حمایت ۲۰ کشور از شیخ سلمان/ موضع ایران در انتخابات AFC چیست؟

در شرایطی که انتخابات کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار است فروردین ماه برگزار شود، فدراسیون فوتبال ایران به صورت رسمی از هیچ کدام از نامزدهای ریاست AFC حمایت نکرده است.

انتخابات کنفدراسیون فوتبال آسیا فروردین ماه ۱۳۹۸ در مالزی برگزار می‌شود و تیم مدیریتی AFC برای چهار سال آینده مشخص خواهد شد.

برای ریاست AFC علاوه بر شیخ سلمان رئیس فعلی، محمد خلفان الرمیثی اماراتی و سعود المهندی قطری ثبت نام کردهاند و امیدوارند در رقابت با شیخ سلمان پیروز باشند.

این در حالی است که شیخ سلمان تاکنون توانسته به صورت رسمی حمایت ۲۰ کشور آسیایی از جمله ژاپن و استرالیا را جلب کند تا دو گزینه دیگر شانس کمتری برای رسیدن به صندلی ریاست AFC داشته باشند.

روز گذشته اتحادیه فوتبال کشورهای آ. سه. آن حمایت رسمی خود را از شیخ سلمان اعلام کرد. این اتحادیه شامل ۱۲ کشور یعنی استرالیا، برونئی، کامبوج، اندونزی، لائوس، مالزی، میانمار، فیلیپین، سنگاپور، تایلند، تیمور شرقی و ویتنام است تا خیال رئیس بحرینی AFC تا حد زیادی از کشورهای جنوب شرق آسیا راحت باشد.

طبق اعلام روزنامه الشرق الاوسط عربستان، علاوه بر کشورهای آ. سه. آن، ژاپن، عراق، فلسطین، عمان، قرقیزستان، بوتان، هندوستان و بحرین هم از شیخ سلمان حمایت کرده اند تا در مجموع ۲۰ کشور موضع خود را به صورت رسمی مشخص کرده باشند.

کنفدراسیون فوتبال آسیا متشکل از ۴۷ کشور است و به نظر می‌رسد شیخ سلمان شانس بالایی برای پیروزی در انتخابات پیش رو دارد. هرچند که فدراسیون فوتبال ایران به صورت رسمی موضع خود را در انتخابات مشخص نکرده، اما به نظر می‌رسد حمایت از سعود المهندی قطری در دستور کار ایران باشد.

عربستان هم مواضعی نزدیک به خلفان الرمیثی اماراتی دارد و به احتمال زیاد از این گزینه در انتخابات حمایت خواهد کرد.