گروه: .
تاریخ: 15:32 :: 2021/07/13
قربانیان حادثه بیمارستان امام حسین (ع) به ۶۰ نفر رسید؛ اعلام عزای عمومی در عراق

مقامات عراقی به فاجعه آتش سوزی بیمارستان ذی قار که تاکنون ۶۰ نفر قربانی برجای گذاشته است، واکنش نشان دادند و «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق در جریان نشستی فوق العاده ضمن اعلام عزای عمومی، تصمیمات مهمی اتخ

مقامات عراقی به فاجعه آتش سوزی بیمارستان ذی قار که تاکنون ۶۰ نفر قربانی برجای گذاشته است، واکنش نشان دادند و «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق در جریان نشستی فوق العاده ضمن اعلام عزای عمومی، تصمیمات مهمی اتخاذ کرد.

به گزارش العالم از عین العراق، «برهم صالح» رئیس جمهور عراق با اشاره به فاجعه بیمارستان امام حسین(ع) استان ذی‌قار آن را نتیجه فساد پایدار و سوء مدیریت دانست. وی تاکید کرد: این فساد پایدار و سوء مدیریت جان ملت عراق را می‌گیرد و مانع از انجام اصلاحات در عملکرد موسسات و نهادها می‌شود.

برهم صالح بر ضرورت تحقیق و مجازات عاملان این فاجعه تاکید کرد و خواستار بازنگری عملکرد موسسات و حمایت از شهروندان عراقی شد.

این در حالی است که «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق شب گذشته نشست اضطراری برای بررسی فاجعه بیمارستان امام حسین(ع) استان ذی قار تشکیل داد. در جریان این نشست که با حضور مقامات عالی رتبه عراقی برگزار شد، مقرر شد که فورا تحقیق دولتی در عالی ترین سطوح برای علت این حادثه آغاز شود. همچنین مقرر شد که تیم دولتی سریعا به استان ذی قار با گروهی از وزیران و فرماندهان امنیتی برود و پیگیری‌های میدانی لازم به عمل آید.

تصمیم به برکناری و بازداشت مدیر بهداشت ذی قار و مدیر بیمارستان، مدیریت دفاع شهری استان ذی قار گرفته شد و اینکه تحت بازجویی قرار گیرند. همچنین مقرر شد که همه وزارتخانه‌ها برای کمک‌های پزشکی و امداد رسانی به ذی قار بسیج شوند. در این جلسه مقرر شد که قربانیان شهید محسوب شوند و زخمی شدگان برای درمان به خارج از عراق منتقل شوند. در این جلسه تصمیم گرفته شد که عزای عمومی به خاطر قربانیان اعلام شود.

واکنش رئیس مجلس عراق

همچنین «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق هم با انتشار توییتی اعلام کرد: این فاجعه بیمارستان ذی قار، اوج شکست و ناکامی در حفظ جان عراقی‌ها را نشان می‌دهد. زمان آن رسیده است که این اوضاع متوقف شود. پارلمان در جلسه امروز سه شنبه این موضوع را بررسی خواهد کرد.

واکنش عمار حکیم

رئیس ائتلاف نیروهای ملی عراق نسبت به عدم اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از وقوع فجایع آتش سوزی در بیمارستان ها که آخرین آنها در بیمارستان امام حسین(ع) ناصریه رخ داد، ابراز تعجب کرد. «عمار حکیم» در توییتی نوشت: بار دیگر شاهد یک فاجعه جدید هستیم که در ادامه فجایع تاسف بار سابق رخ می‌دهد در حالی که هیچ راه حلی برای جلوگیری از وقوع چنین فجایعی اتخاذ نمی‌شود و این بار در مرکز قرنطیه بیماران کرونایی در بیمارستان امام حسین(ع) ناصریه رخ داد که ده‌ها شهید و مجروح برجای گذاشت.

وی با اشاره به اینکه این فاجعه، حادثه بیمارستان ابن خطیب بغداد در چند ماه پیش را در یادها زنده کرد، از عدم اتخاذ تدابیر لازم و مطلوب برای جلوگیری از وقوع نظیر چنین حوادث تاسف باری ابراز تعجب کرد. حکیم در پایان از مسئولان مربوطه خواست فورا درباره این حادثه و دلایل آن تحقیق و نسبت به مجازات مقصران و مسببان این حادثه اقدام کنند.

عراق شب اندوه باری را دیشب تجربه کرد به طوری که قریب به ۶۰ نفر بر اثر آتش سوزی ایجاد شده در مرکز قرنطینه بیماران کرونایی در بیمارستان امام حسین(ع) استان ذی قار عراق قربانی شدند. «عمار الزاملی» سخنگوی رسمی اداره بهداشت ذی قار از افزایش شمار قربانیان به ۶۰ نفر خبر داد و اعلام کرد که ده‌ها نفر هم زخمی شده‌اند. وی با اشاره به اینکه حریق مهار شده است، گفت: این آتش سوزی ناشی از اقدام نادرست بود.

چندی قبل هم در پی انفجار چند کپسول اکسیژن در بیمارستان ابن الخطیب در جنوب بغداد، ده‌ها تن جان باخته و زخمی شدند. حادثه‌ای که نخست‌وزیر عراق آن را «فاجعه‌ای علیه امنیت ملی عراق» خواند و سه روز عزای عمومی اعلام کرد.