تاریخ: 9:15 :: 2019/04/07
چند ساعت بعد از ورزش کردن غذا بخوریم؟

یک متخصص داخلی گفت: یک تا ۲ ساعت بعد از تمرین ورزشی، یک وعده غذایی حاوی کربوهیدرات، پروتئین و مایعات فراوان مصرف کنید.

علی ارغوانی متخصص داخلی اظهار کرد: اگر بدن دچار کم آبی شود، دیگر قادر نخواهد بود با توان کافی به ورزش خود ادامه دهد، حتی کاهش یک تا ۲ درصد از آب بدن، روی بازدهی ورزشکار موثر است، از این رو توصیه می‌شود روزانه به تعداد زیاد مایعات بنوشید.

وی ادامه داد: بیشتر ورزشکاران روزانه به ۲۵۰۰ تا ۴۵۰۰ کالری نیاز دارند، بنابراین میزان آب مورد نیازشان نیز ۵/۲ تا ۵/۴ لیتر در روز است، همچنین باید قبل، بعد و در حین انجام تمرین آب و مایعات بنوشند؛  ۱۰ تا ۲۰ دقیقه قبل از ورزش باید ۳۶۰ تا ۶۰۰ میلی لیتر آب نوشید، در حین ورزش، هر ۱۵ دقیقه یک بار ۲۴۰ میلی لیتر آب نوشید، پس از ورزش به ازای هر نیم کیلوگرم کاهش وزن ۳۶۰ تا ۶۰۰ میلی لیتر آب بنوشید.

توصیه‌های لازم برای تامین مایعات مورد نیاز بدن

این متخصص داخلی گفت: قبل از تشنه شدن آب بنوشید،  هر کجا می‌روید، یک بطری آب همراه خود داشته باشید، مقدار زیادی میوه و سبزی بخورید، زیرا حاوی آب زیادی هستند، به مقدار کافی غذا مصرف کنید تا انرژی لازم را برای ورزش کردن داشته باشید.

ارغوانی تشریح کرد: بالا بودن سطح فعالیت بدنی و مقدار عضلات بدن در ورزشکاران باعث می‌شود نسبت به دیگر افراد، بیشتر انرژی مصرف کنند.

تذکرات مهم برای تعیین کالری مورد نیاز

وی گفت: وعده‌های غذایی را به طور پیوسته، منظم و سر ساعت مصرف کنید و هیچ وعده‌ای را حذف نکنید، میان وعده نیز مصرف کنید، غذا‌های انرژی‌زا مانند کشمش، آجیل، پنیر، شیر، ماکارونی، برنج، نان و غلات را مصرف کنید، در تمام وعده‌های غذایی خود نوشیدنی‌های پر انرژی  مثل شیر، نوشیدنی‌های مخصوص ورزش، آب پرتقال و سایر آب میوه ها مصرف کنید.

این متخصص داخلی افزود: بعد از تمرین یک تا ۲ ساعت بعد از هر بار تمرین ورزشی، یک وعده غذایی که حاوی کربوهیدرات، پروتئین و مایعات فراوان است را مصرف کنید.

ارغوانی یادآوری کرد: وعده غذایی بعد از تمرین، مواد مغذی لازم برای ترمیم و بازیافت عضلات بدن ورزشکار را تامین می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد یک تا ۲ ساعت بعد از تمرین، بدن آماده دریافت مواد غذایی است. در این زمان باید مایعات، کربوهیدرات و پروتئین کافی به بدن فرد برسد تا ذخایر گلیکوژنی عضلات پر شود و فرآیند سنتز پروتئین برای ساخت عضلات شروع شود.