خدمات پس از فروش شرکت های خودرو سازی و بویژه شرکت های خودرو سازی داخلی یکی از مواردی بوده که مشتریان همواره نسبت به آن انتقاداتی مطرح می نمودند. بر این اساس چندی پیش خبری مبنی بر ” آیا از خدمات پس از فروش خودرو خود رضایت دارید؟” منتشر شد و بسیاری از افراد که از خدمات پس از فروش خودرو رضایت نداشتند، در این خبر انتقادهایی مطرح کرده اند که در این گزارش برخی از آنها را آورده ایم.
پیام یکی از مخاطبین بر این اساس است که “برای اینکه خودرو از گارانتی خارج نشود، گفته اند باید برای نصب دزدگیر به خود نمایندگی سایپا مراجعه کنیم، بعد از اینکه از نمایندگی ماشین را بیرون آوردم، تمام سیمها به هم ریخته و آنها را رها کرده بودند و حتی یک چسب برای جمع کردن آنها نزده بودند یا حفاظی نداشت،” کاش کمی به آن دقت می کردند! “.
یکی دیگر از مخاطبین گفته است: “سال ۸۹ که تحریم و تورم به این شکل نبود یک پراید صفر خریدم. سپر عقب آن از بدنه ماشین یک سانت فاصله داشت که آن را به نمایندگی بردم. گفتند به دلیل اینکه سفارش شهرستان بوده شیفت شب آن را ساختند و کاری نمی توان کرد! شماره سریال کمکهای جلو هم برای سال ۸۷ بود که روی مدل ۸۹ بسته بودند. امید داشتن به خودروسازهای داخلی مثل امید به پرواز لاکپشت است!”
یک مخاطب دیگر هم گفته است: “ایران خودرو تعویض روغن یکساله یا پیمایش ۱۰ هزار کیلومتر را ۷۰۰ هزار تومان برای سمند می گیرد در حالی که بیرون با همان روغن ، نرخ را ۴۰۰ هزار تومان می گیرد، اما این کار را اجباری کرده است!”
در نظری دیگر آمده است: ” از شرکت سایپا خودرویی خریداری کرده ام؛ هنگام تحویل خودرو ۲ سوییچ تحویل گرفته ام که یکی از آنها سوییچ خودروی من نیست. هرچه از طریق شرکت سایپا پیگیری میکنم جوابی دریافت نمیکنم، آیا مشتری مداری از دیدگاه شرکت سایپا این است؟”
از دیگر مخاطبین گفته است: “شرکت کرمان خودرو تعهد به اجرای محصول خود “جک سدان ۳” را ندارد. این شرکت سال گذشته تمامی قطعات جک سدان ۳ را به نمایندگی غازی زاده بیرجند و زاهدان با دلار ۳۰ هزار تومان فروخت، در حالیکه تا سال ۱۴۰۲ موظف به قطعات خودرو فروخته شده اش است و این در حالی است که سال ۹۲ قطعات را با دلار ۴ هزار تومان وارد کرده است. ۲ سال است که لوازم مورد نیاز خودروی خود را از بازار با قیمت چند برابر و جنس بی کیفیت تهیه می کنم.”
یک مخاطب ناراضی هم اینطور بیان میکند: “از کدام خدمات صحبت میکنید! ماشین بنده شش ماه مانده به پایان مهلت گارانتی برای تعویض کمک فنر به نمایندگیهای شیراز مراجعه کردم، بعد از شش ماه امروز و فردا کردند بعد هم گفتند مدت گارانتی تمام شده است برو بسلامت! وقتی هم اعتراض کردم گفتند برو هرکاری دلت میخواهد انجام بده!”
در نظری دیگر آمده است: “من ماشینم را برای انجام خدمات دوره ای بردم که گفتند باید آچار کشی کنم، بعد از آچار کشی پیچ اکسل خودرو را خراب کردند و بعد در حین رانندگی کنده شد!. بعد گفتند زدی به جایی و جزو گارانتی هم نیست، در حالی که چرخ ماشین در جاده مستقیم کنده شده بود و گزارش پلیس هم مو جود بود.”
یکی دیگر از مخاطبین گفته است: “کرمان موتور جدیدا بخشنامه داده که خودروهای جک هر ۲ سال تسمه تایم و روغن گیربکس با پرداخت نجومی باید عوض شود، این کار منطقی است؟ در حالیکه طبق دفترچه در زمان خرید تسمه تایم بعد ۶۰ هزار کیلومتر و روغن گیربکس بعد از ۱۲۰ هزار کیلو متر باید عوض شود.”
در نظری دیگر آمده است: “یکی از دوستان خودرو را به تعمیرگاه مجاز برده بود، ۲ هفته بعد از تحویل گرفتن خودرو متوجه شده بود که دریچه گاز برقی خودرو را دزدیده اند، یک دریچه گاز خراب به جای آن بسته اند، در صورتی که اشکال خودرو بدنهای بوده است. با پیگیری چیزی هم بدهکار شد.
یکی از مخاطبین هم عنوان می کند: وقتی نمایندگان مجلس که با رای ما به مجلس رسیده اند با واردات خودرو مخالفت و تعرفههای آنچنانی تعیین می کنند، جای تعجب نیست باید از این انحصارطلبی سوء استفاده کنند، عدالت کجاست!”.
از دیگر مخاطبین شخصی است که گفته است: “بارها برای رفع مشکل خودرو صفر کیلومتر باید به نمایندگی خودرو مراجعه کنیم تا شاید نتیجه بگیریم. نمایندگیها اکثرا تا جایی که بتوانند از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کنند و مشتری را به هم پاسکاری می کنند، هزینه یک تعویض روغن و فیلتر ساده که به اجبار باید داخل نمایندگی انجام شود، چند برابر بیرون است.
او ادامه داد: “خودم خودروی مدل ۹۸ صفر کیلومتر تحویل گرفتم تا الان که ۱۴۰۰ شده و گارانتی آن رو به اتمام است. با وجود مراجعه چندباره هنوز مشکلم حل نشده است. مشکل با یک تعویض قطعه ساده حل می شود. اداره استاندارد هم که بعد از هر مراجعه به نمایندگی تماس می گیرد در حد یک رفع تکلیف عمل می کند و با پرسیدن چند تا سوال ساده قطع می کند و هیچ تغییری دیده نمی شود.”
مخاطب دیگری اظهار داشته است: “پژو پارس صفر مدل ۹۹ خریدیم، بعد از ۲۰ هزار و ۵۰۰ کیلومتر کار کردن، صفحه کلاچ از کار افتاد، وقتی در ترافیک سنگین حرکت می کنم، دنده لرزش زیادی می کند که گویی موتور کنده شده است. خودرو را به نمایندگی بردم که گفت گارانتی صفحه کلاچ ۲۰ هزار تاست که به خاطر ۵۰۰ کیلومتر بیشتر کارکرد، تمام شده است.
او ادامه داد: بعد گفتند وقتی ماشین را میآوری، باید عیب روی ماشین باشد. در صورتی که من باید داخل ترافیک رانندگی کنم تا ماشین داغ کند، شما به حرف من اعتماد کنید ماشین را باز کنید و ببینید. خودرو را بردم پیش تعمیرکار بیرون با جملات من سریع عیب را تشخیص داد. صفحه کلاچی که حداقل باید ۷۰ هزارتا رود، چه طور داخل ۲۰ هزار خراب می شود، چه طور گارانتی باید ۲۰ هزار باشد؟”.
منبع: باشگاه خبرنگاران