تاریخ: 10:32 :: 2019/04/28
جزییات پیامک های جنجالی پلیس برای زنان بی حجاب تهران

روزهای آخر هفته گذشته برخی از شهروندان تهرانی پیامکی از سوی پلیس امنیت دریافت کردند با این مضمون که «مالک خودرو شماره…. با توجه به اینکه در خودرو شما جرم کشف حجاب صورت گرفته است ضمن اخطار مبنی بر عدم تکرار، ابلاغ می‌گردد حداکثر ظرف ۷۲ ساعت برای رسیدگی به این موضوع به پلیس امنیت اخلاقی محل سکونت خود مراجعه فرمایید.

پیامکی که باعث ایجاد نگرانی و سؤال‌های زیادی در ذهن مخاطبان شد و تعداد زیادی از این افراد را صبح پنجشنبه ۵ اردیبهشت به مقابل مرکز پلیس امنیت در خیابان خالد اسلامبولی یا همان وزرا کشاند. حضور این افراد و تجمع مراجعه‌کنندگان به پلیس امنیت ناگهان مأموران را با صف طولانی از مردم رو به رو کرد که به‌دلیل برخی بی‌برنامگی‌ها، نبود مدیریت و ناتوانی برای پاسخگویی به این حجم از مراجعه‌کنندگان از سوی پلیس کار را به جنجال و اعتراض کشاند. از طرفی هر لحظه به طول این صف اضافه می‌شد و درنهایت ساعاتی بعد مأموران پلیس امنیت با حضور در خیابان از مردم خواستند که به خانه هایشان برگردند تا در زمانی دیگر به تخلف آنها رسیدگی شود. آنها مدعی شدند به علت خرابی سیستم‌های رایانه‌ای قادر به ارائه پاسخگویی نیستند.

یکی از کسانی که به این مرکز پلیس مراجعه کرده بود گفت: وقتی پیامک را دریافت کردم با دیدن کلمه وقوع جرم در خودروام شوکه شدم. نمی‌دانستم سر خوردن سهوی شال از سرم به منزله وقوع جرم باشد و من یک مجرم تلقی شوم. با اینکه بسیار نگران شده بودم و نمی‌دانستم قرار است در مراجعه به پلیس امنیت چه اتفاقی برایم بیفتد صبح روز بعد راهی اداره پلیس شدم. وقتی به محل رسیدم تعداد زیادی زن و مرد را در یک صف طولانی دیدم و بسیار متعجب شدم.

در اداره پلیس به من گفتند به علت کشف حجاب مرتکب جرم شده‌ام و باید هم جریمه بپردازم و هم خلافی خودروام را و هم تعهد بدهم که دیگر این اتفاق تکرار نمی‌شود یک دوره آموزش رعایت حجاب هم باید بگذرانم در حالی که با ناراحتی منتظر انجام مراحل کار بودم متوجه شدم به علت ازدحام بیش از حد مراجعه‌کنندگان و طولانی شدن نوبت پاسخگویی و اعتراض مردم و خرابی سیستم رایانه‌ای پلیس قادر به پاسخگویی نیست و از همه خواست به خانه هایشان برگردند.مردم نیز به ناچار با کلی سؤال که حالا چه خواهد شد و این پیامک‌ها چه تبعاتی به همراه خواهد داشت آنجا را ترک کردند.

سؤال‌هایی که در این میان مطرح می‌شود این است که چه لزومی داشت این حجم پیامک برای افراد در این بازه زمانی ارسال شود. در حالی که توان پاسخگویی به این حجم از مراجعه‌کنندگان وجود نداشته است. برای یافتن پاسخ این سؤال‌ها با یکی از مقام‌های پلیس تماس گرفتیم که این مقام مسئول در حالی که می‌خواست نامش فاش نشود گفت: کشف حجاب در خودرو تخلف است و در گروه جرایم اخلاقی قرار می‌گیرد و از مدت‌ها قبل طبق قانون این پیامک‌ها برای افرادی که قانون را رعایت نکنند ارسال می‌شد اما در اتفاقی که در روزهای اخیر افتاد می‌توان گفت در واقع شاید یک اشتباه مدیریتی بوده که باعث ارسال این پیامک‌ها به شکل کنترل نشده و بی‌برنامه شده بود. اتفاقی که باعث سردرگمی مردم شد. البته در مورد اینکه این پیامک‌ها باطل تلقی می‌شود یا در نوبتی دیگر به آنها رسیدگی خواهد شد نمی‌توانم اظهار نظر کنم.

اثبات بی‌گناهی گیرندگان پیامک

فرمانده انتظامی تهران بزرگ نیز با بیان اینکه پلیس مطابق قانون موظف است با هر اقدام غیرقانونی برخورد کند گفت: مأموران پلیس در سطح شهر خودروهایی که در آنها کشف حجاب می‌شود شناسایی و با آنان برخورد می‌کنند.سردار حسین رحیمی با بیان اینکه رصد خودروهای حامل افراد هنجارشکن با چشمان غیرمسلح انجام می‌شود افزود: پلیس البته اظهارات کسانی را که نسبت به این اتهام اعتراضی داشته باشند شنیده و در صورت اثبات بی‌گناهی آنان مشکلی نیست.

مالک خودرو باید پاسخگو باشد

رحیمی با بیان اینکه این پیامک‌ها فارغ از اینکه اقدام به کشف حجاب از سوی چه کسی در خودرو انجام شده باشد برای مالک خودرو ارسال شده، ادامه داد: ممکن است کسانی که کشف حجاب کرده‌اند مسافر باشند اما پلیس امنیت اخلاقی در این زمینه مالک خودرو را می‌شناسد.

وی گفت: کسانی که پیامک را دریافت کرده‌اند پس از مراجعه به پلیس امنیت و ارائه یک تعهد کتبی مرخص می‌شوند و در صورتیکه برای بارهای بعدی این اقدام در خودروی آنان مشاهده شود نسبت به تشکیل پرونده و ارسال آن به مراجع قضایی اقدام می‌شود.

رحیمی با بیان اینکه ازدحام مراجعه‌کنندگان به پلیس امنیت اخلاقی مشکل ساز نبوده گفت: این مراجعه بخوبی مدیریت شد و هم‌اکنون مشکلی وجود ندارد. سیاست پلیس برای برخورد با کشف حجاب در خودروها تداوم دارد و این اقدام پلیس قانونی است و پلیس تردیدی در تداوم اجرای آن ندارد.