تاریخ: 9:38 :: 2019/03/13
مقصر گرانی‌های خودرو کیست؟

به اعتقاد یک کارشناس صنعت خودرو، در حال حاضر بزرگترین عامل در افزایش قیمت خودرو، تقاضاهای کاذب در عین تضعیف شدن عرضه است. با این وجود افزایش تقاضا برای حفظ ارزش پول و دارایی سبب شده که بازار "ناز کند" و چون نازش خریدار دارد؛ افزایش قیمت‌ها را رقم می‌زند.

حسن کریمی سنجری اظهار کرد: در رابطه با افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو، دلایل متعددی به این موضوع دامن زده است. بخشی مربوط به شرایط اقتصادی کشور است؛ بدین معنا که پیش‌بینی روشنی از آینده اقتصادی در سال ۱۳۹۸ وجود ندارد. بنابراین افراد تصور می‌کنند اگر قرار است شرایط به همین شیوه پیش برود، در سال آینده ممکن است نرخ ارز و به دنبال آن تورم افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه ظرف هفت الی هشت سال گذشته یا شاید از اواخر دولت دهم نقدینگی سالانه افزایش جدی داشته است، تصریح کرد: نقدینگی در بخش‌ها و لایه‌های متعددی اثرگذار بوده و سبب شده مردم برای حفظ ارزش پول خود که قرار است توسط تورم اقتصادی و افزایش نرخ ارز از بین برود، به بازارهای مختلف روی آورند. البته که بازار خودرو دارای مطلوبیت فراوان در این زمینه است.

کریمی سنجری گفت: علاوه بر این بخشی دیگر از نابسامانی‌ها در افزایش قیمت خودرو در خود صنعت قابل تحلیل است. درست است که طی یکی- دو ماه اخیر شرایط عرضه بهتر شده است؛ اما در نگاه کلی به سال ۱۳۹۷ عرضه خودرو در مقایسه با سنوات قبل و تقاضای طبیعی جامعه، بسیار کمتر و تضعیف شده است. البته که کماکان تقاضا وجود داشته و این حجم تقاضا موجب شده از آنجایی که تقاضاها توسط کارخانه‌ها تأمین نمی‌شود، مشکلاتی ایجاد شود.

وی افزود: در حال حاضر تنها مکمل برای پاسخ به این حجم از تقاضا، بازار است؛ بنابراین بازار به راحتی قیمت‌ها را افزایش داده و به اصطلاح “ناز می‌کند”. نازش هم به سبب نگرانی از آینده بازار، خریدار دارد و قیمت‌ها را افزایش داده است.

این کارشناس صنعت خودرو ابراز امیدواری کرد: روند عرضه در سال آینده بهبود پیدا کند و سبب تعدیل نسبی قیمت‌ها شود. همانطور که ذکر شد در حال حاضر بخش عمده‌ای از تقاضاها کاذب بوده و به سبب نگرانی از آینده پیش‌بینی می‌کنند که خودروی خود را امسال خریداری کرده تا ارزش پول خود را در سال ۱۳۹۸ حفظ کنند و بتوانند خودرو را با قیمت بالاتری به فروش برسانند.

وی علت دیگر افزایش تقاضا و بالا رفتن قیمت‌ها را روزهای آخر سال و تعطیلات عید دانسته و گفت: طبق روال هر ساله، مردم برای استفاده از تعطیلات احساس نیاز بیشتری به خودرو می‌کنند. اما در این شرایط که به شدت عرضه دچار فشار و تضعیف شده، افزایش تقاضا دردسرساز شده است.