سلبریتی‌ها برای بهتر دیده شدن گاهی اظهارنظر می‌کنند
تاریخ: 10:49 :: 2019/06/11
چرا برای سلبریتی‌ها قانونی وجود ندارد؟!

ورود چهره‌های مختلف هنری، ورزشی و یا به عبارتی سلبریتی‌ها در حوزه‌های غیرتخصصی در فضای مجازی و حقیقی موضوعی شد تا با مریم یوسفی جامعه‌شناس و استاد دانشگاه این موضوع را بررسی کنیم.

مریم یوسفی در خصوص حضور چهره‌های هنری، فرهنگی، ورزشی و … در فضاهای مختلف مجازی و حقیقی برای اظهار نظر شخصی در زمینه‌های غیر تخصصی به خبرنگار برنا گفت: در بسیاری از کشورهای جهان چهره‌های شناخته شده مانند هنرمندان و ورزشکاران و… در جهت ارائه یک کالا، یک فعالیت و یا موضوع از اعتبار نام و هنر خود با داشتن آگاهی و شناخت لازم از فواید و یا مضرات آن کالا و یا موضوع استفاده می‌کنند.

وی افزود: معرفی و یا نشان دادن کالا و یا هر موضوع دیگر  دارای تعاریف مشخصی است. متاسفانه در کشور ما این مسائل تعریف نشده و عنان گسیخته پیش می‌رود. فضای مجازی یکی از مهمترین بسترهایی است که امروزه در آن  هر فردی به خود این اجازه را می دهد که در حوزه غیر از تخصص خود ورود کرده و برای جذب مخاطبان بیشتر و ماندن در صحنه به معرفی و یا تبلیغ هر جنس، کالا یا حتی معرفی گروه، ارگان و … که در شناخت آن آگاهی و شناخت کافی هم ندارند بپردازند.

یوسفی افزود: برای مثال پرویز پرستویی یا خانم مهناز افشار بسیار راحت در همه حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و یا دفاع از حقوق بشر نظر پردازی کرده و آن را منتشر می کنند، اما آیا یک صادر کننده کفش، یک کارمند بانک و یا یک وکیل دادگستری می تواند در نقش یک بازیگر ظاهر شود؟! نه، چرا که تخصص آن را نداشته و هرگز نمی تواند در جایگاه غیر از کار و حرفه خود قرار بگیرد.

این جامعه شناس گفت: انگار که رقابتی بین چهره‌های شناخته شده برای بهتر دیده شدن آنها وجود دارد و مردم هم با توجه به فضاسازی و این فرهنگ غلط که هر که هرچه بگوید درست است را می‌پذیرند و بدون هیچ بررسی از گفته آنها پیروی می‌کنند.

یوسفی در پاسخ به این سوال که این اجازه را مردم به قشر سلبریتی داده‌اند؟ یا فرهنگ سازی لازم صورت نگرفته؟ و یا اینکه قانون مشخصی در میان نیست؟ گفت: در کشورهای جهان سوم قانون زمانی اعمال می شود که جامعه آسیب های زیادی از یک مساله دیده باشد. به نظر من قانونی  وجود ندارد که موجب این نابسامانی نشات گرفته از فضای مجازی می شود.

وی تصریح کرد: وقتی در جامعه ای پول و پارتی قدرت اول به حساب آمده و موجب می شود که تعاریف ، جایگاه مناسب خود را در بستری های اخلاقی از دست بدهد ما با این معضلات و چالش ها رو به رو هستیم که یک بازیگر دارویی را تبلیغ می کند که خود از عوارض آن بی اطلاع است.

یوسفی در پایان گفت: ای کاش با اعمال قوانین مناسب برای پیشگیری و ساماندهی اینگونه حضور چهره ها در حوزه های غیر تخصصی تصمیم گیری منطقی شود.