گروه: وبگردی
تاریخ: 10:33 :: 2018/07/28
آبشار اوبن، آبشاری در میان درختان سبز ساری

شار اوبن یکی از زیباترین و بکرترین آبشارهای ایران محسوب می شود. این آبشار در جنگل دودانگه ساری واقع شده است.

بشار اوبن یکی از زیباترین و بکرترین آبشارهای ایران محسوب می شود. این آبشار در جنگل دودانگه ساری واقع شده است.  پناهگاه حیات وحش دودانگه و چهاردانگه در دو بخش دودانگه و چهاردانگه ساری است. این منطقه مساحتی حدودا ۱۵۶۷۳ هکتار دارد. این منطقه در سال ۱۳۵۴ جزو مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست ایران شد.

آبشار اوبن

آبشار اوبن

آبشار اوبن

طبیعت منطقه دودانگه

در گذشته کل این پناهگاه در محدوده بخش دودانگه بوده ولی بعد از پیوستن دهستان نرماب به بخش چهاردانگه، قسمت‌هایی از این پناهگاه در این بخش قرار گرفت. اقلیم منطقه، اقلیم آمبرژه برای ارتفاع پایین مرطوب سرد و برای ارتفاع بالاتر نیمه‌خشک و سرد است.

آبشار اوبن

آبشار اوبن

آبشار اوبن

اوبن که به زبان محلی به معنی زیرآب است درست در مرز استان های سمنان و مازندران قرار دارد. ارتفاع آبشار اوبن از سطح آبهای آزاد در حدود ۱۸۰۰ متر است. آب آبشار از چشمه های طبیعی در بالادست آبشار تامین می شود و  بعد از جاری شدن بر روی زمین به شیرین رود و سپس به رودخانه تجن سرازیر میشود.

آبشار اوبن

آبشار اوبن

آبشار اوبن

اوبن جزو آبشارهایست که در میان درختان تنومند و سر به فلک کشیده جنگلهای شمال ایران قرار دارد. برای رفتن به این آبشار کافی ست به روستای سنگده بروید. برای دسترسی به روستای سنگده باید از جاده فیروزکوه در قسمت پل سفید به سمت شرق خارج شوید و مسیر را ادامه دهید تا سنگده را ببینید. راه که ادامه بدهید تابلوی ابشار را خواهید دید. از روستای سنگده تا آبشار مسیر خاکی و از میان جنگل گذر می کند که بسیار جاده ای زیبایی است.

آبشار اوبن

آبشار اوبن

آبشار اوبن

مسیر دسترسی به آبشار

بهترین فصل برای رفتن و بازدید از این منطقه بهار و اوایل تابستان است. البته فصل پاییز این منطقه یکی از زیباترین مناطق خطه شمال میشود اما به علت اقلیم سرد این منطقه، دسترسی به آبشار بسیار سخت تر است.