تاریخ: 11:55 :: 2019/03/23
از بدل حافظ و سعدی تا ظهور «حمید گودرزی» در قامت یک مجری موفق

سنت هر ساله تلویزیون شده که در ساعات باقی مانده تا تحویل سال ویژه‌برنامه‌هایی با حال و هوای بهار روانه آنتن کند. اما چند سالی است که با گسترش شبکه‌های تلویزیونی و فضای مجازی این کار برای تلویزیون دشوارتر شده است.

اولین نکته در این میان رقابت تلویزیون با خودش است. شبکه‌هایی که با صرف هزینه گزاف برای ساختن دکور و دعوت از مهمانان با هم رقابت می‌کنند و چه بسا در جاهایی مهمانان تکراری هم از آب در می‌آیند!

نکته دوم هم تکرار تیم سازنده چنین برنامه‌هایی است که هر سال مخاطب آنها در قالب‌های تکراری و مشابه سال‌های قبل می بیند.

امسال هم شبکه‌های یک، دو، سه، چهار و پنج برنامه‌های زنده ویژه تحویل سال داشتند که در ادامه مروری بر هرکدام خواهیم داشت:

**شبکه یک: وفور علی ضیا روی آنتن

«علی ضیا» مجری برنامه شبکه سیما، در طول سال ماه‌ها و روزهای بسیاری روی آنتن زنده برنامه اجرا می‌کند و همین موضوع باعث شده تا حضور این مجری جوان برای مخاطب تکراری باشد.

حالا فرض کنید که همین مجری قرار است ساعت‌های پایانی سال را هم دوباره اجرا کند! قطعا در این شرایط مجری تمام هنرهای خود را در طول سال خرج کرده و مهمانان بسیاری را هم به برنامه آورده است. در چنین شرایطی کار سخت‌تر می‌شود.

برنامه فرمول یک تلاش کرد با راه‌اندازی انتخاب چهره مردمی سال، قدمی تازه بردارد و در همین راستا هم چند شب زودتر به استقبال تحویل سال رفت اما از آنجا که برخی مهمانان تکراری و گفت‌وگو ها بی‌رمق از کار درآمدند، این طرح نو به خوبی دیده نشد. در کنار محتوا اما برنامه «فرمول یک» از دکور خوبی برخوردار بود و از اجرای پخته‌تر ضیاء نسبت به سال‌هال قبل نباید گذشت.

**«پل فروردین» و لطمه‌ای که از اجرا دید

شبکه دو نشان داده که خیلی اهل هیاهو نیست و جذب مخاطب این شبکه در مدار ثابتی دنبال می شود و برای بیشتر دیده شدن به یکباره دست به ژانگولر بازی‌های عجیب و غریب نمی‌زند.

امسال هم این شبکه «پل فروردین» را برای نوروز تدارک دید. برنامه‌های که قرار است تا تقریبا پایان تعطیلات هم پخش شود.نقطه قوت این برنامه پخش مستندهایی از مناطق دیدنی ایران است که در فواصل برنامه پخش می‌شود.

این برنامه در ساخت دکور و انتخاب مهمان هم موفق بوده است. فضای دکور برنامه «پل فروردین» شبیه یک پل است. مجری و مهمانان از یک طرف آن وارد می‌شوند  و بعد در وسط پل به محیط دایره شکلی می‌رسند که در آن به گفت‌وگو می‌نشینند و در نهایت از طرف دیگر پل از صحنه خارج می‌شوند. گذر از پل زمستان و رسیدن به بهار ایده خوبی است که به صحنه «پل فروردین» معنی بخشیده اما اتفاقی که در پایان برنامه می‌افتد کار را خراب کرده! مهمان برنامه در پایان گفت‌وگو طی یک اتفاق کاملا نمایشی، چمدانی برمی‌دارد و راهی سال جدید می‌شود، ژیلا صادقی هم که قرآن و کاسه آبی در دست دارد کاسه آب را پشت سر او می‌ریزد!

در حقیقت پل فروردین از اجرا لطمه می‌بیند. «ژیلا صادقی» که حدود ۲۰ سال قبل یکی از مجریان موفق تلویزیون بود، در همان سال‌ها باقی مانده و با چانه‌ای گرم! به استقبال مهمانان می‌رود. او به قدری در خلال برنامه حرف می‌زند که گاهی مجال را از مهمان می‌گیرد و در جاهایی به قدری تلاش‌های بیهوده دارد که اجرای او را به شو بیشتر شبیه می‌کند.

