تاریخ: 20:47 :: 2020/01/30
واکاوی ابعاد راهبردی عملیات «بنیان مرصوص»/ ائتلاف سعودی مرعوب شد

نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن در جریان عملیات «بنیان مرصوص» ضربات مهلکی به ائتلاف متجاوز سعودی وارد کردند و به نوعی می توان گفت که ریاض و متحدانش را به شوک بزرگ فرو بردند.

روز چهارشنبه ۲۹ ژانویه ۲۰۱۹ برابر با نهم بهمن ماه ۱۳۹۸ یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن در نشست خبری، از عملیات بزرگی با نام بنیان مرصوص سخن گفت و افزود: «به یاری خداوند نیروهای مسلح ما موفق به دفع حمله بزرگ به صنعا پایتخت یمن شد. نیروهای ما در پاتکی، موفق به آزادسازی همه مناطق نِهم و وارد کردن خسارات سنگین به دشمن شدند. نیروهای ما به دنبال فروپاشی نیروهای دشمن به پیشروی ادامه دادند و به غرب شهر مارب رسیدند و مناطقی از مارب و الجوف را هم آزاد کردند. در جریان عملیات بنیان مرصوص مساحتی بالغ بر ۲۵۰۰ کیلومتر آزاد شد. در جریان این عملیات هزاران نفر از نیروهای دشمن کشته و زخمی و اسیر شدند. نیروهای دشمن در منطقه نِهم در استان صنعا مرکب از ۱۷ تیپ نظامی و ۲۰ گردان نظامی منهدم و تجهیزات آنها به طور کامل به غنیمت گرفته شد. در صرواح در مارب دو تیپ دشمن و در منطقه ششم در الجوف هم سه تیپ دشمن منهدم شد. نیروهای ما به صدها نفر از نیروهای دشمن در راستای دستورات فرماندهی و به منظور حفظ جان کسانی که تصمیم به ترک جنگ می‌گیرند، اجازه فرار دادند».

پس از آن محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصارالله یمن عملیات نظامی نیروهای یمنی علیه ائتلاف سعودی با نام «بنیان مرصوص» را واکنش به ادامه تجاوز و محاصره یمن بویژه پس از حمله گسترده مزدوران در جبهه نهم و سیطره آنها بر چند موضع عنوان کرد و افزود:محمد عبدالسلام: این عملیات در واکنش به گردن کشی کشورهای متجاوز بود «این عملیات در واکنش به گردنکشی کشورهای متجاوز و تلاش آنها برای باقی ماندن یمن زیر فشار محاصره و جنگ صورت گرفت و فکر می‌کردند که ملت یمن دیگر گزینه‌ای ندارد. بخش نهم و مناطق مجاور آن در الجوف و مارب آزاد گردید و به فضل الهی محاسبات متجاوزان برای تهدید امنیت صنعا از هم گسست. وقت آن رسیده است که صاحبان محاسبات اشتباه از درگیر کردن افراد بیگناه در نبردهای بیهوده دست بکشند. ایادی متجاوزان باید بدانند که سرنوشتشان نابودی است و مصلحت حقیقی یمن در استقلال و نه تبعیت از بیگانگان نهفته است. فرماندهان وابسته به متجاوزان همچنان می‌توانند آلت دست بدخواهان یمن باشند اما نمی‌توانند یمن را به ابزار وابسته به اشغالگران تبدیل کنند. دستاوردهای میدانی اعلام شده و غنایم زیاد و پاسخ به کشورهای متجاوز با بمباران فرودگاه‌هایشان میزان حرفه‌ای گری و کیفیتی که نهاد نظامی یمن به آن دست یافته است نشان می‌دهد. مخالفت با توقف جنگ و محاصره و عدم قبول طرح ریاستی یمن از ذهنیت تجاوزکارانه ای نشأت می‌گیرد که به اشتباه گمان می‌کند می‌تواند به جنگ و محاصره بدون تحمل هیچ تبعاتی ادامه دهد. توقف جنگ و محاصره و سپس حرکت به سمت راهکار سیاسی جامع و عادلانه خواسته تمام عاقلان و منصفان و گزینه عادلانه و صحیح است. پاسخ ادامه تجاوز و محاصره تنها رویارویی و دفاع از حاکمیت از طریق عملیات دردناک علیه متجاوزان است».

قبلاً هم یمنی‌ها طی عملیات «نصر من الله» ضربات مهلکی به متجاوزان وارد کرده بودند

البته عملیات بنیان مرصوص پس از عملیات «نصر من الله»، دومین عملیات بزرگ و گسترده یمنی‌ها و در واقع ضربه مهلک دیگری به متجاوزان است به ویژه که در عملیات نصر من الله در شهریور ماه ۹۸ هم دستاورد بزرگی به دست آمده بود. در آن عملیات هم نیروهای یمنی توانستند ۳ تیپ از عناصر مزدور سعودی محاصره شده را متلاشی کنند و با پاکسازی دهها منطقه از جمله «وادی البوجباره، انمار و السوائل» خود را به ۱۵ کیلومتری مرزهای مشترک با استان نجران عربستان برسانند و یک پیروزی بزرگ را به نام خود ثبت کنند و خاندان آل سعود را به کما ببرند. دستاورد بزرگ آن عملیات منحصر به فرد که ضربه مهلکی را به رژیم سعودی وارد کرد تسلیم شدن بیش از ۲ هزار تن از عناصر مزدور و نظامیان سعودی بود که از بیم کشته شدن سلاح خود را بر زمین گذاشتند. رزمندگان یمنی در جریان آن عملیات بیش از ۱۲۰ خودروی نظامی را منهدم یا به غنیمت گرفتند و همچنین ۲۰۰ تن از نیروهای مزدور و نظامیان سعودی را کشته و صدها تن دیگر را هم زخمی کردند.

