداد سیاسی با عربستان نبوده است.

وی ادامه داد: قطع رابطه همیشه از طرف سعودی‌ها اتفاق افتاده است، در دوره اخیر نیز قطع روابط از طرف سعودی‌ها دنبال شد.

زارعی اضافه کرد: بحثی که الان مطرح است این است که، آیا نوع مذاکرات، محتوایی و راهبردی است و گفتگوهایی که صورت می‌گیرد، ناظر به حل یک مشکل از مشکلات عربستان است؟ یا هدف از مذاکرات حل مشکلات ایران و عربستان است؟

وی افزود: به فرض اینکه ایران و عربستان صلح کنند؛ مذاکرات اگر راهبردی و محتوایی باشد، معنایش تغییر رفتار عربستان است. چون ما در منطقه رفتار خصمانه با کسی نداریم، ایران در هیچ کجا مانعی بر سر راه عربستان نیست.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: راهبرد ایران این نیست که در لبنان خود را در مقابل جریان المستقبل قرار دهد، در حالی‌که راهبرد عربستان در لبنان این است که خودش را در مقابل حزب الله قرار دهد.

شرط موفقیت مذاکرات ایران و عربستان

زارعی با بیان اینکه ایران هیچ مخالفتی با سعد حریری ندارد گفت: اگر قرار است تغییری در روابط ایران و عربستان ایجاد شود باید تغییرات محتوایی در طرف سعودی اتفاق بیافتد. این تغییر رویکرد باید در سیاست‌های عربستان در سوریه، لبنان، عراق و یمن و منطقه‌ای تاثیر گذار باشد. شرط موفقیت مذاکرات این است که تغییر سیاست‌های عربستان تغییر محتوایی باشد و به صورت شکلی و تاکتیکی نباشد.

این کارشناس مسائل سیاسی در تحلیل واکنش احتمالی صهیونیست‌ها در خصوص توافق احتمالی ایران و عربستان گفت: صهیونیست‌ها با مذاکراتی که نتیجه آن کاهش فشار بر عربستان باشد مخالفتی ندارند. صهیونیست‌ها با مذاکره‌ای مخالفت دارند که نتیجه آن حل و فصل عادلانه پرونده‌های منطقه باشد. بنابراین اسرائیل خودش را وارد این مسائل نکرده است.

منبع: مهر