تقریباٌ یک سالی میشود که تنشها در خلیج فارس و دریای عمان به حداکثر خود رسیده است. یعنی جایی که تقریباٌ هر دوماه یا یک ماه در میان، شاهد هدف قرار گرفتن یک کشتی هستیم. در این میان کشتیهای ایرانی و اسرائیلی بیشترین سهم را از حملات داشتهاند و هربار یکدیگر را به عنوان متهم معرفی کردهاند.
بالاگرفتن تنشها در آب، میان ایران و اسرائیل
اخیراٌ نیز یک کشتی نفتکش که مدیریت آن را شرکت اسرائیلی زودیاک، بر عهده داشت شامگاه جمعه -هشتم مردادماه- در دریای عمان هدف حمله قرار گرفت. در پی این حمله وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با رئیس ستاد ارتش این رژیم تشکیل جلسه داد. یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل هم با متهم کردن ایران به دست داشتن در این حمله، خواستار “پاسخ قاطع” به حمله به کشتی رژیم صهیونیستی در سواحل عمان شد. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا هم بدون ارائه هیچگونه سندی به اتهامزنی علیه ایران پرداخته و گفت که آمریکا معتقد است ایران پشت حمله به کشتی مرسر قرار دارد.
اخباری هم از چراغ سبز آمریکا و بریتانیا به اسرائیل برای حمله به منافع نظامی ایران منتشر شده که تاکنون توسط مقامات رسمی مورد تأیید قرار نگرفته است.
وزرای خارجه گروه هفت نیز، متشکل از هفت کشور برتر صنعتی جهان در بیانیهای مشترک اعلام کردهاند که طبق شواهد موجود، ایران در حمله به نفتکش “مرسر استریت” دست داشته است.
سعید خطیبزاده اما قویاً اتهامات اسرائیل و همپیمانانش علیه ایران را رد کرده و هشدار داد که اگر رژیم صهیونیستی بخواهد باد بکارد، گردباد درو خواهد کرد.
به بهانه تنش جدید آبی میان تلآویو و تهران نگاهی میاندازیم به زد و خوردهای آبی میان ایران و اسرائیل که به طور مشکوک انجام شده و طرفین، یکدیگر را متهم به این خرابکاریها کردهاند.
حوادث مرموز برای کشتیهای ایرانی و اسرائیلی
کشتی تجاری متعلق به اسرائیل جمعه ۲۶ فوریه (۸ اسفند) از اولین کشتیهای اسرائیلی در آبهای دریای عمان بود که دچار انفجار و آتشسوزی شد. سازمان دریانوردی انگلیس (UKMTO) ابتدا اعلام کرد یک فروند کشتی متعلق به بریتانیا دچار انفجار شده اما اندکی بعد مشخص شد کشتی اسرائیلی است. این کشتی در منطقهای دچار انفجار شد که در سال ۲۰۱۹ تعداد زیادی نفتکش و کشتی خارجی دیگر دچار وضعیتی مشابه شدند و گزارشهای متعددی از دخالت رژیم ایران در این خرابکاریها منتشر شد اما تهران هرگونه دخالت در این انفجارها را رد کرد. بنیانگذار و مالک این شرکت کشتیرانی آبراهام اونگار ۷۴ ساله است که یکی از ثروتمندترین شهروندان اسرائیل به شمار میرود و دهها کشتی و هزاران مهندس و تکنیسین برای شرکت او کار میکنند.
سه روز پس از وقوع انفجاری مرموز در کشتی باربری اسرائیل در دریای عمان و تشدید تنشها با حکومت ایران، کشتی هلیوس ری یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ جهت تعمیرات در بندر «راشد» دوبی پهلو گرفت.
مقامات امارات متحده عربی از هرگونه اظهارنظر درباره پهلو گرفتن کشتی اسرائیلی در بندر راشد خودداری کردهاند. کشتی«اموی هلیوس رِی» که زیر پرچم باهاما حرکت میکرد، در پی سانحهای مشکوک از چهار نقطه بهشدت آسیب دید. مقامات وزارت دفاع آمریکا میگویند که این انفجار مرموز به ایجاد چهار حفره در بدنه این کشتی باربری منجر شده است.
رسانههای اسرائیلی نیز گزارش دادند که این کشتی متعلق به رامی اونگار، از دوستان نزدیک رئیس موساد، سازمان جاسوسی اسرائیل است. آقای اونگار در کشورش به «غول کشتیرانی» در امور بازرگانی معروف است.مالک کشتی اما ارتباط میان بروز این سانحه با اسرائیلی بودن خود را رد کرده و این رویداد را بخشی از ادامه تنشها میان ایران و آمریکا دانسته است.
چهارشنبه ۲۰ اسفندماه بدنبال اصابت شیء انفجاری به کشتی کانتیربر «ایران شهرکرد» در آبهای بینالمللی دریای مدیترانه رخ داد، بخشی از بدنه کشتی دچار آسیب شد. شناور که متعلق به شرکت حملونقل کانتینری کشتیرانی جمهوری اسلامی است از ایران به مقصد اروپا در حرکت بوده است. یکی از اعضای تیم فنی بررسی کننده آثار حمله به کشتی تجاری «ایران شهرکرد» موضوع دست داشتن رژیم صهیونیستی در این اقدام تروریستی را احتمالی بسیار قوی عنوان کرده بود. احتمال نقش اسرائیل در حمله به کشتی ایرانی جایی قوت بیشتری گرفت که «عاموس یادلین» رئیس سابق اطلاعات ارتش اسرائیل و رئیس کنونی اندیشکده مطالعات امنیت داخلی این رژیم در پاسخ به سوالی درباره نقش اسرائیل در حمله به کشتی ایرانی شهرکرد، گفت: من نمیگویم که ما چه کاری انجام داده یا چه کاری را انجام ندادهایم. ما ملزم هستیم که در تمام جبههها [اقدام] پیشگیرانه انجام دهیم.
