تاریخ: 9:17 :: 2019/05/11
غل و زنجیر شیطان را باز نکنیم

عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن گفت: انسان روزه دار، در هر درجه‌ای که روزه دار باشد، به همان میزان از شر وسوسه‌های شیاطین در امان بوده و به همان اندازه شیطان برای او در بند بوده و در غل و زنجیر است.

حجت الاسلام‌والمسلمین محمدی عنوان کرد: در روایات آمده است که شیطان در ماه مبارک رمضان در غُل و زنجیر است اما شما انسان‌ها مراقب باشید که این غل و زنجیر را باز نکنید.

وی افزود: روایت مذکور به این معنا نیست که چون شیطان در ماه مبارک رمضان در بند بوده و زندانی است پس وسوسه‌ای از سمت شیطان انجام نمی‌شود و انسان در این ماه از ارتکاب به گناه مصون است، بلکه در ابتدا باید به این نکته توجه داشت که شیطان در ماه مبارک رمضان تنها برای روزه داران در بند است نه همه افراد.

این کارشناس مذهبی گفت: انسان روزه دار نیز، در هر درجه‌ای که روزه دار باشد، به همان میزان از شر وسوسه‌های شیاطین در امان بوده و به همان اندازه شیطان برای او در بند بوده و در غل و زنجیر است.

وی عنوان کرد: شخصی که در روزه کامل است، یعنی علاوه بر شکم او، زبان، چشم و همه اعضا و جوارح او روزه هستند، شیاطین برای او به طور کامل در بند قرار گرفته و زندانی هستند، اما برخی تنها گرسنگی و تشنگی را تحمل می‌کنند و هیچ توجهی به جوانب دیگر روزه داری ندارند، اینها در واقع در جرگه روزه داران وارد نشده‌اند.

هیچ گاه قدرت اختیار از انسان سلب نمی‌شود

محمدی با تاکید بر اینکه خداوند هیچ گاه در دنیا قدرت اراده و اختیار را از ما نمی‌گیرد، بیان کرد: این روایت که “شیطان در ماه مبارک رمضان در غل و زنجیر است”، به معنای سلب قدرت اراده و اختیار از انسان نیست، بلکه انسان همواره در دنیا قدرت انتخاب و اختیار دارد، بنابراین در ادامه روایت بالا، آمده است که مراقب باشید خودتان غل و زنجیر شیطان را در این ماه باز نکنید.

عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن ادامه داد: خداوند در ماه رمضان، قدرت وسوسه شیاطین را به نوعی کاهش داده است تا افراد روزه دار کمتر مورد وسوسه‌های او قرار گیرند، اما انسان گاهی خودش با اراده و اختیار، زمینه‌های گناه را برای خود فراهم کرده و مرتکب گناه می‌شود، بنابراین خداوند متعال قدرت وسوسه شیطان را در ماه رمضان برای روزه داران کاهش می‌دهد اما مانع از اراده و اختیار انسان نمی‌شود.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: عبارت “شیطانِ در غل و زنجیر” به معنای غل و زنجیر ظاهری نیست که بر دست و پای شیطان بسته شده باشد تا به هیچ عنوان انسان را وسوسه نکند، بلکه این مسئله به عنوان یکی از تأثیرات روزه داری نیز بیان شده است.

محمدی گفت: همانطور که در روایات آمده است که مداومت بر قرائت سوره قدر، رزق و روزی را افزایش می‌دهد، و این امر در واقع یکی از آثار قرائت سوره قدر است، برای روزه‌داری نیز به همین شکل است، دور شدن وسوسه‌های شیطانی از افراد روزه دار در ماه مبارک رمضان یکی از آثار روزه‌داری است.

وی عنوان کرد: زمانی که گفته می‌شود که بر قرائت سوره قدر مداومت کنید تا رزق و روزی‌تان افزایش یابد، به این معنا نیست که انسان بدون هیچ تلاش و فعالیتی و تنها با خواندن سوره قدر، در انتظار رسیدن رزق و روزی باشد، بلکه تلاش در راه رسیدن به رزق و برکت همراه با قرائت سوره قدر، تأثیرگذار خواهد بود.

عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن تاکید کرد: در رابطه با روزه‌داری و کاهش وسوسه‌های شیطانی بر انسان روزه‌دار نیز، نباید تصور شود که انسان در این ماه به هیچ عنوان مرتکب گناه نمی‌شود چون خداوند شیطان را در بند کرده است، بلکه کاهش وسوسه‌های شیطانی یکی از آثار روزه داری است همانطور که افزایش رزق و روزی از آثار قرائت سوره قدر است.

تنها وسوسه‌کننده انسان، ابلیس نیست

محمدی بیان کرد: تنها وسوسه کننده انسان، یک موجود غول آسا به نام شیطان نیست، بلکه شیاطین متعدد و ابزار و اسباب مختلفی در دنیا وجود دارند که موجب وسوسه انسان می‌شوند، هر چقدر هم که قدرت وسوسه شیطان کاهش یابد، اسباب دیگری همچون نفس اماره، انسان‌های شیطان صفتی که گمراه کننده انسان هستند و… همگی در وسوسه انسان مؤثر هستند.

این کارشناس مذهبی در پایان عنوان کرد: شیاطین می‌توانند به شکل جن و انس بر انسان ظاهر شده و او را وسوسه کنند، بنابراین انسان باید مراقب تمامی جنبه‌های زندگی خویش باشد و تصور نکند که تنها شیطان به همان معنای ابلیس است که قدرت وسوسه انسان را دارد و زمانی که ابلیس در بند باشد، هیچ راه وسوسه‌ای برای انسان نیست.