آزادسازی قریب ۲۵۰۰ کیلومتر مربع در مثلث راهبردی در جریان عملیات بنیان مرصوص

اما عملیات جدید یمنی‌ها؛ یعنی بنیان مرصوص به مثابه شکست راهبردی برای ائتلاف متجاوز سعودی با توجه به دستاوردهای فوق العاده و مؤثر آن محسوب می‌شود. این عملیات چند روزه به آزادسازی قریب به ۲۵۰۰ کیلومتر مربع از مثلث مرزی سه استان راهبردی مارب، صنعا و الجوف منجر شد و این مساحت آزاد شده بسیار چشمگیر است.

مناطق آزاد شده از اهمیت راهبردی زیادی برخوردار است زیرا حدفاصل شرق و شمال استان صنعا و جنوب غرب الجوف و غرب مارب است و منطقه‌ای بسیار حساس است و به مثابه خط دفاع نهایی از صنعا و ورودی شرقی و شمال شرقی آن محسوب می‌شود و به مثابه تضمین کننده امنیت صنعاست به ویژه که اگر متجاوزان بر آن دست پیدا می‌کردند صنعا در معرض خطر قرار می‌گرفت.

تاکتیک منحصر به فرد ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در جریان عملیات بنیان مرصوص

تاکتیکی که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در این عملیات به کار بردند بر اساس سه اصل؛ مهار حمله، محاصره متجاوزان یا کشتن آن و انجام پاتک سنگین استوار بود و این ریسک بزرگ و خطرناکی بود که ارتش و کمیته‌های مردمی انجام دادند و عملیات دشواری بود زیرا امکان مانور و جنگیدن هم به نیروهای دشمن می‌داد؛ اما ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به خوبی آنرا اجرا کردند و ضربه کاری به دشمن زدند.

این عملیات از این حیث هم از اهمیت زیادی برخوردار بود که علاوه بر آزادسازی ۲۵۰۰ کیلومتر مربع، هزاران متجاوز سرنوشتی جز هلاکت، زخمی شدن، اسیر شدن یا فرار از جنگ نداشتند. اینکه سخنگوی نیروهای مسلح یمن از انهدام ۱۷ تیپ ۲۰ گردان دشمن و گرفتن غنایم زیاد سخن می‌گوید، دستاورد بسیار بزرگی است.

این ضربه مهلک به متجاوزان در شرایطی است که ائتلاف تحت سرکردگی آل سعود با کمبود شدید نظامی روبرو است و جبران نظامیان از دست رفته در جریان عملیات بنیان مرصوص و سرو سامان دادن به نظامیانی که فرار کرده اند برای ریاض و متحدانش سخت استاین ضربه مهلک به متجاوزان در شرایطی است که ائتلاف تحت سرکردگی آل سعود با کمبود شدید نظامی روبرو است و جبران نظامیان از دست رفته در جریان عملیات بنیان مرصوص و سرو سامان دادن به نظامیانی که از جنگ فرار کرده اند برای ریاض و متحدانش بسیار سخت است؛ به ویژه که زمان زیادی برای تجهیز و آماده کردن این نیروها برای حمله به صنعا سپری شده بود.

اهمیت کسب غنایم به دست آمده در نبردهای آتی و خسارت سنگین به ریاض

از حیث غنایم هم اینکه تسلیحات ۱۷ تیپ و ۲۰ گردان را ارتش و کمیته‌های مردمی به غنیمت گرفته اند اهمیت راهبردی دارد و در واقع هزینه دوچندانی به ائتلاف سعودی وارد شده است زیرا این تجهیزات منهدم نشده بلکه به دست ارتش و کمیته‌های مردمی یمن افتاده است و این توان تسلیحاتی و آمادگی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن را بسیار تقویت خواهد کرد.

اما جدای از دستاورد میدانی و نظامی آن از بُعد راهبردی که به موضوع نگاه می‌کنیم متوجه خواهیم شد که این پیروزی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به مثابه پایان خیال و امید ائتلاف سعودی برای رسیدن به صنعاست.

این عملیات نشان داد که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در راه دفاع از یمن فقط به ساخت و توسعه سلاح راهبردی و استفاده از آن به عنوان سلاح بازدارنده اکتفا نمی‌کند و آنها با عملیات‌های «نصر من الله» و بنیان مرصوص نشان دادند که در اداره و هماهنگ عملیات بزرگ زمینی و پیروزی در آن با وجود برتری هوایی و توپخانه ای دشمن توان و عزم مثال زدنی دارند.

در پایان می‌توان گفت که عملیات بنیان مرصوص نشان داد که نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن استاد طراحی و جنگ در شرایط جنگ نابرابر هستند زیرا هم به خوبی می‌دانند که چگونه نیروی هوایی دشمن را با توسعه و فعال کردن پدافند هوایی از کار اندازند و همزمان با هدف قرار دادن اهداف حساس در عمق عربستان به دشمن فشار وارد کنند.