شاید اگر سازندگان «پل فروردین» از مجری دیگری در این برنامه استفاده می‌کردند، در جذب مخاطب موفق‌تر بودند.

**همراهی ناهماهنگی‌ها با «عصر جدید»

طی سال‌های گذشته برنامه‌های ویژه تحویل سال شبکه سه با اجرای «احسان علیخانی» از پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیون به شمار می‌رفتند اما این اتفاق امسال و در «عصر جدید» کمتر افتاد.

یکی از نقاط قوت برنامه نوروزی شبکه سه تلاش برای حضور اقوام ایرانی بود البته این اتفاق پیش‌تر و سال گذشته در برنامه‌های دیگر تلویزیون نظیر «وقتشه» شبکه نسیم نیز افتاده بود.هر قسمت از این ویژه برنامه به یکی از اقوام و استان‌ها و فرهنگ‌های محلی ایران از جمله قومیت‌های لر، کرد، آذری، خراسانی، کرمانی، بوشهری، هرمزگانی، بختیاری، عربِ ؛ مازندرانی، ترکمن و غیره اختصاص داشت.

«عصر جدید» امسال تلاش کرد با موسیقی و رقص محلی به تمام نقاط ایران سرک بکشد اما شلوغی بیش از حد در استودیو و ناهماهنگی‌هایی در اجرای موسیقی و رقص‌ها منجر به قطع چندین باره برنامه شد.

همچنین از برگ‌های برنده پیشین علیخانی در برنامه‌هایش می‌توان به گفت‌وگوهای جذاب او با مهمانان خاص اشاره کرد، اتفاقی که امسال در این برنامه کمتر شاهد آن بودیم و حضور بازیگران فیلم سینمایی ۲۳ نفر هم که پیش از این در برنامه‌های دیگر تلویزیون هم حضور یافته بودند، کمکی به این ماجرا نکرد.

**شبکه چهار و دعوت از شعرای درگذشته!

شبکه چهار امسال «همیشه بهار» را با اجرای امیرحسین مدرس  راهی آنتن می‌شود.

در این برنامه علاوه بر گفت‌وگوی امیرحسین مدرس با اهالی ادب و فرهنگ، تله تئاترهای کوتاه طنز، گزارش‌های شاعرانه مردمی، همه چیز درباره نوروز و پیشینه آن، موسیقی اقوام و نواحی، گفت‌وگوهای کوتاه با مفاخر ادبی و هنری پخش شد.

 

نکته‌ای که در این میان باعث شد برنامه تحویل سال شبکه چهار بیشتر به چشم بیاید، دعوت از بدل شعرایی نظیر حافظ و فردوسی و گفت‌وگوی مدرس با آنها بود. این بخش به قدری دیده شد که به سرعت در فضای مجازی پیچید و اظهارنظرهای مختلفی در مقابل آن شکل گرفت تا جایی که بیش از هزار بار هشتگ #شبکه_چهار در ساعات سال تحویل استفاده شده بود.

**ظهور «حمید گودرزی» در قامت یک مجری موفق

اما شبکه پنج امسال شاید در بحث مهمان و اجرا موفق‌تر از سایر شبکه‌ها بود. برنامه تحویل سال شبکه پنج سیما با اجرای هیراد حاتمی و حمید گودرزی به روی آنتن رفت.

«بهار جان» از شب ۲۷ اسفندماه به مدت سه شب روی آنتن رفت و نقطه قوت این برنامه حضور حمید گودرزی در قامت اجرا بود. او که پیش از این مسابقه «پنج ستاره» را برای شبکه پنج اجرا کرده، این بار نشان داد که در اجرای برنامه زنده نیز موفق است و شبکه پنج می‌تواند روی اجرای این هنرمند هم حساب کند.

دعوت از چهره‌ها و شخصیت‌ها فرهنگی، هنری، اجرای کنسرت زنده، میان برنامه و … از جمله آیتم‌های دیگر این ویژه برنامه بود که با پاس‌کاری‌های خوب میان ۲ مجری، منجر شد برنامه ریتم مناسبی داشته باشد و از این منظر موفق به چشم بیاید.