تاریخ: 10:36 :: 2019/07/09
حربه اصلی دشمن شبیخون فرهنگی است

استاد حوزه علمیه قم با یادآوری زبونی دشمن در به راه انداختن جنگ، شبیخون فرهنگی را حربه اصلی دشمن عنوان کرد و افزود: دشمن از هر مسیر و ترفندی برای خالی کردن دل مردم مسلمان و انقلابی سود می‌جوید که نباید به راحتی فریب خورد.

آیت‌الله نجم‌الدین طبسی، شب گذشته، ۱۷ تیرماه در بیست و ششمین دوره از طرح تقویت مبانی اعتقادی و شبهه‌زدایی دینی، با اشاره به مضمون آیه ۱۸۶ سوره مبارکه آل‌عمران، اظهار کرد: در این آیه، خداوند به صراحت به مؤمنان اعلام می‌کند که همواره در معرض امتحان سختی در جان و مال قرار دارید و مدام از هر طرف و از جانب هر قوم بر شما آزار و اذیت می‌رسد اما باید محکم باشید و از خدا بترسید تا زمانی‌که سربلند و سرافراز از آزمایش خارج شوید.

وی با یادآوری زبونی دشمن در به راه انداختن جنگ، شبیخون فرهنگی را حربه اصلی دشمن عنوان کرد و افزود: دشمن از هر مسیر و ترفندی برای خالی کردن دل مردم مسلمان و انقلابی سود می‌جوید که نباید به راحتی فریب خورد.

آیت‌الله طبسی شیطنت اخیر رسانه‌های بیگانه را مصداق بارز این رویکرد دانست و بیان کرد: در اقدام اخیر رسانه‌های تحت حمایت آمریکا تلاش شده تا انقلاب اسلامی از طریق مذهب محکوم شود حال آنکه این افراد خود لادین و کافر هستند که نباید سخنشان محل اعتنا باشد همچنان‌که نیست.

وی با تأکید بر اینکه این مزدوران آمریکا در رسانه‌ها و فضای مجازی حتی قرآن‌سوزی را تبلیغ می‌کنند، گفت: حال همین افراد برای رسیدن به اهدافشان به نقل حدیثی متوسل شده‌اند با این مضمون که هر پرچمی قبل از ظهور برافراشته شود، طاغوت است و نتیجه‌گیری می‌کنند که انقلاب اسلامی مردم ایران نیز ماهیت طاغوتی دارد.

وی با اشاره به اینکه حدیث نقل شده توسط آن‌ها در سه منبع متفاوت یعنی وسائل‌الشیعه، اصول کافی و نعمانی آمده، یادآوری کرد: روایت مذکور در هر سه منبع یاد شده که از زبان امام سجاد (ع) و امام محمدباقر (ع) نقل شده، مستند و قوی نیست و روایت مرفوعه و ضعیف به شمار می‌رود.

استاد حوزه علمیه قم در تبیین دلایلی که برای رد این حدیث وجود دارد، گفت: انقلابی که فُهول علمای قم و نجف آن‌را تأیید و حمایت کردند و مرحوم آیت‌الله بروجردی زعیم حوزه علمیه قم، همواره در خدمت و همراه بنیان‌گذار انقلاب، امام (ره) بود، چگونه می‌تواند باطل باشد؟

وی با بیان اینکه این روایت به فرض صحت و سندیت، بیانگر امری غیبی است، ادامه داد: حکومت‌های بنی‌امیه و بی عباس در آن روزگار قدرت و صلابت عظیمی داشتند و این حدیث بر بازداشتن مسلمانان از قیام علیه این حکومت‌ها تأکید داشت چرا که آینده هر قیامی ضد آنان محکوم به سرکوب و شکست بود.

آیت‌الله طبسی با اشاره به اینکه جهاد ابتدایی نیز شرایطی دارد، بیان کرد: فقیه عالم برای صدور امر به جهاد تمام سران لشکری و کشوری را گرد هم می‌آورد و با برآورد میزان نیرو، هزینه، تجهیزات و … تبعات جهاد ابتدایی را ارزیابی و امر به اجرا یا عدم اجرای آن می‌دهد تا کمترین خسارت تحمیل شود.

وی با بیان مصادیقی از قیام‌های بعد از قیام امام حسین (ع)، بیان کرد: قیام مختار قیام شاخصی است که مورد تأیید و مدح در احادیث و روایات متعدد بوده و امام معصوم (ع) در تأیید آن می‌فرماید که هر قیامی علیه جور زمانه را حمایت می‌کنم و تا زمانی که جور عباسیان حکمفرما است پرچم مخالفت و قیام علوییون همواره باید برافراشته باشد.

آیت‌الله طبسی یادآوری کرد: مضمون روایت غیر مستندی که بیگانگان اخیراً به آن متوسل شده‌اند دلالتی بر حرمت قیام ندارد و بلکه می‌توان این روایت را در جرگه روایات عامه دگراندیشان به حساب آورد و در بحث اصول، اگر روایات متعارض همدیگر باشند، روایتی سندیت دارد که مخالف نظر دگراندیشان باشد.

وی با بیان یکی از مصادیق روایات دگراندیشان، گفت: آن‌ها ادبیاتشان این است که علیه جور زمانه، تا زمانی‌که در محراب به نماز می‌ایستد، قیام نکنید، بی‌تفاوت باشید و از او تبعیت کنید حال آنکه بر اساس روایات مستند، اگر مردم در قبال جوری که متحمل می‌شوند ساکت بنشینند به همراه ظالم جایگاهشان در جهنم است.

وی با بیان اینکه در روایات بر وقت‌شناسی تأکید شده، بیان کرد: باز هم به فرض محالِ سندیت داشتن روایت مذکور، مضمون آن بیان وظیفه امام است و نه مردم، به بیان دیگر امام معصوم (ع) بنا به ملاحظاتی چون وقت‌شناسی و موقعیت‌سنجی از قیام بازداشته شده اما این وظیفه از دوش مردم ساقط نشده همچنان‌که قیام مختار مدح شد و کشتگان این قیام به مقام بلند شهادت نائل شدند.

وی با اشاره به وجود احتمال دیگری در این خصوص، یادآوری کرد: روایاتی از این دست ممکن است جعلیات بنی‌امیه و بنی‌عباس بوده باشد که در صدد خالی کردن دل مسلمانان و بازداشتن آنان از اقدام علیه خودشان بودند.

آیت‌الله طبسی با تعمیم این موضوع به عصر حاضر، گفت: امروز نیز بیگانگان و معاندان مزدور با تمسک به این حدیث و اقداماتی از این دست، در صدد ایجاد تردید و دودلی در مردم هستند تا آن‌ها را از همراهی انقلاب بازدارند.

وی با تأکید بر اینکه دشمن امروز ذلیل و حقیر است و حربه‌های متنوع را برای دور کردن مردم از آرمان‌های انقلاب اسلامی به کار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: این نهضت علی‌رغم تمام کارشکنی‌ها، دزدی‌ها، اختلاس‌ها و شیطنت‌ها راه خودش را طی می‌کند و به این مسیر تا ظهور امام عصر (عج) ادامه خواهد داد.