سریال تکراری اتهامزنیها میان تهران و تلآویو
چند روز بعد از این اتفاق، آتشگرفتن یک کشتی اسرائیلی دیگر در تاریخ ۵ فروردین ۱۴۰۰ در دریای عمان، مجدد توجهات را به خود جلب کرد. اما این بار هم رسانههای اسرائیلی، ایران را مقصر این حادثه دانستند. شرکت کشتیرانی «ایکستی منیجمنت» مستقر در بندر حیفا، مالک این کشتی باری بود که از تانزانیا به مقصد هند در حال حرکت بود و پس از ادعای مجدد حمله موشکی منتسب به ایران، توانست همچنان به سفر خود ادامه دهد. بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل درباره این اتفاق به شبکه تلویزیونی اسرائیل گفت: ما نیاز داریم به تحقیقات خود ادامه دهیم ولی میتوانیم به طور قطع بگوییم ایران در پی خسارت زدن به زیرساختهای اسرائیلی و آسیب وارد کردن به شهروندان اسرائیلی است.
روز سهشنبه هفدهم فروردینماه کشتی ایرانی ساویز نزدیک سواحل جیبوتی در دریای سرخ مورد حمله قرار گرفت. در این خصوص یکی از کارکنان این کشتی گفت: روز قبل از حادثه یک فروند بالگرد ناشناس به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه به گشتزنی در اطراف کشتی ساویز پرداخت.او افزود: روز حادثه نیز پس از گذشت حدود ۴ ساعت از حمله به کشتی، از ساعت ۱۰ تا ۱۱ صبح به وقت محلی دو فروند شناور تندرو ناشناس در نزدیکی کشتی به گشتزنی پرداختند.
کشتی غیر نظامی ساویز بر اساس اعلام قبلی رسمی و هماهنگیهای انجام شده با سازمان بینالمللی دریانوردی به عنوان نهاد مرجع، برای برقراری امنیت دریانوردی در مسیر خطوط کشتیرانی و مقابله با دزدان دریایی در منطقه دریای سرخ و خلیج عدن مستقر شده بود. این کشتی عملا به عنوان ایستگاه پشتیبانی فنی و تدارکات ایران در دریای سرخ عمل میکرد و لذا مشخصات و ماموریت این کشتی قبلا به صورت رسمی به آن سازمان اعلام شده بود.
گمانهزنیهای رسانههای خارجی در این خصوص، از همان ابتدا انگشت اتهام این حمله را متوجه رژیم صهیونیستی کرد که با توجه به شرارتهای مسبوق به سابقه آن محتمل مینمود. نیویورک تایمز اما به نقل از یک مقام آمریکایی این اتهام را تایید کرد و نوشت که رژیم صهیونیستی، آمریکا را از حمله به کشتی ساویز در دریای سرخ مطلع کرده است.
حملات متعدد اسرائیل به نفتکشهای ایرانی
ماجرای دستداشتن اسرائیل در تجاوز به منافع ایرانی تنها به کشتی ایران شهرکرد محدود نمیشود. روزنامه «هآرتص» در گزارشی که اخیراً منتشر کرد، مدعیشد حملات متعدد اسرائیل به بیش از دهها نفتکش ایرانی در سالهای اخیر، میلیاردها دلار خسارت برای جمهوری اسلامی ایران به بار آورده است.
نشریه «وال استریت ژورنال» نیز روز ۲۱ اسفند گزارشی منتشر کرد مبنیبر اینکه از اواخر سال ۲۰۱۹ تاکنون، اسرائیل دستکم ۱۲ کشتی حامل نفت ایران به مقصد سوریه را هدف قرار داده است. بر اساس این گزارش، شماری از کشتیهایی که هدف حمله قرار گرفتند، حامل تسلیحات ایران بودند.
همچنین براساس ادعاهای این روزنامه با استناد به سخنان مقامات آمریکایی، اسرائیل بارها کشتیهای ایرانی حامل سوخت به سوریه را با مینهای دریایی مورد حمله قرار داده و یا جلوی حرکت آنها را در دریای مدیترانه گرفته است.
برملا شدن عملیات اسرائیل علیه نفتکشهای ایرانی، ابعاد تازهای از اقدامات تل آویو علیه تحکیم موقعیت نظامی و اقتصادی تهران در منطقه را آشکار میکند.اسرائیل از سال ۲۰۱۸ تا کنون، دهها حمله هوایی به مواضع نیروهای ایرانی یا گروههای مقاومت در سوریه یا انبارهای سلاح آنها انجام داده است.
باوجود حملات متعدد اسرائیل به مواضع ایرانی در کشورهای همسایه و یا در مناطق آزاد ایران تاکنون مواضع غیرنظامی این رژیم را مورد حمله قرار نداده است.
اما بنظر میرسد پذیرش فکر حمله به کشتی اسرائیلی برای دولت رژیم صهیونیستی سختتر از خود حمله و البته کاملاً غیر قابل جبران باشد. مفهوم این اقدام آن است که در سایه این مسئله یک نگرانی جدید امنیتی برنگرانیهای متعدد امنیتی اسرائیل افزوده شده است و معنای دیگر آن اینکه اسرائیل نباید درمنطقه حضور داشته باشد. بدیهی است این اقدام میتواند پیش درآمد اقداماتی مشابه در زمانهای پیش رو باشد.