گروه: : / * / وبگردی
تاریخ: 12:02 :: 2019/06/02
سریع‌ترین قطار‌های جهان؛ سفر ریلی با سرعتی تا ۶۰۰ کیلومتر در ساعت!

در این گزارش قصد داریم شما را با سریع‌ترین قطار‌های جهان آشنا کنیم.

قطار جدید کشور چین که در سال ۲۰۲۱ بهره‌برداری خواهد شد، قرار است تا بین دو شهر پکن و شانگهای، تردد کند. قطار‌های فعلی، در حال حاضر این فاصله را در چهار ساعت و سی دقیقه طی می‌کنند. این فناوری جدید، فاصله زمانی دو شهر را به سه ساعت و سی دقیقه خواهد رساند.

این موضوع باید در نظر گرفته شود که سرعت یک هواپیما بین ۸۸۰ تا ۹۳۰ کیلومتر در ساعت است و این قطار جدید با توجه به عدم نیاز به راه‌اندازی اولیه، می‌تواند به راهی سریع‌تر و ارزان‌تر برای تردد بین دو شهر تبدیل شود.

۱۰. THSR ۷۰۰ T – تایوان – ۲۹۹/۹۹ کیلومتر در ساعت

با سریع‌ترین قطار‌های جهان آشنا شوید

THSR ۷۰۰ T، یکی از قطار‌های استاندارد تایوان است که از سال ۲۰۰۷، در خطوط ریلی این کشور استفاده می‌شود. این قطار با سرعت ۲۹۹ کیلومتر در ساعت، زمان انتقال در فواصل شهری این منطقه را تا ۵۰٪ کاهش داده است.

THSR ۷۰۰ T از ۱۲ واگن تشکیل‌شده که ۹ واگن آن به تولید و انتقال انرژی در این قطار پیشرفته کمک می‌کنند. این قطار توسط شرکت Kawasaki ژاپن طراحی‌شده، اما شرکت Hitachi نیز در طراحی قسمت‌های مختلف آن دست داشته است. THSR ۷۰۰ T تنها ۱۵ دقیقه زمان لازم دارد تا به سرعت ۲۹۹ کیلومتر در ساعت برسد.

سیستم‌های پیشرفته امنیتی این قطار، حرکات، فشار، مشکلات تعادل و آتش‌سوزی را بررسی و حتی پیش‌بینی می‌کنند. هرچند این قطار تنها در کشور تایوان استفاده می‌شود، اما سیستم‌های امنیتی آن، از قوانین بین‌المللی تردد قطار‌ها پشتیبانی می‌کنند.

تاکنون ۳۰ مورد از این قطار در کشور تایوان استفاده‌شده است. THSR ۷۰۰ T به یک واگن بیزینس و یازده واگن استاندارد مجهز است. واگن بیزینس ۶۶ مسافر را در خود جای می‌دهد و ۱۱ واگن استاندارد نیز ۹۲۳ مسافر را به شهر‌های مختلف انتقال می‌دهند. واگن‌ها به‌صورت ساندپروف طراحی‌شده‌اند و صدای موتور‌ها به واگن نفوذ نمی‌کند. در هر واگن می‌توانید اطلاعات حرکت قطار و نقشه عبوری قطار را به‌صورت زنده مشاهده کنید.

۹. ETR ۵۰۰ Frecciarossa – ایتالیا – ۳۰۰ کیلومتر در ساعت

با سریع‌ترین قطار‌های جهان آشنا شوید

ETR ۵۰۰ Frecciarossa یکی از سریع‌ترین قطار‌های کشور ایتالیا است که توسط شرکت Trenitalia طراحی و ساخته شده است. این قطار از حداکثر سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت بهره می‌برد و در خط میلان، رم و ناپل استفاده می‌شود. فاصله دو شهر میلان و رم با استفاده از این قطار، تنها در دو ساعت و چهل دقیقه طی می‌شود.

Frecciarossa یک مدل مدرن‌تر از قطار ETR ۵۰۰ است که سال‌ها پیش توسط شرکت‌هایی مختلف، طراحی و بهبود داده شد. این قطار چهار واگن مختلف دارد که از کلاس‌های استاندارد، ویژه، بیزینس و اختصاصی تشکیل می‌شود. واگن‌ها ساندپروف هستند و وای‌فای رایگان نیز در اختیار مسافران قرار دارد.

