احتمال استیضاح رحمانی هم وجود دارد
تاریخ: 10:17 :: 2019/06/11
شخص رئیس جمهور از عملکرد وزارت صنعت رضایت ندارد

رضا انصاری گفت: شخص رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهور از عملکرد وزارت صنعت در حوزه‌های مختلف و مشکلاتی که پیش آمده به هیچ عنوان رضایتی ندارند. اگر شرایط به این روال طی شود احتمال استیضاح وزیر صنعت در مجلس هم بسیار وجود دارد.

۲۲ دی ماه پارسال بود که خودروسازی سایپا با افزایش ۳۰ تا ۸۶ درصدی قیمت‌ خودروهای تولیدی خود موج جدیدی از تغییر قیمت‌ها را کلید زد، به طوری که قیمت پراید به ۵۰ میلیون تومان رسید.

بهانه افزایش قیمت خودرو از سوی خودروسازان افزایش قیمت ارز بود که شورای رقابت اجازه این افزایش قیمت را به خودروسازان نداد، اما پس از اینکه سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان متولی قیمت‌گذاری بازار خودرو شد، قرار بر این شد که قیمت خودرو  پنج درصد کمتر از قیمت حاشیه بازار تعیین شود تا از این طریق بازار خودرو ساماندهی شود، اما وضعیت بازار خودرو نه تنها ساماندهی نشد، بلکه روز به روز بدتر هم شد.

به طوری که دو غول بزرگ خودروسازی کشور در حالی روزانه طرح‌های پیش فروش و فروش فوری خود را تمدید می‌کنند که آمارها نشان از کاهش تولید خودرو از ابتدای سال ۹۸ دارد، به طوری که براساس آمار منتشر شده از سوی انجمن خودروسازان کشور، در فروردین‌ ماه امسال ۴۲ هزار و ۶۳۳ دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شده که در مقایسه با آمار تولید خودرو در فروردین‌ماه سال ۹۷، حدود ۴۷ درصد تولید کاهش داشته است.

همچنین در حال حاضر ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو ناقص به ارزش بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان در پارکینگ خودروسازان دپو شده است که خودروسازان دلیل عدم انجام به تعهدات خود را کمبود قطعه عنوان می‌کنند.

این روزها وضعیت بازار خودرو به حدی آشفته است که حدود دو هفته پس از هشدار سازمان بازرسی در خصوص نوسانات ایجاد شده در بازار خودرو و افزایش بی‌رویه قیمت محصولات ایران‌خودرو و سایپا، معاون اول رئیس‌جمهور به وزیر صنعت، معدن و تجارت دستور پیگیری موضوع را داده است.

به طوری که اسحاق جهانگیری از رضا رحمانی خواسته است برای ساماندهی تقاضای واقعی و افزایش تولید خودرو اقدام و از طریق حذف رانت برای گروه‌ها و افراد خاص، افزایش تولید و ساماندهی تقاضای واقعی را دنبال کند.

رضا انصاری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قیمت خودرو بسیار تحت تاثیر پارامتر قیمت ارز است، گفت: در حال حاضر قیمت خودرو به دنبال کاهش قیمت دلار روند نزولی به خود گرفته است، به عبارتی هر چقدر که بازار خودرو این پالس را دریافت کند که می‌تواند شرایط اقتصاد کلان کشور بهبود پیدا کند امکان کاهش قیمت خودرو در بازار وجود دارد.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزارت صنعت باید تولید خودرو را افزایش دهد که این موضوع خیلی در شرایط فعلی برای وزارت صمت مقدور نیست و وزارتخانه و خودروسازان تا حدی می‌توانند خودرو تولید کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: معتقدم راهکار اصلی که می‌تواند باعث ساماندهی و کاهش قیمت در بازار خودرو شود این است که دولت و بانک مرکزی کمک کنند تا شرایط واردات خودرو با ارز منشا خارجی فراهم شود.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر دولت کمک می‌کرد و واردات خودروهای خارجی با ارز منشا خارجی آزاد می‌شد بدون شک شاهد کاهش چشمگیر قیمت خودرو در بازار بودیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: معتقدم بخش قابل توجهی از این آشفته‌ بازاری که در حال حاضر در بازار خودرو وجود دارد به دلیل سوء‌مدیریت وزارت صنعت است که نمی‌تواند نقش نظارتی و حاکمیتی خود را بر خودروسازان اعمال کند.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: عملکرد وزارت صنعت در حوزه صنعت خودرو به هیچ عنوان قابل قبول نیست. متاسفانه وعده‌هایی که رضا رحمانی قبل از قبول مسئولیت وزارتخانه به کمیسیون صنایع و معادن مجلس داد تاکنون عملیاتی نشده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: بحثی که با آقای رحمانی داشتیم تنها بازار خودرو نبود، بلکه بحث اصلی مجلس ساماندهی صنعت خودرو بود. به طوری که دغدغه اصلی نمایندگان مجلس سه محور ایجاد محیط رقابتی در صنعت خودرو، افزایش بهره‌وری در صنعت خودرو، اصلاح ساختار مالکیت صنعت خودرو است که تا امروز وزیر در این راستا گامی برنداشته است.

وی ادامه داد: تا زمانی که ساختار مالکیت بنگاه‌های خودروسازی کشور اصلاح نشود به هیچ عنوان صنعت خودروسازی به معنای واقعی یعنی تولید خودروی رقابتی با میزان کیفیت و تکنولوژی بالا نخواهیم داشت.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: شخص رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهور از عملکرد وزارت صنعت در حوزه‌های مختلف و مشکلاتی که پیش آمده به هیچ عنوان رضایتی ندارند. اگر شرایط به این روال طی شود احتمال استیضاح وزیر صنعت در مجلس هم بسیار وجود دارد.

همچنین محمدرضا منصوری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: هنوز نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخصوص استیضاح رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت تصمیمی نگرفته‌اند.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برخی نمایندگان کمیسیون صنایع و معادن مجلس نسبت به عملکرد وزیر صنعت، معدن و تجارت منتقد هستند، اما تاکنون رای‌گیری درخصوص استیضاح و برکناری رضا رحمانی در این کمیسیون صورت نگرفته است.