تاریخ: 11:03 :: 2019/07/03
درآمد پروازهای عبوری از ایران چقدر است؟

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه پس از کاهش محدود پروازهای عبوری از فضای کشور، هم‌اکنون شاهد افزایش آمار روزانه پروازهای عبوری هستیم، گفت: سال 97 درآمدمان از این محل 1800 میلیارد تومان بود.

سیاوش امیرمکری، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، در پاسخ به سؤالی مبنی بر آخرین وضعیت پروازهای عبوری از فضا ایران پس از ساقط شدن پهپاد جاسوسی آمریکایی و نوتام (اطلاعیه هوانوردی) آمریکا مبنی بر ممنوعیت پرواز بر فراز آسمان خلیج فارس و ایران، توضیح داد: چند روز پس از ساقط شدن پهپاد جاسوسی آمریکا، میزان پروازهای عبوری از فضای کشور کاهش یافت و از رقم روزانه حدود ۸۴۰ پرواز، به حدود ۸۰۰ پرواز کاهش یافت.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران ادامه داد: اما از یک هفته گذشته، میزان پروازهای عبوری از فضای کشور مجددا افزایش یافت، به هر حال آن التهاب برطرف شد و شرکت‌های هواپیمایی متوجه شدند که آسمان ایران کماکان امن است ضمن آنکه از نظر اقتصادی هم برای شرکت‌های هواپیمایی صرفه بیشتری دارد که از آسمان ایران عبور کنند چون مدت زمان پرواز برای آنها کاهش می‌یابد و طول مسیر هوایی هم ‌از فضای ایران، کوتاه‌تر است.

* پروازهای عبوری از فضای کشور به آمار قبلی برمی‌گردد

امیرمکری بیان کرد:‌ پیش‌بینی می‌کنیم تا چند روز آینده به آمار قبلی پروازهای روزانه از فضای کشور که همان رقم حدود ۸۴۰ پرواز است، برگردیم.

‌مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اظهار داشت: پس از ساقط شدن پهپاد آمریکایی و کاهش محدود پروازها از فضای کشور، ما هیچ کاری برای افزایش پروازهای عبوری از فضای کشور انجام ندادیم، ‌البته اعتراض خود را درباره این نوتام آمریکا به دفتر منطقه‌ای ایکائو اعلام کرده‌ایم و پیگیر مباحث حقوقی و اعتراض خود هستیم، اما هیچ اقدام عملی در خصوص ترغیب ایرلاین‌ها برای عبور از فضای کشور نداشتیم اما شرکت‌های هواپیمایی خارجی خودشان متوجه شدند که به نفع خودشان است از آسمان ایران عبور کنند.

وی با بیان اینکه آن نوتام آمریکایی باید توسط خودشان باطل شود،‌گفت: پس از صدور آن نوتام، برخی کشورها اعلام کردند که از آن پیروی می‌کنند اما به تدریج پس از گذشته چند روز، به وضعیت قبلی برگشته‌ایم و پروازهای عبوری مجدداً در حال افزایش است.

* درآمد ۱۸۰۰ میلیارد تومانی شرکت فرودگاه‌ها از پروازهای عبوری در سال ۹۷

‌مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در پاسخ به سؤال مبنی بر درآمد شرکت فرودگاه‌ها از محل پروازهای عبوری در سال گذشته، بیان کرد: این رقم در سال ۹۷ یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بود.‌

* طلب ۷۰۰ میلیارد تومانی‌ شرکت فرودگاه‌ها از ایرلاین‌ها و شیوه تسویه ‌

امیرمکری در پاسخ به سؤال خبرنگار مبنی بر میزان طلب شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از شرکت‌های هواپیمایی و نحوه تسویه بدهی آنها، اظهار داشت: ‌رقم انباشته طلب ما از شرکت‌های هواپیمایی در حال حاضر حدود ۷۰۰ میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: ما تلاش می‌کنیم که این رقم طلب اضافه نشود و طلب‌های جاری را از شرکت‌های هواپیمایی وصول کنیم ضمن آنکه طی برنامه‌ای با اخذ چک و تعهد، تسویه سنواتی ایرلاین‌ها را انجام دهیم.

* خرید ۳۵ میلیون دلار تجهیزات ناوبری برای مرکز کنترل فضای کشور برج فرودگاه مهرآباد

‌مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به برنامه‌ریزی برای تأمین تجهیزات هوانوردی در دو بخش «مرکز کنترل فضای کشور» و «برج فرودگاه مهرآباد»، بیان کرد: ‌تأمین برخی تجهیزات مرکز کنترل فضای کشور و سیستم برج و اپروچ فرودگاه مهرآباد در دستور کار شرکت فرودگاه‌ها قرار گرفته است و برنامه داریم که سیستم‌های آنها را به‌روزرسانی کنیم‌.

