گروه: / / اجتماعی
تاریخ: 11:00 :: 2021/06/01
کرونا عاملی برای افزایش ازدواج در سال گذشته

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی گفت: کرونا موجب شد تا از هزینه های اضافی مراسم ازدواج کاسته شود و شاهد افزایش آمار ازدواج باشیم‌.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی گفت: کرونا موجب شد تا از هزینه های اضافی مراسم ازدواج کاسته شود و شاهد افزایش آمار ازدواج باشیم‌.

اعظم کریمی مدیر کل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان، در خصوص آمار ازدواج و طلاق در دوره شیوع کرونا اظهار کرد: از سال ۹۳ تا سال ۹۸ همه ساله آمار ازدواج کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه البته خوشبختانه این رقم در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ با افزایش چشمگیری روبرو بوده است، گفت: آمار ازدواج درسال ۹۹ حدود ۴.۴ درصد بود که روندی افزایشی داشت.

کریمی گفت: از دلایل این افزایش روند می توان  به اقدامات اثرگذار فرهنگی اشاره کرد. البته، شیوع کرونا و کاهش تجملات و رسوم دست و پا گیر از عوامل اثر گذاری در افزایش میزان ازدواج بوده است.

وی بیان کرد: متاسفانه آمار طلاق ۳.۶ درصد افزایش داشته است که فقدان مهارت و آموزش صحیح و به موقع در حل تعارضات و عدم بهره مندی از خدمات مشاوره می‌تواند از عمده دلایل وقوع آن باشد.

کریمی بیان کرد: از این رو ضروری است بیمه مشاوره در کشور اجرایی شود و مردم بتوانند در هر طبقه‌ای از خدمات مشاوره‌ای به موقع پیش از ازدواج و پس از آن بهره‌مند شوند.

وی درخصوص هزینه‌های مراکز مشاوره یادآور شد: متناسب با اعتبارات و تعداد جمعیت جوان در هر استان تا ۳ جلسه مشاوره رایگان شامل افراد متقاضی می‌شود که طبق حمایت اعتباری از مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده دارای مجوز از وزارت ورزش و جوانان انجام می‌شود.

کریمی افزود: ادارات کل ورزش و جوانان استان‌ها طی هماهنگی با مراکز مشاوره تحت پوشش وزارتخانه تا سه جلسه خدمات مشاوره رایگان به جوانان ارائه می کنند.

وی بیان کرد: این جلسات در مناطق سفید به صورت حضوری و در مناطق قرمز و نارنجی، در بستر فضای مجازی آنلاین برگزار می‌شود.

کریمی گفت: در دو سال اخیر مجوز جدید راه اندازی ۴۰۰ مرکز مشاوره تخصصی ازدواج و خانواده صادر شده است.

وی در رابطه با دریافت مجوز برای راه اندازی مراکز مشاوره اظهار کرد: وزارت ورزش و جوانان با مشارکت سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور مرجع صدور مجوز مراکز تخصصی ازدواج و خانواده است.

منبع باشگاه خبرنگاران جوان