۸. SNCF TGV Duplex – فرانسه – ۳۲۰ کیلومتر در ساعت

با سریع‌ترین قطار‌های جهان آشنا شوید

TGV duplex، یکی از سریع‌ترین قطار‌های کشور فرانسه است که با سرعتی نزدیک به ۳۲۰ کیلومتر در ساعت، تمامی شهر‌های بزرگ و کوچک فرانسه را به هم متصل کرده است. این قطار که در سال ۲۰۱۱ طراحی‌شده، در اغلب کشور‌های اروپایی تردد می‌کند و یک قطار بین‌المللی و استاندارد به‌حساب می‌آید.

در طراحی TGV duplex از آلومینیوم بسیار سبک استفاده‌شده تا وزن این قطار کاهش پیدا کند. ۹۰٪ مواد استفاده‌شده در طراحی TGV duplex از مواد سبز و بازگشت‌پذیر به طبیعت است.

این قطار توانایی جابجایی ۵۰۸ مسافر را دارد و از سه کلاس استاندارد، ویژه و اختصاصی بهره می‌برد. در کلاس استاندارد که ارزان‌ترین کلاس است، از صندلی‌های ضد کمردرد استفاده‌شده و امکان خرید مواد غذایی نیز فراهم است. در کلاس ویژه که تقریباً دو برابر قیمت دارد، نوشیدنی، روزنامه، مجله و وای‌فای رایگان در اختیار مسافران قرار می‌گیرد.

۷. Alstom Euroduplex – اروپا – ۳۲۰ کیلومتر در ساعت

با سریع‌ترین قطار‌های جهان آشنا شوید

Alstom Euroduplex نسخه‌ای جدیدتر از TGV duplex است که با وزن کمتر، سرعت ۳۲۰ کیلومتر در ساعت را حفظ کرده است. این قطار در خطوط بین‌المللی سوئیس، فرانسه، آلمان و لوکزامبورگ، به جابجایی مسافر مشغول است.

برخلاف TGV duplex، قطار Alstom Euroduplex می‌تواند ۱۰۲۰ مسافر را به مقصد برساند. آیرودینامیک Alstom Euroduplex نیز از نسخه پیشین بهتر است که مصرف سوخت را با حفظ سرعت و افزایش مسافر، کاهش داده است. مسافران می‌توانند در این قطار، شرایط سفر را از طریق صفحه‌نمایش‌های نصب‌شده در واگن‌ها مشاهده کنند. وای‌فای رایگان نیز در اختیار مسافران قرار گرفته است.

۶. E ۵ Series Shinkansen Hayabusa – ژاپن – ۳۲۰ کیلومتر در ساعت

با سریع‌ترین قطار‌های جهان آشنا شوید

E ۵ یکی از سریع‌تر سرویس‌های حمل‌ونقل کشور ژاپن است. این قطار از سال ۲۰۱۱، توکیو و آئوموری را به هم متصل کرده است. فاصله دو شهر با سرعت سیصد و بیست کیلومتری این قطار، تنها در دو ساعت و ۵۶ دقیقه طی می‌شود. در بررسی سرعت، وقتی سرعت چند قطار با هم برابر باشد، سریع‌ترین قطار از روی شتاب رسیدن به حداکثر سرعت انتخاب می‌شود و این قطار از دو قطار فرانسوی پیشین، شتابی سریع‌تر دارد.

واگن جلویی این قطار، یک دماغ ۱۵ متری دارد که به کاهش صدا و لرزش در دیگر واگن‌ها کمک می‌کند. E ۵ از ۱۰ واگن تشکیل‌شده که ۷۳۱ نفر را در خود جای می‌دهند. این قطار سه کلاس استاندارد، سبز و لوکس دارد. ۶۵۸ صندلی در حالت استاندارد هستند و ۵۵ صندلی نیز در کلاس متوسط و سبز قرار دارند. ۱۸ صندلی نیز قسمت لوکس قطار را تشکیل داده‌اند که قیمتی بسیار بالا دارند.

