تاریخ: 15:29 :: 2018/04/09
نبرد به‌ یادماندنی نیروی زمینی ارتش

امروز بیستم فروردین ماه، سالروز آغاز عملیات «کربلای ۹» است که در سال ۱۳۶۶ با هدف آزادسازی‌ آزادسازی چند ارتفاع در منطقه قصرشیرین استان کرمانشاه توسط نیروی‌ زمینی ارتش‌ جمهوری‌ اسلامی ایران‌ انجام شد. به گزارش ایسنا، درحالی که‌ منطقه‌ شلمچه‌ شاهد درگیری‌ و پیروزی‌ رزمندگان‌ ایرانی بود،جبهه‌ جدیدی‌ در غرب‌ علیه‌ نیروهای‌ عراق‌ گشوده‌ […]

امروز بیستم فروردین ماه، سالروز آغاز عملیات «کربلای ۹» است که در سال ۱۳۶۶ با هدف آزادسازی‌ آزادسازی چند ارتفاع در منطقه قصرشیرین استان کرمانشاه توسط نیروی‌ زمینی ارتش‌ جمهوری‌ اسلامی ایران‌ انجام شد.

به گزارش ایسنا، درحالی که‌ منطقه‌ شلمچه‌ شاهد درگیری‌ و پیروزی‌ رزمندگان‌ ایرانی بود،جبهه‌ جدیدی‌ در غرب‌ علیه‌ نیروهای‌ عراق‌ گشوده‌ شد. رزمندگان نیروی‌ زمینی ارتش‌ جمهوری‌ اسلامی ایران‌ در عملیاتی با نام «کربلای ۹» و رمز مبارک‌ «یا مهدی‌ (عج) ادرکنی» دشمن‌ را در تنگه‌ «باباهادی»‌ مورد حمله‌ قرار دادند و با عبور از تله‌های‌ انفجاری‌ و میدان‌های‌ مین‌ به‌ دشمن‌ یورش‌ بردند و پس‌ از نبردی‌ جانانه‌ و کم‌نظیر در مدت‌ سه ساعت‌، تنگه‌ مهم‌ باباهادی‌ را واقع‌ در منطقه‌ «پیشگاه‌» به‌ تصرف‌ خود درآوردند و باقیمانده‌ نیروهای‌ عراق‌ را وادار به‌ فرار کردند.

در پی این حمله فرماندهان‌ بعثی به‌ خاطر حساسیت‌ منطقه‌، نیروهای‌ پراکنده‌ را به‌ سرعت‌ جمع‌آوری‌ و اقدام‌ به‌ انجام‌ ۱۰ پاتک‌(ضدحمله) می‌کنند که‌ نیروهای ایرانی با مقاومت‌ جانانه‌ همه‌ پاتک‌ها را سرکوب‌ می‌کنند. این اقدام رزمندگان ایرانی موجب شد تا دشمن‌ بعثی بدون‌ گرفتن‌ کمترین‌ نتیجه‌ای‌ به‌ عقب‌ رانده‌ شود.

این عملیات ساعت یک بامداد با حمله رزمندگان «تیپ ۳ لشکر ۸۱ زرهی کرمانشاه» آغاز شد. سرعت عمل مناسب همراه با غافلگیری را می‌توان از عوامل اصلی پیروزی در این عملیات محدود نام برد.

از جمله‌ یگان‌های‌ منهدم‌ شده‌ دشمن‌ در این عملیات می‌توان‌ به گردان‌های‌ ۳ ،۱ و ۴ از تیپ‌ کماندویی سپاه‌ دوم‌ و گردان‌ ۴ نیروی‌ مخصوص‌ از تیپ‌ ۳ را نام‌ برد. همچنین‌ تعداد زیادی‌ خمپاره‌انداز،تیربار،جنگ‌افزار انفرادی‌ و مقدار زیادی‌ مهمات‌ به‌ غنیمت‌ گرفته‌ شد و ۱۸۰۰ نفر از بعثیان‌ به‌ هلاکت‌ رسیدند و ۵۵ نفر آنان‌ به‌ اسارت‌ رزمندگان ایرانی درآمدند.

همچنین در جریان‌ دفع‌ این‌ پاتکها ۱۵ دستگاه‌ تانک،‌ ۳۵ دستگاه‌ نفربر، پنج دستگاه خودرو،چندین‌ انبار مهمات‌ و دو آتشبار دشمن‌ منهدم‌ شد و مقادیر قابل‌ توجهی سلاح‌ و مهمات‌ آنها نیز به‌ غنیمت‌ رزمندگان‌ در آمد.

در عملیات محدود «کربلای ۹» بیش از ۲۵۰۰ نیروی عراقی توسط رزمندگان اسلام به هلاکت رسیدند و همه اهداف از پیش تعیین‌شده از اجرای این عملیات تأمین شد.

با توجه به اینکه نیروهای خودی در همان شب نخست عملیات، اهداف از پیش تعیین شده‌ را تصرف کردند ولی نیروهای عراق طی سه روز متوالی اقدام به انجام چندین پاتک سنگین کردند که این پاتک‌ها با حمایت هواپیماهای جنگی صورت می‌گرفت.

پایگاه رزمی کرمانشاه برابر امریه ستاد هوانیروز با اختصاص قسمتی از توان رزمی خود و بکارگیری ۱۲ فروند از انواع بالگرد ضمن ادامه پشتیبانی پدافندی از قرارگاه غرب در منطقه ایلام و سومار عملیات پشتیبانی هوایی از نیروهای عمل کننده خودی در عملیات «کربلای ۹» را نیز به عهده گرفت به همین خاطر دو روز قبل از شروع عملیات، گروه هوانیروز در «پادگان ابوذر» سرپل‌ذهاب مستقر شد و خلبانان و افسران رابط در محل قرارگاه از نحوه اجرای عملیات و وضعیت نیروهای خودی و دشمن توجیه شدند.

همچنین «بالگردهای ۲۱۴ » ضمن حمل تدارکات و مهمات مورد نیاز رزمندگان و ترابری نیروهای تازه‌نفس به منطقه نبرد، مجروحان را با سرعت بالا و در حداقل زمان به بیمارستان‌ها حمل می‌کردند و باعث تقویت روحیه رزمندگان می‌شدند.