مدیرکل دامپزشکی هرمزگان مطرح کرد
تاریخ: 11:55 :: 2020/02/03
ویروس کرونای مشاهده شده در شترهای منطقه شرق هرمزگان با ویروس کرونای فعلی در چین متفاوت است.

بندرعباس - مدیرکل دامپزشکی هرمزگان آخرین جزئیات مشاهده کرونا ویروس در شترهای شهرستان جاسک و سیریک را تشریح کرد.

به گزارش مهر، محمد جانباز ظهر دوشنبه در نشست خبری تشریح آخرین وضعیت مشاهده بیماری کرونا در ۳۰ نفر شتر در شرق هرمزگان بیان داشت: بیماری کرونای کنونی که الان در جهان وجود دارد به کرونا ویروس ۲۰۱۹ شهرت دارد که از انسان به انسان منتقل می‌شود و خفاش را یکی از مهمترین عوامل انتقال دهنده بیماری می‌دانند.

وی عنوان کرد: به دلیل تطابق ۹۶ درصدی ژن انتقالی این بیماری به انسان، خفاش محتمل‌ترین عامل انتقال دهنده کرونا ویروس معرفی شده است. ولی هنوز به قطعیت نهایی نرسیده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: اولین تشخیص کرونا ویروس در شترهای منطقه جاسک کمتر از یک ماه گذشته به دست آمد که آزمایش اولیه ۳۰ نفر شتر مثبت اعلام شد. کرونا ویروس مشاهده شده در شترهای منطقه شرق هرمزگان با کرونا ویروس انسانی فعلی در چین متفاوت است.

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان افزود: سال ۲۰۱۲ کرونا ویروس در بین حیوانات در عربستان مشاهده شد، و اولین ورود آن همان سال در کرمان هم رؤیت شد. و این اولین مورد در کشور نیست.

جانباز خاطرنشان کرد: نتیجه آزمایش ۳۰ نفر شتر در نوبت اول مثبت بود. اما بعد از ۲۱ روز مجدداً آزمایش گرفته شد که نتیجه آزمایش هر ۳۰ نفر شتر منفی بود. و در آنها کرونا ویروس مشاهده شده در شترهای جاسک یک ماه پیش رؤیت شد.

وی بیان داشت: کسانی که مرتبط با این شترها بودند از جمله صاحب شتران به اضافه خانواده و چوبداران همگی مورد آزمایش و تست قرار گرفتند.

وی با تاکید بر هویت دار کردن دام‌ها در هرمزگان، عنوان کرد: جهاد کشاورزی متولی انجام طرح هویت دار کردن شترها و دام‌های سرگردان در استان است و امیدواریم این طرح با جدیت اجرایی شود.

جانباز ابراز داشت: از لحاظ ژنی بین ویروس کرونای مشاهده در شترها با کرونای انسانی فعلی تفاوت است. در این ویروس علائم بالینی در شترها دیده نمی‌شود. ولی وقتی به انسان منتقل می‌شود علائم بالینی شدت می‌گیرد.

وی علت انتقال و مشاهده این ویروس در شترهای شرق هرمزگان را ورود دام‌های غیرمجاز غیر بومی عنوان کرد.

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در مورد کنترل گوشت‌های وارداتی به کشور از گمرکات استان هرمزگان بیان داشت: الان واردات گوشت از هیچ کشوری نداریم و هیچ مخاطره‌ای برای ورود ویروس کرونا به کشور وجود ندارد.

برچسب ها: , ,