تاریخ: 8:42 :: 2019/05/13
ترس به جان شیخ های اماراتی افتاد/ از دستپاچگی اولیه تا تایید انفجارها

خبر آنقدر حساس بود که مانند بمب عمل کند و صدایش دیوار صوتی رسانه های جهان را بشکند؛ انفجار در میان نفتکش های فجیره و تکذیب فوری از سوی مقامهای اماراتی و البته تایید آن بعد از چند ساعت.

دیروز، اخبار ضد و نقیضی از وقوع یک انفجار مهیب در بندر ‘فجیره’ در شرق امارات منتشر شده که ابتدا با سکوت رسمی اماراتی ها روبرو شد.
بندر فجیره در ساحل دریای عمان مهمترین بندر صادرات نفت امارات است که روزانه تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه از آن صادر می شود. تکذیب اولیه می توانست تا حدی زهر روانی خبر را در یکی از لنگرگاه های حساس و بنادر انرژی جهان بشکند اما انکار آن میسر نبود.
به گزارش شبکه المیادین، وقوع انفجار در بندر فجیره ناشی از آتش سوزی در تعدادی از تانکرهای ذخیره سوخت روی داد که در پی گسترش آن چندین کشتی در بندرگاه فجیره منفجر شدند.
المیادین به نقل از منابع محلی خود گزارش داده که این آتش سوزی و انفجار بین ساعات چهار تا هفت صبح امروز روی داده است .
این شبکه همچنین اعلام کرد که هواپیماهای جنگی فرانسه و آمریکا در منطقه در پی آتش سوزی و انفجارهای حاصل از آن به پرواز درآمده اند.اما با انتشار این خبر، خبرگزاری دولتی امارات (وام) به نقل از دفتر حاکم امارت فجیره هرگونه آتش سوزی و انفجار در بندرگاه صادرات نفت این امارت را تکذیب کرد.
این دفتر تاکید کردکه بارگیری و فعالیت نفکش ها در بندر فجیره به صورت عادی جریان دارد.
اما برخی رسانه ها حتی نام نفتکش های آسیب دیده را هم منتشر کردند؛ خبری که نشان می داد اطلاعات درباره این انفجارها آنقدر دقیق است که امکان تکذیب، سانسور یا بایکوت خبری وجود ندارد.
حمله به هفت نفکش در خبر اولیه آمد که در میان آنها نام های «المرزوقه»، «المیراج»، «المجد»، «الامیجال»، «خمس ۱۰» به چشم می خورد و البته در خبر تکمیلی و تاییدی اماراتی ها نام ۴ فروند از این کشتی ها تایید شد.
وزارت خارجه امارات متحده عربی روز یکشنبه حدود ۱۴ ساعت بعد از حادثه، اعلام کرد که چهار فروند کشتی در نزدیکی آبهای منطقه ای این کشور مورد اقدامات خربکارانه قرار گرفته است.
بر اساس اعلام این وزارتخانه، این اقدام مخرب تهدیدی برای امنیت و صلح بین المللی بوده و جامعه جهانی مسئول تامین امنیت کشتیرانی بین المللی است.
حالا رسانه های عربی گزارش داده اند که تیم حقیقت یاب بین المللی عازم بندر فجیره شده است. هنوز جزئیاتی از عاملین اقدام منتشر نشده و گمانه زنی ها در این باره ادامه دارد.
عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه رای الیوم چاپ لندن نوشت: سوال مطرح این است که هویت مجریان این انفجارها مشخص نیست و هنوز اطلاعاتی درباره نوع انفجارها نیز منتشر نشده مثلا اینکه آیا حمله موشکی رخ داده یا هوایی یا با مین های دریایی این انفجارها به وقوع پیوسته است یا حتی این گمانه مطرح است که یگان های کماندوی غواص اقدام به کاشت بمب در بدنه کشتی ها کرده باشند.