تاریخ: 10:13 :: 2019/05/08
اولین جزئیات از تصمیم برجامی روحانی

روزنامه ایران نوشت: تهران مهلتی ۲ ماهه به طرف های برجامی داده است.

این روزنامه در ادامه نوشت: رئیس جمهوری کشورمان در نامه‌ای به سران پنج کشور عضو برجام، تصمیم جمهوری اسلامی ایران مبنی بر کاهش تعهدات برجامی‌اش و متزلزل کردن یکی از پایه‌های مهم این توافق را اعلام می‌کند.

حسن روحانی در نامه خود به سران پنج کشور انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین به طور مشخص با ذکر سابقه تأکید می‌کند که ایران تا چه حد خویشتنداری کرده و فرصت‌ها را از دست داده است. در این نامه تأکید می‌شود: «از آنجا که طرف مقابل نتوانسته تعهدات برجامی خود را انجام دهد، راهی غیر از کاهش تعهدات از سوی ایران نخواهد بود.»

نامه روحانی، نامه‌ای سیاسی خواهد بود و متعاقب آن محمدجواد ظریف در نامه‌ای به «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، جزئیات فنی و حقوقی این اقدام ایران را تشریح خواهد کرد. متن نامه ظریف به موگرینی جزو اسناد محرمانه کمیسیون مشترک برجام خواهد بود و تنها خبر آن منتشر خواهد شد.یک منبع آگاه وزارت امور خارجه با اعلام این جزئیات گفت که امروز سفیران ۵ کشور به وزارت خارجه دعوت می‌شوند تا سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه تصمیم ایران را به آنها اعلام کند. بر اساس تصمیم اخذ شده، ایران بعد از انجام اولین اقدام واکنشی دو ماه به اروپا فرصت می‌دهد تا تعهدات خود را اجرایی کند. در صورت اجرای تعهدات ایران به حالت اولیه برگشته و تعهدات برجامی خود را تمام و کمال اجرا خواهد کرد. اما اگر تعهدات طرف مقابل برجام در این فرصت دو ماهه اجرا نشود، ایران مرحله بعدی اقدام خود را اعلام خواهد کرد.

در همین رابطه:

روز چهارشنبه هفته جاری برنامه‌های مرحله‌ای ایران برای انجام اقدامات متقابل در برابر خروج امریکا از برجام اعلام خواهد شد. منابع آگاه تأکید کرده بودند که برنامه‌های پیش‌بینی شده در چارچوب بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام بوده و فعلاً موضوع خروج از برجام مطرح نیست.کاهش جزئی و کلی برخی تعهدات ایران و آغاز بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای که انجام آن در چارچوب برجام متوقف شده بود، اولین گام ایران در واکنش به خروج امریکا از برجام و همچنین بدعهدی کشورهای اروپایی در اجرای تعهدات‌شان است. مقام‌های اتحادیه اروپا به صورت غیر رسمی در جریان تصمیم ایران قرار گرفته‌اند.