تاریخ: 10:30 :: 2019/03/13
روسیه دیگر شریک راهبردی ما نیست

پارلمان اروپا در گزارشی با موضوع «روابط کشورهای عضو اتحادیه اروپا با روسیه» ، اعلام کرد که دیگر مسکو را به عنوان یک «شریک راهبردی» به حساب نمی‌آورد.

تارنمای اطلاع‌رسانی اتحادیه اروپا خبر داد؛ در گزارشی که روز سه شنبه به تصویب اعضای این پارلمان رسید، بر لزوم توقف پروژه خط لوله گاز « نورد استریم ۲» تاکید کرده است.

این خط لوله که قرار است بطور مستقیم از روسیه به آلمان کشیده شود، در ماه‌های گذشته بارها هدف انتقاد آمریکا قرار گرفته است.

منتقدان این پروژه معتقدند که اجرای آن، وابستگی اروپا به روسیه را دو چندان کرده و تحریم‌ها علیه این کشور را تضعیف می‌کند.

در همین ارتباط در گزارش روز سه شنبه پارلمان اروپا آمده است: در افق قابل پیش‌بینی، روسیه و اتحادیه اروپا همچنان شرکایی کلیدی در حوزه اقتصاد خواهند بود؛ اما پروژه نورد استریم ۲ موجب افزایش وابستگی به روسیه خواهد شد که تهدیدی علیه بازار داخلی اروپا است و با سیاست‌های اتحادیه در حوزه انرژی سازگاری ندارد.

بر اساس این گزارش، وابستگی اتحادیه اروپا به بازار انرژی روسیه از سال ۲۰۱۵ رو به افزایش بوده است.

گزارش ادامه می‌دهد: پارلمان بر این باور است که روابط روسیه و اتحادیه اروپا باید مبتنی بر یک چارچوب جدید همکاری و محدود به زمینه‌های ضروری و مواردی باشد که تامین کننده منافع مشترک و تضمین‌کننده امنیت در همسایگی اتحادیه اروپا است.

این اتحادیه پنج سال پیش به دنبال الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه، تحریم هایی را علیه مسکو وضع کرد.

این تحریم‌ها از آن زمان تا به امروز بارها در بازه‌های زمانی ۶ ماهه تمدید و موجب ایجاد شکاف در روابط این اتحادیه با مسکو شده است.

کریمه واقع در جنوب اوکراین سال ۲۰۱۴ پس از برگزاری یک همه پرسی به خاک روسیه ملحق شد؛ اما اوکراین و غرب نتیجه این همه پرسی را نپذیرفتند.

اوکراین در سال های گذشته صحنه تحولات سیاسی و درگیری نظامیان ارتش با گروه های استقلال طلب در منطقه شرقی این کشور بوده است که ادعا می شود مورد حمایت مسکو هستند.