گروه: .
تاریخ: 11:22 :: 2021/11/04
چرا برخی از افراد هرگز کرونا نمی گیرند؟

گروهی از محققان بین المللی در صدد این هستند تا بفهمند چرا برخی از افراد به طور ژنتیکی به شدت علیه ویروس کووید19 مقاوم هستند. با فهمیدن این موضوع شاید درمان و داروی جدیدی برای کرونا کشف شود.

گروهی از محققان بین المللی در صدد این هستند تا بفهمند چرا برخی از افراد به طور ژنتیکی به شدت علیه ویروس کووید۱۹ مقاوم هستند. با فهمیدن این موضوع شاید درمان و داروی جدیدی برای کرونا کشف شود.
به گزارش نیچر، تصور کنید به طور طبیعی در برابر ویروس کرونا مقاوم هستید و هرگز نگران ابتلا به این ویروس یا انتشار آن نیستید. اگر شما این ابرقدرت را دارید، محققان می خواهند با شما ملاقات کنند تا شما را در مطالعه خود تحت بررسی قرار بدهند.

محققان اکنون در حال شناسایی افرادی هستند که در دو سال اخیر با وجود اینکه در محیط های پرخطر قرار داشته اند هرگز به این بیماری مبتلا نشده اند. به نظر می رسد این افراد از نظر ژنتیکی در برابر عفونت ویروسی مقاوم هستند.

این تیم محققان بین المللی امیدوار است که شناسایی ژن‌های محافظت‌کننده از این افراد بتواند به تولید داروهای مسدودکننده ویروس منجر شود که نه تنها از افراد در برابر کرونا محافظت می‌کند، بلکه از انتقال آن نیز جلوگیری خواهد کرد.

مری کارینگتون، ایمونوژنتیک در آزمایشگاه ملی فردریک برای تحقیقات سرطان در مریلند آمریکا می‌گوید: «این یک ایده فوق‌العاده و  کار عاقلانه ای است.»

 

یک پروژه پرامید

اما موفقیت تضمین نشده است. ایزابل میتس،

و پزشک اطفال در دانشگاه کاتولیک لوون در بلژیک، می گوید: اگر مقاومت ژنتیکی در برابر کرونا وجود داشته باشد، ممکن است «تنها تعداد انگشت شماری» از افراد دارای این ویژگی باشند.

سونیل آهوجا، متخصص بیماری‌های عفونی در مرکز علوم بهداشتی دانشگاه تگزاس در سن آنتونیو نیز می‌گوید: «سوال این است که چگونه این افراد را پیدا کنیم.  این بسیار چالش برانگیز است.

 

تلاش برای یافتن ۱۰۰۰ نفر

با این وجود، نویسندگان این مطالعه بین المللی می گویند که از ردیابی معدن باارزش خود مطمئن هستند. بر اساس این گزارش حتی اگر یکی را شناسایی کنیم، واقعاً بزرگ خواهد بود.

اولین قدم برای یافتن افراد مناسب این پروژه، محدود کردن جستجو برای افرادی است که بدون محافظت در معرض یک فرد بیمار در مدت طولانی قرار گرفته‌اند و آزمایششان مثبت نبوده یا پاسخ ایمنی در برابر ویروس نشان نداده‌اند.

تیمی از نویسندگان مشترک از ۱۰ مرکز تحقیقاتی در سراسر جهان، از برزیل تا یونان، در حال حاضر حدود ۵۰۰ نامزد بالقوه را که ممکن است با این معیارها مطابقت داشته باشند، شناسایی کرده اند.

هدف این است که این افراد به بیش از هزار نفر برسند و سپس بررسی ها در رابطه با راز کرونا نگرفتن آنها آغاز شود.

 

چالش بزرگ

اما آهوجا استدلال می‌کند که با توجه به دشواری‌هایی که در اثبات این که نامزدها به شدت در معرض ویروس هستند، ممکن است کار تقریباً غیرممکنی باشد. آنها باید ثابت کنند به مدت طولانی در کنار افراد بیمار بوده اند. به ندرت چنین افرادی پیدا می شود.

آهوجا اضافه می‌کند که این واقعیت که بسیاری از مردم اکنون واکسینه شده‌اند و این ممکن است کار را حتی سخت تر هم بکند.

هنگامی که آنها کاندیداهای احتمالی را شناسایی کردند، محققان ژنوم افراد را با ژنوم افرادی که آلوده شده اند، در جستجوی ژن های مرتبط با مقاومت مقایسه می کنند. هر ژن رقیب در مدل‌های سلولی و حیوانی مورد مطالعه قرار می‌گیرد تا ارتباط علّی با مقاومت را تأیید کند و مکانیسم اثر را ایجاد کند.

 

مکانیسم های مقاومت

محققان این پروژه ، نوع مکانیسم‌های مقاومتی را که ممکن است پیدا کنند، فرض کرده‌اند. واضح ترین آن می تواند این باشد که برخی از افراد گیرنده ACE2 کارآمدی ندارند که ویروس کرونا از آن برای ورود به سلول ها استفاده می کند.

سایر افراد مقاوم به ویروس کرونا ممکن است پاسخ های ایمنی بسیار قدرتمندی داشته باشند، به خصوص در سلول های پوشش داخلی بینی. در واقع برخی افراد ممکن است جهش‌هایی داشته باشند که ژن‌هایی را افزایش می‌دهند و این فرآیند در ادامه ویروس را از تکثیر و بسته‌بندی مجدد به ذرات ویروسی جدید متوقف یا RNA ویروسی را در سلول تجزیه می‌کند.

محققان امید بسیار زیادی دارند تا شناسایی افراد مقاوم به کرونا و بررسی شرایط بدنی آنها کمک بسیار زیادی به یافتن درمان های جدید برای بیماران کرونایی کند.

 

منبع: جام جم