تاریخ: 9:59 :: 2019/07/03
یک زن رئیس بانک مرکزی اروپا شد

سران اتحادیه اروپا در روز سه شنبه توافق کردند کریستین لاگارد فرانسوی را به عنوان رئیس بانک مرکزی اروپا انتخاب کنند.

سران اتحادیه اروپا در روز سه شنبه توافق کردند کریستین لاگارد فرانسوی را به عنوان رئیس بانک مرکزی اروپا انتخاب کنند و بعد از مذاکراتی طولانی مدت که نشان دهنده اختلافات عمیق در این اتحادیه است قراردادی برای پر کردن ۴ شغل ارشد دیگر اتحادیه اروپا امضا کردند.

پس از سه روز مذاکرات اجلاس سران اتحادیه اروپا که بارها تا نزدیک فروپاشی پیش رفت، یک قرارداد بسته شد که حالا باید به تصویب پارلمان اروپا برسد. این قرارداد بلافاصله توسط بلوک سوسیالیست و سبز این مجمع در استراسبورگ رد شد.

دیپلمات‌های اروپایی می‌گویند سران اروپا امیدوارند تصمیم انتخاب دو زن، لاگارد فرانسوی و اورسلا وان در لین، وزیر دفاع آلمان برای دو مقام تصمیم گیرنده اتحادیه اروپا برای اولین بار، پیامی مثبت باشد و آسیب های به وجود آمده توسط این اجلاس را جبران کند.

طبق این قرارداد، وان در لین، یک متحد نزدیک آنگلا مرکل  صدر اعظم آلمان جایگزین جین کلاد جانکر، رئیس کمیسیون اروپا، بازوی اجرایی اتحادیه اروپا می شود.

لاگارد، اولین وزیر دارایی زن فرانسه و رییس صندوق بین المللی پول از ۲۰۱۱، طرفدار پر و پا قرص توانمندسازی زنان است ولی هیچ تجربه  مستقیمی در سیاست پولی ندارد.

بزرگترین وظیفه لاگارد که قبلا گفته بود علاقه ای به کار در اتحادیه اروپا ندارد، احیای اقتصاد منطقه یورو است.

دونالد تاسک، رئیس اجلاس های اتحادیه اروپا گفت:« کریستین لاگارد رئیسی کامل برای بانک مرکزی اروپا ست. من قطعا اطمینان دارم وی رئیسی مستقل خواهد بود».

وان در لین، اگر حکمش تصویب شود، مدیریت یک کمیسیون قدرتمند را برعهده می‌گیرد که بر بودجه کشور های اتحادیه اروپا نظارت دارد و مذاکرات تجاری با کشورهای خارج از اتحادیه را  رهبری می‌کند. ریاست  او سیاست بزرگترین بلوک تجاری جهان و ۵۰۰ میلیون عضو آن را شکل می دهد.

وی  زمانی مشهور بود به یک سیاستمدار بدون خطا ولی یک رسوایی به عنوان وزیر دفاع آلمان داشت که مربوط می‌شد به افراط‌گرایی جناح راست در نیروهای مسلح، عدم آمادگی نظامیان و اعطای پاداش در قراردادهای نظامی.

طی تصمیمات دیگری که روز سه‌شنبه گرفته شد، وزیر امور خارجه اسپانیا، جوزف بورل، به عنوان دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا در بروکسل معرفی شد.

نخست وزیر لیبرال بلژیک ، چارلز میکل هم جایگزین تاسک به عنوان رئیس اجلاسهای اتحادیه اروپا می‌شود. او در این نقش به عنوان رئیس شورای اروپا مسئول ایجاد سازش بین ۲۸ کشور عضو است.