وی ‌توضیح داد:اگر این تجهیزات وارد کشور شود این دو بخش (مرکز کنترل فضای کشور و برج فرودگاه مهرآباد) حدود ۱۵ تا ۲۰ سال به‌روز است؛ البته ‌در بخش‌های تجهیزات کمک ناوبری و تجهیزات مخابراتی در سال‌های گذشته اقدامات خوبی انجام شده است و خریدهای مناسبی صورت گرفته است و فعلا هم تا در ۱۰ تا ۱۵ سال آینده در این بخش‌ها نیازی نداریم اما درباره سیستم‌های نظارتی،‌ راداری و یکسری سیستم‌های اتوماشن مربوط به رادار و ارتباط آن با برج و اپروچ، نیازمند به‌روزرسانی است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران بیان کرد: به هر حال‌ هر ۱۰ تا ۱۵ سال یک‌بار، باید برخی از این تجهیزات به‌روزرسانی شوند، چون برخی هواپیماهای جدیدوارد کشور می‌شوند که باید با این سیستم‌های راداری همخوانی داشته باشند بنابراین ۱۰ الی ۱۵ سال یک‌بار این تجهیزات باید به‌روز شوند.

امیرمکری اضافه کرد: اگر امسال بتوانیم با طرف خارجی قرارداد خرید این تجهیزات را  منعقد کنیم، حدود ۳۵ میلیون دلار برای خرید تجهیزات هزینه خواهد شد و پس از آن به مدت ۱۵ سال نیاز ما را جبران می‌کند؛ البته وقتی وارد مذاکره با فروشندگان شویم، رقم سرمایه‌گذاری، دقیق‌تر می‌شود.

وی یادآور شد: پس از خرید تجهیزات ایمنی، امنیتی و دستگاه‌های کمک ناوبری، باید مجوز ورود آن از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر شود.

* تعدیل نرخ تعرفه‌های فرودگاهی برای شرکت‌های هواپیمایی داخلی

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران درباره کاهش تعرفه‌های فرودگاهی بیان کرد: قرار است آئین‌نامه اجرایی ماده ۶۳ قانون وصول که موضوع تعرفه‌های خدمات فرودگاهی است، تعدیل شود و این به دلیل‌ شرایط فعلی شرکت‌های داخلی و نوسانات ارزی است.

وی ادامه داد: ایرلاین‌های داخلی ۲۶ درصد از نرخی که ایرلاین‌های خارجی بابت تعرفه پرداخت می‌کنند، می‌پردازند اما مشکلی که شرکت‌های هواپیمایی داخلی دارند این است که چون تعرفه‌های فرودگاهی بر اساس نرخ ارز تبدیل می‌شود، وابستگی به نرخ ارز وجود دارد و افزایش نرخ ارز شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

‌مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران افزود: حال ما در حال برنامه‌ریزی هستیم تعرفه‌ها را به طریقی کنترل کنیم که درآمد شرکت فرودگاه‌ها کاهش نیابد و از سوی دیگر به شرکت‌های هواپیمایی داخلی هم فشار وارد نشود.

وی در پاسخ به سؤال درباره اعمال تخفیف در تعرفه‌های فرودگاهی در مناطق محروم گفت: ‌تخفیف تعرفه‌ها در حال حاضر اعمال نمی‌شود اما در فرودگاه‌های استان‌های محروم، نرخ‌های تعرفه، نرخ‌های تشویقی برای جذب شرکت‌های هواپیمایی است.

* بخش ناوبری از فرودگاهی جدا نمی‌شود

‌امیرمکری اظهار داشت: ‌شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران همیشه به عنوان یکی از شرکت‌هایی که‌ درآمد خوبی دارد، مطرح است، اما از آن طرف تجهیزاتی که ما باید برای فرودگاه ها تهیه کنیم و آنها را به روز و ایمن نگه داریم هزینه‌های سنگین خرید و تعمیر و نگهداری دارد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران تاکید کرد:‌ درآمدهای فرودگاهی در حال حاضر پاسخگوی هزینه‌های راهبری و به‌روزرسانی فرودگاه‌ها نیست بنابراین این دو بخش ‌(ناوبری و فرودگاهی) ‌به یکدیگر کمک می‌کنند تا کار پیش برود و برنامه‌ای برای جداسازی این دو بخش نداریم.

* آماده‌سازی ۱۹ فرودگاه برای پروازهای حج امسال ‌ 

امیرمکری بیان کرد: ۱۹ فرودگاه کشور برای پروازهای حج امسال آماده سازی شده‌اند که شامل ۱۸ فرودگاه شرکت فرودگاه‌ها و فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) است.

* خانه‌های سازمان شرکت فرودگاه‌ها فروخته نمی‌شود

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران درباره معافیت شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از فروش خانه‌های سازمانی طبق مصوبه دولت، اظهار داشت: در گذشته دولت مصوبه‌ای ‌داشت مبنی بر اینکه دستگاه‌های دولتی و اجرایی باید همه خانه‌های سازمانی خود را بفروشند، اما مشکلی که شرکت فرودگاه‌ها در این‌باره داشت این بود که این خانه‌های سازمانی در داخل محوطه فرودگاهی است‌ و امکان فروش آن وجود ندارد، بنابراین فروش این خانه‌های سازمانی از آن دستورالعمل مصوبه دولت مستثنی شد.

امیرمکری با بیان اینکه ‌در حال حاضر در فرودگاه‌ها تعدادی واحد مسکونی سازمانی برای کارکنان فرودگاه‌ها وجود دارد، گفت:‌کارکنان فرودگاه‌ها در برخی مواقع به صورت چرخشی به فرودگاه‌های مختلف کشور منتقل می‌شوند بنابراین خانه‌های سازمانی به آنها تعلق گرفته است.