صندلی‌های بخش لوکس، چرمی هستند و به اقلامی مثل پتو، چشم‌بند یک بار مصرف و کوسن مجهز شده‌اند. نوشیدنی و غذای رایگان نیز تنها در این بخش سرو می‌شود.

۵. Talgo ۳۵۰ – اسپانیا – ۳۵۰ کیلومتر در ساعت

با سریع‌ترین قطار‌های جهان آشنا شوید

همان‌طور که از نام قطار Talgo ۳۵۰ مشخص است، این قطار می‌تواند تا سرعت ۳۵۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند. Talgo ۳۵۰ که بین دو شهر مادرید و بارسلونا تردد می‌کند، یک قطار لوکس و گران‌قیمت محسوب می‌شود.

Talgo ۳۵۰ دو واگن رانندگی و ۱۲ واگن مسافری دارد. این واگن‌ها به چهار کلاس اصلی، متوسط، خوب و لوکس تقسیم‌شده‌اند. در کلاس لوکس، مسافران می‌توانند در صندلی خود فیلم ببیند و به موسیقی گوش دهند. اطلاعات سفر نیز در تمامی واگن‌ها به‌صورت زنده در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

۴. Siemens Velaro E/AVS ۱۰۳ – اسپانیا – ۳۵۰ کیلومتر در ساعت

با سریع‌ترین قطار‌های جهان آشنا شوید

Velaro E یکی از مشهورترین قطار‌های کشور اسپانیا است که توسط شرکت آلمانی Siemens طراحی و ساخته‌شده است. درست مثل Talgo ۳۵۰، این قطار هم بین دو شهر مادرید و بارسلونا، تردد می‌کند.

حداکثر سرعت قطار ۳۵۰ کیلومتر است، اما Velaro E می‌تواند مسافران را در زمان دو ساعت و سی دقیقه، و ده دقیقه زودتر از Talgo به مقصد برساند. البته شرکت زیمنس ادعا دارد که حداکثر سرعت قطار، ۴۰۰ کیلومتر در ساعت است که به دلیل ضعف سیستم ریلی کشور اسپانیا، تا ۳۵۰ کیلومتر در ساعت کاهش داده شده است.

این قطار در سال ۲۰۰۱ از شرکت زیمنس خریداری‌شده، اما پس از بررسی‌های فراوان، در سال ۲۰۰۷ به سیستم ریلی اسپانیا اضافه شده است. Velaro E هشت واگن مسافری دارد و می‌تواند تا ۴۰۴ مسافر را جابجا کند.

۳. AGV Italo – ایتالیا – ۳۶۰ کیلومتر در ساعت

با سریع‌ترین قطار‌های جهان آشنا شوید

AGV Italo سریع‌ترین قطار کشور ایتالیا و اروپا محسوب می‌شود. این قطار در سال ۲۰۰۸ با قیمت ۶۵۰ میلیون دلار خریداری شده است. البته در تست‌های اولیه، AGV Italo توانست تا سرعت ۵۷۰ کیلومتر در ساعت را نیز ثبت کند، اما کارشناسان امنیتی بر این باورند که امن‌ترین سرعت استفاده از AGV Italo، سرعت ۳۶۰ کیلومتر در ساعت است.

فاصله شهر‌های رم و ناپل با استفاده از AGV Italo، به کمتر از یک ساعت رسیده است. ۹۸ درصد از قسمت‌ها و اجزای این قطار از مواد تجدید پذیر و سبز تشکیل‌شده که جوایز زیادی را برای شرکت‌های سازنده AGV Italo به همراه داشته است.

AGV Italo از یازده واگن و سه کلاس مسافرتی مختلف تشکیل‌شده است. تمامی کلاس‌ها از صندلی‌های راحت چرمی، تلویزیون و وای‌فای رایگان بهره می‌برند.

۲. Harmony CRH ۳۸۰ A – چین – ۳۸۰ کیلومتر در ساعت

با سریع‌ترین قطار‌های جهان آشنا شوید

Harmony CRH ۳۸۰ A دومین قطار سریع در حال استفاده جهان محسوب می‌شود که از سال ۲۰۱۰ به خطوط ریلی کشور چین اضافه شده است. این قطار الکتریکی می‌تواند در کمتر از چهار دقیقه به سرعت ۳۸۰ کیلومتر در ساعت برسد.

