تاریخ: 11:54 :: 2019/03/27
پاکستان نزدیک مرز ایران نفت کشف کرد

پاکستان نزدیک مرز ایران نفت کشف کرده است و یافته های اولیه نشان میدهند پاکستان احتمالاً در آینده به یک صادرکننده نفت تبدیل شود .

محلی که پاکستان انتظار دارد در آن اکتشاف عظیم نفتی داشته باشد، در ۲۳۰ کیلومتری ساحل کراچی نزدیک به مرزهای ایران قرار دارد .
یک منبع که خواست نامش فاش نشود گفت هنوز برای مشخص کردن اندازه ی این ذخایر نفتی زود است ولی انتظار می رود آن قدر بزرگ باشد که نیازهای نفتی پاکستان را پوشش دهد .
وی گفت یافته های اولیه نشان میدهند پاکستان احتمالاً در آینده به یک صادرکننده نفت تبدیل شود .
در همین حین غلام سرور خان، وزیر نفت پاکستان هم به کشف ذخایر نفت و گاز اشاره کرد و گفت که حفاری دریایی حدود ۲۳۰ کیلومتری ساحل نشانه‌های مثبتی از ذخایری عظیم را نشان داده است. « ماه آینده جزئیات دقیق را منتشر می‌کنیم » .
وزیر نفت پاکستان گفت:« حفاری برای اکتشاف نفت و گاز توسط یک شرکت انرژی به پایین ترین لایه رسیده و وارد مراحل نهایی شده است و ذخایر عظیمی را نشان می دهد ولی اطلاعات نهایی را در این زمینه ماه آینده می دهیم ».
عمران خان، نخست وزیر پاکستان نیز به کشف ذخایر عظیم نفتی در ساحل کراچی اشاره کرد .
وی گفته بود که پاکستان پس از اکتشاف نفت در دریای کراچی نیاز به واردات نخواهد داشت .
گروهی از شرکت های چند ملیتی حفاری دریایی را در فاصله ۲۳۰ کیلومتری ساحل کراچی برای اکتشاف نفت و گاز در ۱۴ ژانویه آغاز کردند .
در دسامبر ۲۰۱۸ ، اکسون موبیل اعلام کرده بود که پس از دوسال دوباره در بازار پاکستان سرمایه‌گذاری می‌کند .
طبق گزارشات اگر این اکتشاف نفتی انجام شود، پاکستان بین ۱۰ کشور برتر تولید کننده نفت قرار خواهد گرفت .
پاکستان در حال حاضر تنها ۱۵ درصد نیازهای داخلی نفت خود را با تولید حدود ۲۲ میلیون تن نفت خام تامین می‌کند. ۸۵ درصد دیگر باید وارد شود .
این کشور با ۱۸ میلیارد دلار کسری حساب جاری مواجه است و بخش عمده ای از ذخایر ارزی خود را صرف واردات نفت می کند. صورتحساب واردات پاکستان در دوره ژانویه تا مه ۲۸_۲۰۱۷ سال مالی قبل به ۱۲٫۹۲۸ میلیارد دلار رسید .
اکسون موبیل ۲۵ درصد سود بلوک جی در دریای پاکستان را در اختیار دارد که توسط شرکت انی پاکستان اداره می شود. بلوک جی که حدود ۷۵۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد در آب های فوق عمیق منطقه تحت اکتشاف دریایی پاکستان قرار دارد .
این بلوک در ۲۳۰ کیلومتری ساحل پاکستان و در آبهایی با عمق ۱۹۰۰ متر قرار دارد .
اکسون موبیل با شرکایش و دولت پاکستان در ارزیابی اکتشاف کامل بلوک دریای همکاری می کند .