تاریخ: 11:31 :: 2019/03/10
آيا نماز شاه پريان كه در ماه رجب برگزار مي شود، سند شرعي دارد؟!

نمازي به اين اسم در منابع اسلامي و كتب دعا وارد نشده است امّا شايد مراد شما از اين نماز، نماز شب جمعه اوّل ماه رجب باشد كه به شب«ليلة الرغائب» - يا به تعبير برخي«شب آرزوها» است- باشد.

 اگر منظور اين است بايد گفت در كتاب مفاتيح الجنان در خصوص فضائل و نحوه اقامه اين نماز چنين آمده: «رسول خدا(صلى الله عليه وآله) در فضيلت آن فرمود: «كسى كه چنين نمازى را بخواند، خداوند همه گناهانش را بيامرزد… و در قيامت درباره هفتصد تن از خاندانش شفاعت مى كند، و چون شب اوّل قبر فرا رسد، خداوند پاداش اين نماز را به نيكوترين چهره، با رويى گشاده و درخشان و زبانى فصيح و گويا، به سوى قبر او مى فرستد، آن چهره نيكو به وى گويد: «اى حبيب من! بر تو بشارت باد! كه از هر شدّت و سختى نجات يافتى» از آن چهره نورانى مى پرسد: «تو كيستى؟ من تاكنون چهره اى از تو زيباتر نديده ام و بويى از بويت خوشتر به مشامم نرسيده؟!»
آن چهره نيكو پاسخ دهد: «اى حبيب من! من پاداش آن نمازى هستم كه تو در فلان شهر، فلان ماه و در فلان سال به جا آورده اى; من امشب به نزد تو آمدم، تا حقّت را ادا كنم و مونس تنهايى تو باشم و وحشت را از تو مرتفع سازم (و همواره در كنارت بمانم) تا زمانى كه همگى در روز رستاخيز برخيزند و در عرصه قيامت بر سرت سايه بيفكنم. (خلاصه هيچ زمانى پاداش اين كار نيك از تو قطع نخواهد شد)».
و كيفيت آن چنان است كه روز پنجشنبه اوّل آن ماه را روزه مى ‏دارى چون شب جمعه داخل شود ما بين نماز مغرب و عشاء دوازده ركعت نماز مى ‏گزارى هر دو ركعت به يك سلام و در هر ركعت از آن يك مرتبه حمد و سه مرتبه إنا أنزلناه و دوازده مرتبه قل هو الله أحد مى‏ خوانى و چون فارغ شدى از نماز هفتاد مرتبه مى‏ گويى اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ النَّبِيِّ الْأُمِّيِّ وَ عَلَى آلِهِ [وَ آلِ مُحَمَّدٍ] پس به سجده مى‏ روى و هفتاد مرتبه مى‏ گويى سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِكَةِ وَ الرُّوحِ پس سر از سجده بر مى ‏دارى و هفتاد مرتبه مى‏ گويى رَبِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ تَجَاوَزْ عَمَّا تَعْلَمُ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَلِيُّ الْأَعْظَمُ پس باز به سجده مى‏ روى و هفتاد مرتبه مى‏ گويى سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِكَةِ وَ الرُّوحِ پس حاجت خود را مى ‏طلبى كه إن شاء الله برآورده خواهد شد»[۱]

پي نوشت :
[۱] – مفاتيح الجنان، اعمال مشترك ماه رجب، اعمال شب جمعه ماه رجب