تاریخ: 8:41 :: 2019/04/29
قیمت مسکن در فروردین امسال چند درصد افزایش داشت

وزارت راه و شهرسازی در جدیدترین گزارش از افزایش ۳.۶ درصدی قیمت مسکن طی فروردین ماه امسال نسبت به اسفند سال گذشته خبر داد. ارزش معاملات مسکن در اولین ماه سال ۹۸ در تهران ۳۱.۶ هزار میلیارد ریال اعلام شده است.

مطابق جدیدترین گزارش دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازیدر فروردین ماه امسال متوسط قیمت یک مترمربع آپارتمان در مناطق ۲۲ گانه تهران با رشد ۳٫۶ درصدی نسبت به اسفند ماه سال گذشته به ۱۱ میلیون و ۴۱۱ هزار تومان افزایش یافت. اسفند ۹۸ متوسط قیمت یک مترمربع واحد مسکونی ۱۱ میلیون و ۹ هزار تومان بود.

جدیدترین قیمت مسکن شهر تهران در مقایسه با متوسط قیمت فروردین ماه سال گذشته حاکی از افزایش ۱۰۴٫۳ درصدی دارد. در ماه گذشته همچنین ۳۱۲۱ فقره مبایعه‌نامه در بنگاه‌های سطح شهر ثبت شد که در مقایسه با اسفند ۹۷ و ماه مشابه سال ۹۷ به ترتیب ۷۱٫۸ درصد و ۳۱٫۵ درصد کاهش یافته است.

بر این اساس متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در منطقه یک طی فروردین ماه امسال ۲۴ میلیون و ۵۲۷ هزار تومان و در اسفند ماه این متوسط قیمت ۲۴ میلیون و ۵۵۵ هزار تومان بود. در منطقه ۲ نیز روند افزایش قیمت متوقف شده‌ است؛ در این منطقه طی فروردین امسال متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان ۱۶ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان بود که نسبت به ماه پیش از آن (اسفند ۹۷) با کاهش حدود یک درصدی روبرو بوده است.

در منطقه ۲۲ متوسط قیمت از ۹ میلیون و ۹۴۷ هزار تومان اسفند سال گذشته با رشد ۱۸٫۷ درصدی به ۱۱ میلیون و ۸۱۴ هزار تومان افزایش یافته است. در مناطق ۱۷، ۱۸، ۱۹ و ۲۰ متوسط قیمت در بازه مورد اشاره افزایش یافته که احتمالا یکی از دلایل آن افزایش تقاضا برای خرید در این مناطق با توجه به گرانی‌های سال گذشته در مناطق دیگر پایتخت بوده است. ارزش معاملات فروردین ماه امسال ۳۱٫۶ هزار میلیارد ریال اعلام شده است.

اخیرا بانک مرکزی در گزارشی از افزایش ۲٫۱ درصد متوسط قیمت مسکن در تهران خبر داده بود. آماری که مانند وزارت راه و شهرسازی با استناد به معاملاک سامانه املاک و مستغلات کشور استخراج شده است. مشخص نیست دلیل اختلاف ۱٫۵ درصدی متوسط قیمت اعلامی از سوی بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی چیست. تا اسفند ماه سال گذشته وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی بخش مسکن کشور پیش از بانک مرکزی گزارش متوسط قیمت مسکن را اعلام و بانک مرکزی نیز با تاخیری چند روزه همان گزارش را در قالبی دیگر اما با همان اعداد و ارقام روی سایت خود بارگذاری می‌کرد.