تاریخ: 10:15 :: 2019/03/18
میزان علاقه مردم به خنده و گریه !

در گفتگو با شهروندان تهرانی میزان علاقه مردم به تماشای فیلم های کمدی و جدی در نوروز 98 بررسی شد.

 در روزهایی که عده کثیری از مردم گرفتار کار‌های روزانه هستند و خریدهای نوروزی دغدغه‌ اصلی مردم است و البته وضعیت اقتصادی همه این مسائل را در برمی‌گیرد، اینکه در سبد خانوارها سینما و فیلم دیدن بخشی از آن را به خود اختصاص دهد گویای این است که ما مردمی فرهیخته هستیم و اعتقادات فرهنگی‌مان هنوز پابرجاست. برای تهیه گزارش درباره موضوع و ژانر مورد علاقه مردم به فیلم‌های سینمایی نوروزی به سینما آزادی رفتیم.

سینما می‌تواند پیوند دهنده‌‌‌ بخش عظیمی از طرفداران همیشگی خویش با افرادی که صرفا برای گذراندن اوقات فراغت خود به آنجا می‌روند باشد ولی تجربه نشان داده فیلم‌های کمدی در گیشه‌های نوروزی با استقبال و موفقیت بیشتری روبه‌رو هستند. معمولا به دو طریق برای فیلم‌های کمدی تبلیغات صورت می‌گیرد. یکی از طریق تبلیغات تلویزیونی و شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی و دیگری از طریق تبلیغات دهان به دهان که در دید و بازدید‌های نوروزی درباره فیلم‌ها بحث می‌کنند، تبلیغات خانه به خانه از تبلیغات فضای مجازی و رسانه‌های دیگر موفق‌تر و موثرتر است.

گاهی امکان دارد یک فیلم نقل محافل در دید و بازدیدها شود و در نهایت یک پیک‌نیک عصرانه نوروزی خانواده‌ها رفتن دسته جمعی به سینما جهت تماشای فیلم باشد. اما بالا رفتن قیمت بلیت سینما می‌تواند در این قضیه موثر باشد که گفته‌ها حاکی از این است که این افزایش قیمت‌ها موقتا به تأخیر  افتاده است. با مردم صحبت می‌کنیم.

اولین سوژه ما یک خانم مسن است که به همراه دختر جوانش به سینما آمده است؛ او می‌گوید: فیلم‌های طنز را بیشتر می‌پسندد و همراه میهمان‌های نوروزی‌شان که برای تعطیلات به تهران می‌آیند بارها به سینما می‌روند و همه سریال‌های نوروزی را خانوادگی دنبال می‌کنند.

دیگری خانم کارمندی که دیر به سانس اکران رسیده و عجله دارد لحظاتی از وقتش را به ما اختصاص می‌دهد او می‌گوید فیلم‌های اجتماعی را بیشتر می‌پسندد و جای خالی فیلم‌های اکشن با ایده‌های ناب خالی است و به دلیل سفر به شهرستان امکان تماشای سریال‌های نوروزی تلویزیونی برایش میسر نیست.

با یک مدرس دانشگاه هم صحبت می‌شویم او از تکراری بودن سناریوها و نقش‌های مشابه بازیگران در فیلم‌های مختلف گله‌مند و است و از نبود چهره‌های جدید سخن می‌گوید. او معتقد است سریال‌های نوروزی جذابیت‌های لازم جهت جذب مخاطب را ندارند.

نظر یک دانشجو را می‌پرسیم؛ او می‌گوید: اگر فیلم‌های نوروزی با پیام اخلاقی تحکیم بنیان خانواده و به صورت هدفمند ساخته شوند می‌توانند تاثیر شگرفی بر افکار عمومی داشته باشند.

با فردی که به این حرفه نزدیک است صحبت می‌کنیم؛ او بازیگر تئاتر است و نظر او درباره اکران‌های نوروزی این است که با توجه به اینکه حال مردم خوب نیست بهتر است که فیلم‌های کمدی در روزهای نوروزی روی پرده سینما بروند.

نظر یک مرد ٣٢ ساله که کارشناس مدیریت جهانگردی است را می‌پرسیم؛ او می‌گوید فیلم‌های سینما را مشتاقانه دنبال می‌کند ولی سریال‌های نوروزی رو به دلیل مشغله‌های کاری نمی‌تواند دنبال کند.

نظرات مختلف و مغایری در این باره هست و گله‌مندی‌های بسیاری به سینما و تلویزیون وارد است اما نباید فراموش کرد که تلویزیون و سینما با بکار بردن همه امکانات خود درصدد رفع نیازهای مردم به بهترین نحو ممکن هستند و پیشترفت آنها در این راه بر کسی پوشیده نیست.