تاریخ: 10:07 :: 2019/05/08
کدام کشور قدرت جدید اقتصاد جهان است؟

در تکاپوی شدید اقتصادهای نوظهوری مثل چین و هند و تلاش کشورهای حلقه قدیمی قدرت اقتصادیِ، نام یک بازیگر جدید در عرصه رشد اقتصادی در جهان مطرح شده است.

معاونبانک جهانی در امور اروپا و آسیای مرکزی اعلام کرد صربستان امروز باتوجه به اجرای برنامه اصلاحات اقتصادی، از پتانسیل این برخوردار است که به رشد اقتصادی سریع و قدرتمند هفت درصدی دست پیدا کند.

سریل مولر که برای بازدید از وضعیت اقتصادی صربستان به بلگراد سفر کرده است، تاکید کرد که هیات نماینده بانک جهانی از آن‌چه دیده است تحت تاثیر قرار گرفته، مخصوصا وقتی از مازاد بودجه دولت و روند نزولی بدهی‌های عمومی این کشور باخبر شده است. نرخ باثبات رشد سرمایه‌گذاری و کاهش نرخ بیکاری در کشور نیز از دیگر شاخص‌هایی است که صربستان را به یکی از پویاترین اقتصادهای کنونی در جهان تبدیل کرده است.

معاون بانک جهانی در این سفر دیداری با الکساندر ووچیچ، رییس‌جمهور صربستان و تعدادی دیگر از مقامات دولت این کشور داشته است.

ووچیچ  در دیدار با مولر به معاون بانک جهانی اعلام کرد که صربستان تمام اصلاحات مورد نیاز دیگر را نیز پیاده خواهد کرد که ممکن است شامل مدیریت سیستم مالیات‌ها تا صنایع معدنی و انرژی این کشور باشد تا بتواند به رشد اقتصادی هفت درصدی دست پیدا کند.

به گفته رییس جمهور صربستان، این کشور مشکلی در زمینه تامین اعتبارات ندارد، ولی نیازمند رشد اقتصادی بالاتر است تا بتواند استانداردهای زندگی مردم را بالاتر ببرد.

هیات بانک جهانی در سفر به صربستان همچنین سه توافقنامه جدید با این کشور برای پرداخت وام به ارزش ۱۴۲ میلیوندلار را به امضا رساند. این وام قرار است برای پروژه‌های جدید در زمینه مدرن‌سازی سیستم مالیاتی، دولت الکترونیک و مبادلات تجاری محلی مورد استفاده قرار گیرد.

مولر همچنین دیداری جداگانه با آنا برنابیچ، نخست‌وزیر صربستان داشت که در آن درخصوص چارچوب قانونی جدید برای فضای تجاری در صربستان مذاکره شد. براساس آمارهای رسمی، اقتصاد صربستان در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۱۹ از رشد اقتصادی ۲.۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل برخوردار بوده است.

به طور کلی رشد اقتصادی صربستان در سال ۲۰۱۸ معادل ۴.۴ درصد برآورد شده است.