تاریخ: 9:51 :: 2019/05/20
امانی: عربستان و امارات تاکنون در مورد انفجارهای منطقه موضع خوشایند از مصر دریافت نکرده‎اند

حافظ منافع سابق ایران در قاهره با اشاره به سخن مقامات مصری مبنی بر اینکه بار‌ها تاکید کرده بودند که امنیت خلیج فارس برای مصر مهم است، گفت: البته این سخن بیشتر به صورت کلامی بیان می‌شود

مجتبی امانی، حافظ منافع سابق ایران در قاهره  در خصوص اخباری مبنی بر افشای فشار عربستان و امارات بر مصر برای موضعگیری علیه ایران پس از رخ دادن حادثه بندر فجیره گفت: این روز‌ها اخبار دستکاری و تحریف شده در مورد وضع منطقه بسیار زیاد به گوش می‌رسد و دشمن تلاش می‌کند از این طریق، جنگ روانی علیه ایران پدید آورد.

وی افزود: از آنجا که در صحنه عملی و میدان امکان هیچ اقدامی از طرف آمریکایی‌ها به صورت نظامی متصور نیست، اما به نظر می‌رسد علی رغم همه سرمایه گذاری دو کشور امارات و سعودی بر روی حضور نیرو‌های نظامی برای پشتیبانی از آن‌ها در منطقه این اتفاق به گونه‌ای غیر قابل باوربرای آنها محقق نشده است.

امانی با اشاره به دو حادثه رخ داده در بندر فجیره امارات و بندر ینبع سعودی گفت: در این دو حادثه ما شاهد هیچ واکنش چندان قوی از سوی آمریکایی‌ها یا دیگر کشور‌ها که سعی می‌کردند سعودی را به پشتیبانی خود دلگرم کنند، ندیدیم.

حافظ منافع سابق ایران در قاهره در خصوص موضع مصری‌ها در خصوص این حوادث نیز گفت: در خصوص موضع این کشور باید توجه داشت که آن‌ها هم در چارچوب معامله گرانه با سعودی ها و اماراتی‌ها برخورد می کنند وهمچنین البته اراده آمریکایی ها  را نیز در این میان در نظر می‌گیرند.

وی افزود: به هر حال در این روند حدس زده می‌شودمصری‌ها که نوعی عدم توجه از سعودی‌ها را نسبت به خود مشاهده می‌کردند،  این روزها   موضعی  راجع به دو حادثه اخیرکه امارات و سعودی بتوانند روی آن حساب کنند، از خود نشان ندادند.

امانی با اشاره به سخن مقامات مصری مبنی بر اینکه بار‌ها تاکید کرده بودند که امنیت خلیج فارس برای مصر مهم است، گفت: اما این سخن بیشتر به صورت کلامی و برای خوشامد سعودی‌ها و اماراتی‌ها بیان می‌شود.

حافظ منافع سابق ایران در قاهره در پایان تصریح کرد: تلاش سعودی‌ها و اماراتی‌ها در این خصوص تاکنون نتیجه‌ای در برنداشته است. ذکر این نکته مهم است که باید کشور‌های منطقه بر یک پیمان جمعی برای خود تلاش کنند و نگاه‌های خارج از منطقه راه به جایی نخواهد برد.