تاریخ: 11:38 :: 2019/05/29
دعوای مرکل و مکرون بر سر «وبر» بالا گرفت

به دنبال انتخابات پارلمان اروپا، رهبران اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه به منظور گفت‌وگو پیرامون انتخاب رهبران مؤسسات و کمیسیون‌های مختلف این نهاد در بروکسل گردهم آمدند و برای خودشان ضرب‌الاجل کوچکی برای توافق درخصوص رهبران ارشد این نهاد و اینکه نیمی از آن‌ها زن باشند، تعیین کردند.

خبرگزاری رویترز نوشت، همزمان با اینکه رهبران ۲۸ کشور اتحادیه اروپا در نشستی غیرعلنی برای انتخاب رهبر جدید این بلوک برای پنج سال آتی با یکدیگر مذاکره می‌کردند، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان از اینکه امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه نامزد ترجیحی برلین یعنی “مانفرد وبر” قانون‌گذار راست میانه آلمان را رد کرد، بسیار ناراحت شد.

ماکرون پس از پایان این نشست در بروکسل به خبرنگاران گفت: اصلی‌ترین موضوع برای من این است که افرادی که در حساس‌ترین سمت‌های اتحادیه اروپا قرار می‌گیرند دیدگاه‌های ما را به اشتراک بگذارند و افرادی کاملا کاریزماتیک، خلاق و شایسته باشند.

وی افزود: برای من بسیار مهم است که یک تعادل جنسیتی داشته باشیم و به همین خاطر دو مرد و دو زن را معرفی می‌کنیم.

وی افزود: رهبران قوی باید ریاست اصلی‌ترین نهادهای اتحادیه اروپا را در اختیار بگیرند و شورای اتحادیه اروپا تا قبل از پایان نشست اتحادیه اروپا در ماه ژوئن در خصوص نامزدها برای پست‌های کلیدی تصمیم‌گیری خواهد کرد.

ماکرون تأکید کرد: رهبران کشورهای اتحادیه اروپا توافق کردند تا درخصوص چهار رهبر نهادهای کلیدی اروپا تا قبل از نشست ماه ژوئن تصمیم‌گیری کنند. ما به رهبران قدرتمندی نیاز داریم که کاملا مجرب و درست باشند.

به گفته ماکرون، رهبران نهادهای کلیدی اتحادیه اروپا باید زنان و مردانی باشند که به اندازه کافی برای اجرای وظایف صلاحیت داشته باشند و اروپا را تا حد ممکن قدرتمند سازند.

رئیس جمهور فرانسه افزود: نباید هیچ روند خودکاری در انتخاب رئیس کمیسیون اروپا وجود داشته باشد. لازم و ضروری است که تمامی نهادها و اختیارات آن‌ها را مد نظر بگیریم. شورای اروپا به نوعی یک نقش کلیدی و اصلی دارد و پارلمان اروپا نیز به نوع خودش نقش کلیدی را ایفا می‌کند. ما تصمیم گرفتیم تا به دونالد تاسک، رئیس شورای اروپا این اختیار را بدهیم تا طی چند هفته آتی درخصوص این مسئله اقدامات لازم را انجام دهد و در خصوص اسامی احتمالی نامزدها بر مبنای مذاکرات‌مان تصمیم‌گیری کند.

انتخابات اتحادیه اروپا که هر پنج سال یک بار برگزار می‌شود بدان معناست که افراد جدیدی ریاست نهادهای کلیدی اتحادیه اروپا از جمله شورای اروپا را بر عهده می‌گیرند.

اگزاویه بتل، نخست وزیر لوکزامبورگ این رقابت را به عنوان جست‌وجویی برای «آقا یا خانم بعدی اروپا» توصیف کرد.

رهبران دولت ملی توافق کردند تا نامزدهای خود را در نشست بعدی‌شان که قرار است ۲۰ و ۲۱ ژوئن (۳۰ و ۳۱ خرداد) برگزار شود، نهایی سازند.

مرکل در کنفرانس خبری گفت: ما توافق کردیم که مهم و ضروری است که ما نشان دهیم قادر به انجام اقدامات هستیم و تا زمان برگزاری نشست ژوئن باید پیشنهادمان را برای پست رئیس کمیسیون اروپا ارائه دهیم.

مرکل گفت: ماکرون باید واقع‌بین باشد و این حقیقت را در نظر بگیرد که حزب مردم اروپا که وبر را برای کمیسیون اروپا نامزد کرده است همچنان بزرگ‌ترین گروه در شورای جدید اتحادیه اروپا محسوب می‌شود.

ماکرون با نامزدی وبر مخالف است و در عوض “مارگارت وستاگر” از دانمارک، “میشل بارنیه” سیاست‌مدار راست میانه اهل فرانسه و رئیس هیأت مذاکره کننده اروپا برای بریگزیت و “فرانس تیمرمانس” از حزب سوسیال دموکرات هلند را به عنوان نامزدهای مناسب برای ریاست کمیسیون اتحادیه اروپا معرفی کرده است.

اسپانیا و سوئد از تیمرمانس حمایت کردند درحالی که ایرلند و کرواسی موافق وبر هستند. لوکزامبورگ و اسلونی نیز حامی وستاگر یکی از معدود زنان در این رقابت هستند.

دونالد تاسک، رئیس این نشست که برای دستیابی به فهرست نامزدها که باید توسط رهبران ۲۸ کشور اتحادیه اروپا تأیید شود با کشورهای اروپایی در حال مذاکره است، گفت: تعادل جنسیتی یعنی اینکه ما دست کم دو نامزد زن داشته باشیم.

مرکل و ماکرون قرار است روز پنج‌شنبه مذاکرات بیشتری در شهر آخن آلمان برگزار کنند.