طراحی ماهی‌شکل این قطار باعث شده تا Harmony CRH ۳۸۰ A در فیلم‌های سینمایی مختلف مورد استفاده قرار بگیرد. این قطار کاملاً آلومینیومی از نوع بی‌صدا و بدون لرزش است. در واقع با سوارشدن به این قطار و در حالتی که به بیرون نگاه نکنید، متوجه حرکت قطار نخواهید شد.

Harmony CRH ۳۸۰ A در دو کلاس عادی و ویژه، ۴۹۴ مسافر را جابجا می‌کند. هر مسافر در صندلی خود از شارژر، چراغ مطالعه و تلویزیون بهره می‌برد. قسمت ویژه نیز نزدیک به واگن راننده است و یک تصویر خاص و بی‌نظیر را از عملکرد راننده، در اختیار کاربران قرار می‌دهد. یک واگن نیز به‌طور کامل به یک رستوران و کافه تبدیل‌شده تا مسافران، بهترین تجربه سفر را از Harmony CRH ۳۸۰ A به خاطر بیاورند.

۱. Shanghai Maglev – چین – ۴۳۰ کیلومتر در ساعت

با سریع‌ترین قطار‌های جهان آشنا شوید

Shanghai Maglev سریع‌ترین قطار در حال استفاده جهان است که به‌صورت مغناطیسی طراحی شده است. این قطار معلق می‌تواند تا سرعت ۴۳۰ کیلومتر در ساعت را ثبت کند که تجربه‌ای بی‌نظیر و البته کمی ترسناک برای مسافران خواهد بود.

برخلاف دیگر قطارها، Shanghai Maglev چرخ ندارد و روی یک ریل فلزی و مغناطیسی، به‌صورت معلق قرار می‌گیرد. عدم وجود هیچ‌گونه اصطکاک در حرکت Shanghai Maglev، باعث شده تا لرزش و صدا به حداقل ممکن برسد.

Shanghai Maglev در کمتر از ۴ دقیقه به سرعت بی‌نظیر ۴۳۰ کیلومتر می‌رسد. ریل اختصاصی این قطار تنها ریل مغناطیسی جهان است و برای دانشمندان نیز به یک مکان توریستی تبدیل شده است.

شرکت‌های Siemens و ThyssenKrupp، دو شرکتی هستند که سریع‌ترین قطار جهان را طراحی کرده‌اند. این قطار از سال ۲۰۰۴ در تنها خط مغناطیسی جهان، مشغول به جابجایی مسافر است.

البته Shanghai Maglev، یک قطار بین‌شهری محسوب نمی‌شود و سفر با این قطار تنها هفت دقیقه و بیست ثانیه طول می‌کشد. ۵۷۴ مسافر، هر ۱۵ دقیقه یک بار با استفاده از Shanghai Maglev، فاصله درون‌شهری تا فرودگاه را طی می‌کنند. بلیت کلاس عادی این قطار ۸ دلار و کلاس ویژه ۱۶ دلار قیمت‌گذاری شده است.

سرعت قطار‌ها در ایران

با سریع‌ترین قطار‌های جهان آشنا شوید

هرچند تا اینجا با قطار‌هایی با سرعتی فراتر از ۳۰۰ کیلومتر در ساعت روبرو بودیم، اما در ایران سریع‌ترین قطار‌ها می‌توانند حداکثر تا ۱۶۰ کیلومتر را در هر ساعت طی کنند. به‌طورکلی سرعت خطوط ریلی ما کمتر از ۱۰۰ کیلومتر در ساعت است و میانگین سرعت نیز روی عدد ناامیدکننده ۷۰ کیلومتر قرار گرفته است.

خط سریع تهران قم نیز که سریع‌ترین قطار کاربردی ایران محسوب می‌شود، با سرعتی نزدیک به ۱۲۰ کیلومتر در ساعت، مسافران را بین دو شهر جابجا می‌کند.