تاریخ: 11:13 :: 2019/07/01
هم‌سازی آمریکا با اروپایی‌ها برای راه‌اندازی اینستکس

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، معتقد است: اروپایی‌ها برای راه اندازی اینستکس با وزارت خزانه‌داری آمریکا هم‌ساز شدند لذا ما نباید انتظار زیادی از آنها داشته باشیم.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه  در واکنش به آمد و شدهای اروپایی‌ها و تماس رئیس‌جمهور با ماکرون و پاسخ به تهدیدات طرف‌های اروپایی برجام ، گفت: اروپایی‌ها بدون نظر آمریکا کاری را انجام نمی‌دهند لذا تهدید و دادن اولتیماتوم به اروپا تاثیری ندارد.

خروجی کانال مالی بی‌خاصیت در قالب اینستکس ماحصل هم‌سازی اروپا با آمریکا

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: اروپایی‌ها اینستکس را هم با تحریم آمریکا هم ساز کردند قبل از اینکه با ایران برای راه‌اندازی این کانال مالی هماهنگی کنند، هماهنگی‌های لازم را با وزارت خزانه‌داری آمریکا انجام دادند.

وی افزود: یکی از دلایل راه اندازی طولانی اینستکس و توان اثرگذاری مالی کم آن هم ساز کردن آن با وزارت خزانه داری آمریکا بود، متاسفانه در نهایت هم خروجی آن در مجموع کانال بی خاصیتی شد.

فلاحت پیشه تاکید کرد: به نظر ما نباید خیلی بر روی کانال مالی اینستکس مانور دهیم زیرا سبب می‌شود تا این کانال مالی هم مورد تحریم آمریکا قرار بگیرد و این اقدام اثر منفی باز بر روی اقتصاد ایران می‌گذارد.

تهدید ایران و رایزنی با اروپا در قالب استفاده از ابزار دیپلماسی عمومی

این نماینده مردم در مجلس دهم، معتقد است: رایزنی با اروپایی‌ها با این دید که آنها بدون هماهنگی آمریکا تصمیم نمی‌گیرند نشان از درک روبط بین الملل دارد زیرا این موضوع یک واقعیت است. اما در حقیقت آنچه در شرایط کنونی باقی مانده بین ایران و آمریکا است، تنش یا فضای دیپلماتیک یا فضای رفع تنش تنها دو سر طیف دارد که ایران در یک سو و آمریکا در آن سوی آن قرار گرفته است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در این شرایط ایران از آمدوشدهای دیپلماتیک و تماس‌های تلفنی به عنوان ابزار دیپلماسی عمومی استفاده می‌کند تا از این طریق حقانیت‌های خود را اعلام کند اما ما نباید انتظار زیادی از اروپایی‌ها داشته بلاشیم.